Hallo Poesman. Je weet dat je hier op een forum over lekker vegetarisch eten bent beland, niet op een diëtistenforum of bij de Weight Watchers?
Dit gezegd hebbende, goed dat je zelf inziet dat je eetpatroon niet erg gezond is. Inzicht is al het halve werk, nu de motivatie om te veranderen nog. Op eigen kracht kun je al heel wat doen, zonder dat je het gevoel hebt dat je iets mist, of honger moet lijden. Een paar tips om je op weg te helpen:
* Als vegetariër zou ik in ieder geval zeggen: laat de vlees en vis weg, en vervang ze (voor een gedeelte) door peulvruchten (bonen en linzen), bijvoorbeeld als hummus als broodbeleg.
* Drink in plaats van Red Bull liever zwarte koffie en, nog beter, veel water en
kruidenthee* Eet meer groente, door bijvoorbeeld
groente te 'grazen'* Vervang het stokbrood door volkorenbrood
Let wel, ik ben geen diëtist en het is sowieso geen goed idee om dieetinformatie uit willekeurige forums te plukken (zelfs als het het forum van Vegatopia is
). Desondanks kun je hier voldoende tips om gezond maar vooral lekker te eten vinden en halen. Kijk ook eens bij het
Voedingscentrum voor o.a. de Schijf van Vijf.
En als je (passieve) Duits goed genoeg is, kan ik het NDR-programma
die Ernährungsdocs van harte aanbevelen, waarin drie artsen een aantal patiënten (variërend van overgewicht via diabetes tot reuma of paradontitis) helpt om via gericht voedingsadvies de klachten te verminderen of zelfs geheel te laten verdwijnen. Zeker het veranderingstraject en de valkuilen is leerzaam om te volgen en, vind ik tenminste, ook leuke televisie.
Succes!