Vegatopia Forum

"Rapper Donnie gaat vanaf 10 augustus veganistische kookshow presenteren"

Aiko

"Rapper Donnie gaat vanaf 10 augustus veganistische kookshow presenteren", aldus Nu.nl.

Rapper Donnie (25) gaat vanaf 10 augustus wekelijks een veganistische maaltijd met een bekende Nederlander bereiden voor zijn nieuwe kookprogramma Donnie aan de Kook. Dat meldt KRO-NCRV woensdag in een persbericht.

In de serie kookt Donnie samen met gasten als zanger Frans Bauer, presentator Daan Boom en rapper ICE veganistische varianten op hun favoriete gerechten.

"Eten en koken verbindt", aldus Donnie. "Dus leer ik tijdens het koken mijn gasten beter kennen en hebben we interessante gesprekken en natuurlijk vooral heel veel lol. Aan mij de uitdaging om hun lievelingsgerecht zonder dierlijke producten te maken. En mijn gasten ervan te overtuigen dat het net zo lekker of misschien wel lekkerder is."

De rapper is oorspronkelijk opgeleid als kok en bracht begin dit jaar zijn eerste kookboek uit. In 2010, tijdens zijn koksopleiding, daagde hij rapper Lange Frans uit in de strijd om de beste risotto. Donnie, die toen nog onder de naam Young Kermit muziek maakte, won de wedstrijd.

De twee hielden contact en in 2011 leverde Donnie een bijdrage aan Lange Frans' album Levenslied. Dat leidde tot de doorbraak van de jonge artiest.

Donnie aan de Kook zal op het YouTube-kanaal van NPO3 te zien zijn. De eerste aflevering is gewijd aan foe­yong­hai, het lievelingsgerecht van Frans Bauer.

Zie: https://www.nu.nl/media/6067446/rapper-donnie-gaat-vanaf-10-augustus-veganistische-kookshow-presenteren.html

Ben wel benieuwd naar die Foe Yong Hai, eigenlijk.
Maar het komt dus niet op televisie, begrijp ik? Vond het ook wel opvallend, zoiets op televisie.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: "Rapper Donnie gaat vanaf 10 augustus veganistische kookshow presenteren"
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2020, 10:36:41 »
Vanaf vandaag dus: https://www.nu.nl/media/6068665/rapper-donnie-trots-op-nieuwe-vegan-kookshow-vleeseters-zullen-verbaasd-zijn.html

Wel opvallend dat helemaal niets over zijn eigen eetgewoontes wordt gezegd.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2020, 11:35:38 »
Beter dan aflevering 1 wordt het vast niet:

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2020, 12:30:36 »
Beter dan aflevering 1 wordt het vast niet:

Heerlijk. Zin om dit te maken, alleen al om dit filmpje!

Offline jol

• 2.653
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2020, 09:38:35 »

"Eten en koken verbindt", aldus Donnie. "Dus leer ik tijdens het koken mijn gasten beter kennen en hebben we interessante gesprekken en natuurlijk vooral heel veel lol. Aan mij de uitdaging om hun lievelingsgerecht zonder dierlijke producten te maken. En mijn gasten ervan te overtuigen dat het net zo lekker of misschien wel lekkerder is."

Ik kende hem niet maar kijk Slimste Mens dus nu hoor ik rapper Donnie dit ook zeggen. Alleen al om hoe hij praat ben ik enthousiast en zeker van plan dit eens te gaan kijken op YT.
Geen idee hoe hij als rapper of muzikant is  ;D

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2020, 01:38:06 »
Die aflevering met Frans Bauer was onverwacht sympathiek. De vegan foe yong hai werd een kikkererwtenpannenkoek met edelgist en zwart zout (kala namak). Best een leuk idee en Frans vond het blijkbaar lekker. Rapper Donnie praat 'in het echt' minder staccato dan in de vragen voor "De slimste mens", wat ik weer geruststellend vond.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Jules86

• **
  • 22
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2020, 04:26:43 »
Ik vind het ook wel leuk om te zien, alleen jammer dat hij wel gewoon vlees eet..in de 2e aflevering eet die eerst de normale burger.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2020, 13:13:04 »
Ik vind het ook wel leuk om te zien, alleen jammer dat hij wel gewoon vlees eet..in de 2e aflevering eet die eerst de normale burger.
Vind jij dat alleen 'echte' vegans lekker vegan eten mogen promoten? Ik denk dat het juist drempelverlagend werkt als men er niet zo dogmatisch in is. Als rapper Donnie eerst de 'echte' foe yong hai of de 'normale' burger eet, hebben de niet-veganisten meer reden om te geloven dat de vegan versie écht lekker(der) dan het 'origineel' is dan als een geitenwollen sok die al twintig jaar plantaardig eet dit beweert.

Daarnaast denk ik dat het meer opbrengt als je meer mensen verleidt (veel) vaker vegetarisch of veganistisch te eten dan mensen proberen te overtuigen een dogmatische alles-of-niets veganist te worden (het percentage 'echte' vegetariërs in Nederland blijft al jaren rond de 5% schommelen, het percentage veganisten rond de 1% - zie https://proveg.com/nl/blog/hoeveel-veganisten-vegetariers-nederland/).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline jol

• 2.653
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2020, 16:30:40 »
Daarnaast denk ik dat het meer opbrengt als je meer mensen verleidt (veel) vaker vegetarisch of veganistisch te eten dan mensen proberen te overtuigen een dogmatische alles-of-niets veganist te worden.

Dit is zo waar. Ik vond jarenlang dat ik niet helemaal goed bezig was want om dierenleed te bannen moet je volledig vegan. Vanwege kaasverslaving en andere beperkingen werd ik geen vegan, andere dierlijke producten dan kaas bleef ik ook gebruiken. Nu denk ik dat die kaas dan maar mijn guilty pleasure is en kijk ik wat ik wel kan missen. Nu lukt het me om steeds meer plantaardig te leven zonder dat de nadruk ligt op wat me niet lukt.
Ik ben vegetariër maar er zijn dagen zat dat ik volledig plantaardig leef en ik vind het goed zo.