Vegatopia Forum

Zijn dieren gelijkwaardig aan mensen of niet?

Re: Zijn dieren gelijkwaardig aan mensen of niet?
« Reactie #40 Gepost op: 02 mei 2020, 20:16:23 »
Om nog even filosofisch te antwoorden op de initiële, algemene vraag.
In het tijdschrift Knack van deze week staat een goed artikel van de filosofe Tinneke Beeckman: "Maakt het uit dat ik een dier ben?" Samengevat schrijft ze dat we door Darwin inzien dat we als mens tot het dierenrijk behoren, wat de kijk op onszelf wezenlijk veranderde. De evolutie van soorten wordt door omgevingsfactoren bevorderd, niet door één of andere doelgerichtheid of plan. Omdat we zelf tot de dierensoort behoren is er dus ook voor ons geen vooropgezet plan. Dat, naast het feit dat we van apen afstammen, is het wat voor vele mensen onaanvaardbaar is: we zijn niet zo bijzonder of belangrijk als we eerst dachten. Er is geen plan, dus moet de mens zelf betekenis geven aan zijn bestaan. Het is dat laatste wat ons onderscheidt van dieren: we denken over ons denken en moeten zelf doelen uitzetten.
Respect voor wat leeft en waar we ook zelf toe behoren kan zo een doel zijn. De concrete invulling kan van mens tot mens verschillen en zal ook wel evolueren voor de mens als groep. (De politicus Stevaert zei ooit dat we eens met verwondering of ontzetting zouden terugkijken op het eten van dieren.)
Dus u bedoelt eigenlijk: mensen moeten maar doen wat hen goeddunkt?

Offline karl

• 6.368
  • Geslacht: Man
« Reactie #41 Gepost op: 02 mei 2020, 20:39:54 »
Ik bedoel: ze hebben het zelf in handen wat ze doen. Er is geen opdracht of zin van buitenaf. Natuurlijk hoop ik dat ze "het goede" doen. Individueel zal dat nooit helemaal lukken. In groep, in tijdsperspectief gezien, zijn er aanwijzingen dat het de goede richting opgaat: meer besef van milieu, dierenrechten, mensenrechten, vrouwenrechten, armoedebestrijding, noodzaak tot samenwerking, afkeer van de wreedheid en onzin van oorlogen. Maar echt vlug gaat het niet vooruit en er zijn dikwijls grote terugvallen.

« Reactie #42 Gepost op: 03 mei 2020, 14:01:39 »
Ik bedoel: ze hebben het zelf in handen wat ze doen. Er is geen opdracht of zin van buitenaf. Natuurlijk hoop ik dat ze "het goede" doen. Individueel zal dat nooit helemaal lukken. In groep, in tijdsperspectief gezien, zijn er aanwijzingen dat het de goede richting opgaat: meer besef van milieu, dierenrechten, mensenrechten, vrouwenrechten, armoedebestrijding, noodzaak tot samenwerking, afkeer van de wreedheid en onzin van oorlogen. Maar echt vlug gaat het niet vooruit en er zijn dikwijls grote terugvallen.

Maar dan nu terug op de hamvraag: hoe zien dierenrechten er volgen u uit? Wat mag je wel en niet met een dier doen, en hoe bepaal je dat?

« Reactie #43 Gepost op: 03 mei 2020, 14:53:44 »
Is de vraag eigenlijk niet meer: Hoe ga je om met de manier waarop anderen met dieren omgaan?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #44 Gepost op: 03 mei 2020, 15:30:18 »
Is de vraag eigenlijk niet meer: Hoe ga je om met de manier waarop anderen met dieren omgaan?

Oh ik bedoelde het niet aanvallend hoor. (Sorry als ik wel zo overkwam). Maar ik wil gewoon een goede discussie voeren, alleen ben ik daar absoluut niet goed in.

« Reactie #45 Gepost op: 03 mei 2020, 15:43:27 »
Oh ik bedoelde het niet aanvallend hoor.

Maar dat bedoelde ik weer helemaal niet te suggereren hoor, ik dacht alleen laat ik dat aspect ook eens in de discussie gooien.
Dierenrechtendiscussies zijn er hier in het verleden overigens al genoeg gevoerd (en ik neem aan dat de meeste nog gewoon terug te vinden zijn op dit forum), en zelf heb ik eigenlijk niet zo veel zin of behoefte om me daar nog echt in te mengen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #46 Gepost op: 03 mei 2020, 15:50:18 »

Maar dat bedoelde ik weer helemaal niet te suggereren hoor, ik dacht alleen laat ik dat aspect ook eens in de discussie gooien.
Dierenrechtendiscussies zijn er hier in het verleden overigens al genoeg gevoerd (en ik neem aan dat de meeste nog gewoon terug te vinden zijn op dit forum), en zelf heb ik eigenlijk niet zo veel zin of behoefte om me daar nog echt in te mengen.
Dat kan ik me voorstellen. Maar ik probeer deze discussie te voeren omdat ik nog niet zeker weet wat ik van bepaalde dingen moet denken. Een ander kan me misschien tot andere conclusies brengen. Natuurlijk respecteer ik ieders mening, dat hoort ook zo.

Offline karl

• 6.368
  • Geslacht: Man
« Reactie #47 Gepost op: 03 mei 2020, 18:32:45 »
Ik voel me ook niet verplicht om nu mijn omgang hiermee te verduidelijken. We zeggen hier al jaren dat het geen wedstrijdje mag worden om de beste vegetariër te zijn. Als je op dit forum bent, ben je waarschijnlijk bezig met eten en eventueel dierenleed dat hiermee samenhangt. Verder vult iedereen dat op zijn manier in.
In een wereld waarin nog velen gedachteloos vlees eten lijkt het me al een stap in de goede richting om hiermee bezig te zijn en dat op een eigen wijze in te vullen. De verleiding is dan om je eigen gedrag af te meten aan anderen (en die anderen als niet recht in de leer te bestempelen.) Dat is een vorm van ijver en geloof dat het onze hier niet is.
Ik ben overtuigd van je oprechte bekommernissen, iemand uit Nederland, maar maak je eigen keuzes en weeg die niet af tegen die van anderen. Bekommernis om het beperken van leed van levende wezens lijkt me cruciaal, afwegingen en keuzes kunnen daarin van persoon tot persoon verschillen.