Beste vrienden, Ik heb gisteren gelezen dat fructose slechter is voor de huid dan de witte suiker! Het ging over afbraak van collageen. huidveroudering, vet,.. Is dit nu echt zo? Ik vind het raar dat fruit zo slecht zou zijn. Ik eet redelijk veel fruit. Hoeveel fruit eten jullie per dag?
btw: Er werd ook geen onderscheid gemaakt tussen bio en gewone fruit. Best raar
Waar heb je dat gelezen? Niet alles wat op het internet staat, is even betrouwbaar - en er wordt veel onzin verkocht door influencers die na een ochtendje YouTube-filmpjes te hebben bekeken zichzelf tot expert hebben verklaard.Ik zou voor gezondheidsadvies toch echt (blijven) vertrouwen op (erkende) medische sites,(reguliere, betrouwbare) media en instituten als het Voedingscentrum.Dit gezegd hebbende, citeer ik het Voedingscentrum (https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/fruit.aspx%20,#blokis-fruit-gezond?): "Fruit eten is goed voor de gezondheid. Het eten van groente en fruit verlaagt de kans op hartziekten en beroerte. Daarnaast hangt de consumptie van fruit samen met een lager risico op diabetes en longkanker."
Op Gezondheidsnet (https://www.gezondheidsnet.nl/huid/wat-doet-voeding-voor-je-huid) staat: "De antioxidanten in groente en fruit bieden mogelijk bescherming tegen huidveroudering veroorzaakt door de zon, aldus de onderzoekers.". Gezondheidsnet staat overigens bekend als betrouwbare site met verschillende medici in het colofon.
En er is natuurlijk een verschil tussen pure fructose (die toegevoegd kan worden aan producten) en fructose dat in fruit zit. Je hebt de beruchte fructose-gluctose stropen die in bijvoorbeeld de VS vaak in plaats of naast suiker gebruikt wordt. Die zijn vaak inderdaad erger dan gewone suiker.
Ik dacht dat healthline website goed was en objectief maar bleek toch niet zo neutraal te zien. Ze promoten daar producten dusja.
Voor je huid is het beste om uit de zon te blijven, niet roken, voldoende slaap en enigzins gezond te eten. Maar de eerste twee uit het rijtje zijn echt de belangrijkste.