Nou, vooralsnog is er een praktisch bezwaar omdat meer dan 90% van de mensen dieren eet en die zullen toch vermoord moeten worden.
Ik snap dat je doel is dat we geen dieren meer eten, dus dat dit voor jou niet bezwaarlijk is. Maar hoe zit het met dieren houden? Voor de melk en eieren en wol? Huisdieren? Dierentuinen? Dieren voor onderzoek? (Denk niet alleen aan medisch onderzoek, ook voor het beschermen van dieren word onderzoek gedaan naar wat je nou precies moet beschermen.) Fokprogramma’s om populaties te herstellen? Beschermende reservaten?
Ik ben heel erg voorstander van kweekvlees (google dat maar eens) en dan kun je volgens mij hetzelfde doen met vis. Dus vóór 2030 wordt er geschat dat dat grootschalig op de markt komt. In 2040 zal het zelfs meer verkocht worden dan 'gewoon' vlees, van geslachte dieren. Dus wat zou erop tegen zijn dat, als kweekvlees uiteindelijk grootschalig op de markt is, het eten van 'echt' vlees te verbieden? Ja, en voor melk, eieren en wol hoeven immers geen dieren gedood te worden. Of ja, voor eieren worden nog wel haantjes gedood, maar zijn enkele bedrijven die dat niet meer doen.
En wat betreft dierentuinen, daar ben ik eerlijk gezegd geen voorstander van. Ik denk dat het beter is om dieren gewoon in hun natuurlijke omgeving te zien, bijvoorbeeld door naar een natuurfilm te kijken.
Wat betreft dieren voor onderzoek: daar kom ik eerlijk gezegd niet uit. Onderzoekers beweren dat het nodig is, maar tegenstanders zeggen dat dat onzin is. Ik vraag me af of mensen überhaupt het recht hebben om op dieren te experimenteren, of het nou wel of niet noodzakelijk is voor hen. Daarom ben ik lid van Proefdiervrij, dat proefdiervrije onderzoeken stimuleert en dieren die van een 'fokoverschot' overblijven, vaak een nieuw thuis geeft.
Wat betreft huisdieren: daar moeten veel strengere voorschriften voor komen vind ik. Ik denk daarbij o.a. aan een verbod op het zelf doden van álle huisdieren.
Ik hoop dat u hier wat aan hebt.