Vegatopia Forum

Gourmetten

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Gourmetten
« Gepost op: 21 december 2020, 21:50:55 »
Ik lees er vast overheen, maar ik kon geen gourmetdraadje vinden.

Het is bijna kerst en we gaan het een keer proberen met mijn schoonvader.

Mijn man en schoonvader zijn geen vegetariër, dus die kunnen aan de slag met spullen van een winkel, dat komt vast goed.

De peuter houdt van falafel en worstjes en heeeeel veel rauwkost, dus dat komt ook goed.

Blijf ik over, ik hou niet van kant en klare burgers en worstjes (en die zijn allergeentechnisch vaak ook niet handig) en ben ook allergisch voor de favoriete rauwkost van de peuter (tomaat en komkommer).

Wat zou ik erop kunnen gooien? Ik denk iig aan maïskoekjes. Maar verder kom ik er nog niet uit.

En wat eten jullie als jullie gaan gourmetten?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
Re: Gourmetten
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2020, 22:10:55 »
Kun je paddenstoelen eten? Ik vind die altijd lekker, vooral oesterzwammen. Andere groenten die lekker zijn: groene asperges, pompoen vast ook wel, en courgette.
Verder kun je pannenkoekenkoekjes maken (al dan niet hartig) in die pannetjes eronder, en ik deed vaak ook wel iets omelet-achtigs.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2020, 22:12:03 »
In 2005 al hadden we het 'kerstmenu' Eerste hulp bij gourmet van Jan, met o.a. gevulde paddestoelen, peultjes met gember en sesam, paksoipakketjes, polentakoekjes.

In mijn familie is pannenkoekgourmet een traditie (wij gaan op Tweede Kerstdag pannenkoekgourmetten). Pannenkoekbeslag is gemakkelijk vegan te maken (gebruik eventueel ook kikkererwtenmeel).

Donderdag verschijnt een recept voor vier creatieve wrapvullingen van Freya en dat bracht mij alvast op het idee van wrapgourmet. Koop (of maak) kleine wraps en maak telkens verschillende vullingen op het gourmetstel (denk aan chili, curry, aubergineprutje, gebakken spinazie, een simpele variant op het kikkererwtenstoofpotje dat vandaag op de site verscheen, voor de verandering ook wat rauwkost, hummus, ...) - oftewel haal alle groentes en specerijen die je lekker vindt en leef je uit.

In de Allerhande van dit jaar stonden ook leuke gourmetrecepten, ook vegetarisch en vegan.

Oftewel: je hoeft je zeker niet te vervelen aan de gourmettafel!
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2020, 22:24:38 »

Donderdag verschijnt een recept voor vier creatieve wrapvullingen van Freya en dat bracht mij alvast op het idee van wrapgourmet. Koop (of maak) kleine wraps en maak telkens verschillende vullingen op het gourmetstel (denk aan chili, curry, aubergineprutje, gebakken spinazie, een simpele variant op het kikkererwtenstoofpotje dat vandaag op de site verscheen, voor de verandering ook wat rauwkost, hummus, ...) - oftewel haal alle groentes en specerijen die je lekker vindt en leef je uit.

Dit is hoe ik iedere dag kook, maar om een mengsel in zo’n pannetje te krijgen, moet je het akelig klein snijden allemaal, en dan kan het niet eens lekker trekken? Ik ben een luie kok, en een nog luiere gourmetter denk ik ;)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2020, 23:21:09 »
Ik ben een luie kok, en een nog luiere gourmetter denk ik ;)
Dan is het je eigen schuld als je die avond wat eentonig eet  :).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2020, 23:39:49 »
True.

Maar ik ben vast niet de enige die geen zin heeft om en een Chili en een curry en nog een gerecht te bereiden op avond in een ongelukkig kooktoestel, ipv in een fatsoenlijke pan in een fatsoenlijke keuken. (We doen dit voor de man en zijn vader, als dat nog niet duidelijk was. Ik ben meer van de menu’s, lekker dag van te voren voorbereiden, dag zelf even afmaken in de fatsoenlijke keuken - ik heb niet voor niets 2 ovens - dan lekker eten.)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2020, 08:08:40 »
Ja, er is wel een gourmetdraad hoor, https://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,8785.0.html.

Ik denk aan gebakken krieltjes, de al genoemde paddenstoelen, champignons gevuld met vegan pesto of paprikatapenade, de slapakketjes met een vegan kaas uit het gourmet kerstmenu (als je little gem neemt kun je bootjes maken en hoef je niet te vouwen) naast maïskoekjes ook beslag voor Turkse courgettekoekjes.
Roerbakpeultjes, tofu en paprika met hoisinsaus als je dat kunt eten of sojasaus of sesamolie.
En lekker wat stokbrood met vegan aioli of skordalia.

,,,,فلافل

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2020, 09:34:08 »
Oh ik was niet tot 2013 teruggegaan.

Hoisin-saus lees ik wel veel als tip, ga er even naar zoeken (maar omdat R sowieso degene is die moet rijden naar de winkels die niet op loopafstand zijn, is hij ook degene die naar binnen gaat, dat is wat onhandig qua allergieën)

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2020, 13:15:18 »
Je kan vantevoren wat lekkere sausjes maken (kruidenboter met of zonder knof, satésaus, tahini, waar je maar tegen kan) en dan gewoon lekkere groenten gourmetten. Beetje brood erbij, sausje erover, lekker makkelijk  ;).
Beetje sesamzaadjes of zonnebkoempitten, en een kikkererwtensalade erbij voor de eiwitten.

Mijn vriend vind gourmetten altijd des duivels  ;D. Mijn zus maakt er altijd nog wel wat van, aan mijn ouders laten we het niet over. Als kerst bij mij is, dan wordt er niet gegourmet, want ik kook liever  :angel: