Ik drink mijn koffie thuis (cappuccino's) altijd met plantaardige melk, maar de keus voor de melk hangt af van wat goed schuimt met de aanwezige apparatuur. Voor de Nespresso opklopper kon ik bijna alle 'melk' soorten gebruiken, ook reguliere (niet-barista versies), behalve amandelmelk. Mijn favoriet was havermelk. Sinds corona hebben we een meer geautomatiseerde machine, en die is vrij kritisch: alleen de soja & kokos barista melk van Alpro geven een goed schuim. Die laatste is gezoet (en heeft een heel sterke kokossmaak), dus dat doe ik maar af en toe.
Ik realiseer me dat soja melk niet de meest duurzame keus is. Aan de andere kant: die melken blijven meer dan 2 weken goed in de koelkast, dus het is ruimschoots op voordat het niet meer goed is (dat lukte me bij reguliere melk niet altijd). En het mooie schuim en prima smaak laat ook veel van m'n bezoek zien dat plantaardige melk hier heel geschikt voor is, dus hopelijk leidt ook dat soms bij hun thuis ook verandering.
Kortom, ik sta hier vrij pragmatisch in: je doet wat je kan, maar ben niet te streng voor jezelf (want er is altijd méér om te doen).