Ik geloof dat jij wel vaker gasten hebt die "per ongeluk" blijven eten Klinkt gezellig!
Als we bezoek krijgen, blijven ze inderdaad vaak hangen om een hapje mee te eten. Vaak nodig ik ze expliciet uit, maar we hebben ook altijd voldoende in huis om spontaan wat lekkers te fabriceren - en als er kinderen bij zijn, vraag ik altijd wat zij lekker vinden en hou daar rekening mee. Gewoon ook omdat ik samen eten erg gezellig en absoluut niet moeilijk vind. En we kijken zeker niet al vanaf vijf uur op onze horloges.
De gasten van vandaag waren (eh, zijn) erg goede vrienden. En toch vroegen ze of het niet te veel moeite was en dat ze ook wel wat anders konden verzinnen. Is dat een soort Nederlandse beleefdheid en de verwachting dat je na een bezoek in de middag rond zessen het huis uit wordt gewerkt, zodat rond etenstijd alles weer 'normaal' is? In Duitsland aten we geregeld spontaan bij vrienden en vrienden bij ons, en dat was vrij vanzelfsprekend. Verjaardagsfeestjes begonnen meestal ook rond zes, zeven uur met een buffet. In mijn jeugd (in Nederland dus) leek bij iemand eten echter best wel ongebruikelijk te zijn, iets dat goed moest worden overlegd of vooraf gepland en afgesproken.
Of speelt het ook een rol dat veel mensen het lastig vinden om ineens voor meer mensen te koken dan vooraf gepland? Is men bang dat 'wat de pot schaft' niet representatief of goed of gezellig genoeg is?
Ik vraag me dus af: wat doe jij als mensen rond vijf uur, half zes nog blijven plakken? Probeer je ze vriendelijk de deur uit te werken, bestel je dan toch maar Chinees of pizza, of draai je snel een leuke buffettafel in elkaar? Wat zijn de moeilijkheden die je ervaart - bijvoorbeeld gebrek aan creativiteit of voorraad, of dat de avondroutine toch ineens anders is dan gebruikelijk? En hoe is het als jullie ergens op bezoek zijn? Word je vaak voor etenstijd vriendelijk de deur uitgewerkt en is bij iemand blijven eten toch 'een dingetje' dat niet vanzelfsprekend is, of zijn de tijden toch veranderd en zijn Nederlanders daar makkelijker in geworden?
Ik heb soms het gevoel dat ik op dit gebied behoorlijk ben 'verduitst' (wat ik zeker niet erg vind) en ik probeer de Nederlandse 'mores' weer te doorgronden
.