Voor mij is het sowieso anders, want ik heb allerlei allergieën en gewoon mee-eten is nooit een optie.
Althans, op kantoor in Utrecht, bij familie in Brabant en Limburg. In mijn eigen buurt kan ik zo’n beetje overal naar binnen lopen en een prima vegan maaltijd krijgen.
Ik heb pas 1x zo’n gekke discussie gehad, toen mensen vroegen hoe mijn dochter werd opgevoed. Zij eet thuis vega en buiten de deur mag ze het zelf weten (in de praktijk, gezien de buurt waar wij wonen en het feit dat ze het niet kent, eet ze daar ook vega). Toen ik dat zei, zeiden mijn oud-collega’s dat ik haar daarmee wel iets opleg en een keuze voor haar maak. Dat klopt natuurlijk, alle ouders kiezen het dieet van hun jonge kind, dus ik zag het punt niet zo. Toen begonnen ze over sociaal ingewikkeld, maar dat gaat dus niet op omdat we buiten de deur soepeler zijn. En toen ze bleven sputteren zei ik dat ik de keuze had gemaakt die het beste voor het klimaat, dierenwelzijn en haar gezondheid was en toen kreeg ik opeens naar mijn hoofd dat veganisten altijd zo moreel superieur doen…
Maargoed, ik ben er in de regel niet heel uitgesproken over, ik sta achter mijn keuze, maar het is de mijne. Mijn secretaresse regelt het meestal in de werksettings en het is inderdaad heel veel normaler dan 13 jaar geleden.