Vegatopia Forum

Ideeën voor tussendoortjes

Online fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Ideeën voor tussendoortjes
« Gepost op: 20 juni 2018, 17:43:54 »
P is nu bijna 17 maanden en eet perfect volgens de aanbevelingen van het voedingscentrum. Ze eet alleen iets meer groenten dan aanbevolen.

Maar ze krijgt duidelijk niet genoeg voeding binnen, want ze wil momenteel soms wel 4 voedingen per nacht. (Ze is ook wel erg energiek voor haar leeftijd, dus kan wel kloppen dat ze meer nodig heeft. Ze is ook verrassend slank eigenlijk.) De 3 hoofdmaaltijden gaan prima en daarnaast krijgt ze 1 a 2 tussendoortjes. Dat moeten er dus consequent 2 worden en ipv fruit en rauwkost, willen we haar iets meer eiwitten en vetten gaan geven.

Heeft iemand nog tips? Ik dacht aan blokjes kaas (wordt iha afgeraden, maar piet eet vegetarisch zonder toegevoegd zout, en ook de meeste dagen geen kaas op het brood, dus dit kan er wel bij), of een half eitje. Ik ben ook best bereid om pindakaaskoekjes oid te maken, maar mijn recepten zijn met suiker en dat hoeft ze er niet bij te krijgen. Soepstengel met pindakaas of houmousdip ga ik ook proberen, maar mogelijk is dat te ingewikkeld voor haar coördinatie (al eet ze prima met bestek, dus dit zou moeten lukken?) en natuurlijk gesmeerde rijstwafels of geroosterde boterhammen, maar daar is ze meestal niet zo'n fan van.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Ideeën voor tussendoortjes
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2018, 21:30:12 »
Heb je al eens bij de tussendoortjes van Annemieke gekeken? http://www.babyendreumeseetfestijn.nl/category/tussendoor/
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2018, 21:40:48 »
Ik kreeg als kind vaak volle kwark (van biowinkel is lekker) tussendoor met een klein scheutje vers sinaasappelsap (maar zonder sap kan natuurlijk ook). Maar toen kon ik mezelf al voeren, en was ik dus ouder.

Cashewnotenpasta ed is wellicht ook wat.
,,,,فلافل

Online fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2018, 08:20:28 »
P kan zelf yoghurt met een lepel eten hoor. Ze gooit het alleen ook nog wel eens door de kamer ;)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2018, 17:03:45 »
Iets met cottage cheese, volle kwark of eieren? Sowieso zorgen dat ze iedere maaltijd wat meer eiwitten en vetten binnenkrijgt zodat ze het er langer mee vol houdt. Evt. verrijkte peutervoeding?

Heeft ze 's nachts echt honger of een laag bloedsuikergehalte?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2018, 11:22:18 »
Wij gaven vaak stukjes tofu (evt gerookte), zo als tussendoortje. Verder kikkererwten/bonen, nootjes (maar ik weet niet of je dat al aandurft, ik gaf de wat zachtere noten wel vanaf dat ze 1,5 jaar waren maar alleen als ik er echt bij zat). Avocado is ook lekker vet. Heb je wel eens van Monkeyplatters gehoord? R. was een behoorlijk slechte eter (gelukkig is dat wat bijgetrokken) maar dat hielp bij ons goed om er wat meer eten in te krijgen.

Online fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2018, 15:17:44 »
Als wij een monkey platter geven eet ze vooral de rauwkost op... 

Ik weet niet of het honger of de bloedsuikerspiegel is. Ze is ook nog te jong om dat te vertellen helaas. Ik heb een tijdje gedacht dat het dorst was, maar als we water geven, komt ze na 15 minuten weer, dus dat is het niet.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2018, 20:18:39 »
Bij laag bloedsuiker voelt ze zich niet lekker, gaat ze gapen, is ze chagrijnig. Maar ja, zo voel je je ook als je 's nachts honger hebt...

En wat als je ipv water een flesje met aangemaakte peuterformula geeft wat ze in haar bedje bij zich kan houden? Of is dat te riskant op die leeftijd? Dan kan ze eten wanneer ze honger heeft.

Online fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2018, 21:04:03 »
Ze wordt niet wakker genoeg om zelf op zoek te gaan naar eten, je moet het echt aangeven. We hadden idd al een paar keer geprobeerd om haar gewoon een voorraad mee te geven, maar in de praktijk staan we dan toch op, om de fles vanaf 2 cm naast haar hand, in haar hand te stoppen.

Online fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2018, 21:15:54 »
Het nachtelijk huiltje is wel het minst veranderde huiltje en klinkt meestal heel anders dan wanneer ze hangry is (en het gaat ook niet gepaard met woedend op de grond liggen schoppen enzo), dus dan zou het best de bloedsuikerspiegel kunnen zijn (dat schijnt het het eerste jaar vooral te zijn, omdat de hersenen dan zoveel suiker nodig hebben). Het enige wat daartegen pleit is dat ze periodes heeft waarin ze wél min of meer doorslaapt en die zijn altijd als ze net een sprong heeft gemaakt in de hoeveelheid eten die ze op een dag naar binnen krijgt.

Maar ze begon afgelopen weekend opeens met zinnetjes van 3 woorden, dus op zich kan het nog steeds zijn dat die hersenen gewoon veel meer voer nodig hebben.

Maar is het beleid tegen lage bloedsuiker heel anders dan ons idee van meer calorieën? Ze krijgt al alleen volkoren producten, geen snelle suikers, behalve die uit de melk en uit fruit, geen fruitsap oid, we wisselen fruit af met rauwkost, etc. Ik heb het idee dat we al veel doen om het op peil te houden?

Online fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2018, 09:56:20 »
Woopwoop! Ze at gistermiddag twee vegaknakworstjes ipv een schaaltje rauwkost en vannacht wilde ze alleen rond middernacht een voeding (maar dus niet nog een paar daarna!).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2018, 11:50:37 »
Bij laag bloedsuiker is een koolhydraatarm dieet effectief, dus ook geen/voorzichtig zijn met volkoren producten/fruit, maar op die leeftijd is zo'n dieet niet wenselijk. Bovendien weet je niet zeker dat dat het probleem is. Misschien wordt ze 'gewoon' wakker en krijgt ze daarna pas trek?

Zorg dat ze iedere maaltijd voldoende proteïne binnenkrijgt en ook calorieën. Een schaaltje rauwkost is leuk voor erbij, maar geen op zichzelf staande maaltijd of snack. Geef er dan een bakje kwark, een stuk kaas of een ei bij, of gooi er een paar eetlepels cottage cheese doorheen.

Online fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2018, 19:40:23 »
Dat gaan we nu idd proberen, maar het voedingscentrum adviseert alleen rauwkost en fruit te geven, dus voor veel kindjes zal dat genoeg zijn, maar voor P is dat blijkbaar niet zo.

Ik vind dat wel een beetje gek advies, want kindjes hebben juist relatief veel eiwitten en vetten nodig voor de groei, maar misschien eet P wel echt veel groenten voor haar leeftijd? (Ik las ooit dat de gemiddelde volwassene 113 gram groenten per dag eet en daar komt P met gemak overheen, maar haar adh is wat lager. Ze eet ook de hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten die wordt die aanbevolen, en dat was voordat we bedachten dat ze meer nodig heeft.)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2018, 12:33:09 »
Misschien dat het voedingscentrum dat adviseert om ouders heel duidelijk te maken dat chips en koekjes geen goede tussendoortjes zijn?

Maar eieren, kwark, cottage cheese, etc, dat is geen troep en als ze daar behoefte aan heeft, kun je dat geven. En ieder kind is verschillend en heeft verschillende behoeften, kijk vooral naar wat zij nodig heeft.

Online fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2018, 00:05:54 »
We waren vandaag op een kinderfeestje en P was wel duidelijk het meest energieke kindje, en het kleinste/jongste, met nog veruit de meeste groei te gaan. Op zich is het dan wel te verklaren dat ze ook wat meer energie nodig heeft.

Vandaag was een rommelige dag qua eten, door het feestje. Vannacht was rommelig, omdat ze bijna ieder uur wakker werd in een driftbui. Geen honger, maar wel heel erg boos. (En toen ik vroeg wat er was leek het er verdacht veel op dat ze wilde onderhandelen dat er katten op haar kamer zouden blijven slapen, dat was vast niet de oorspronkelijke reden van haar woede, maar gewoon een leuk idee.)

Online fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2018, 08:21:09 »
Even een update.

Na een paar dagen goed op de tussendoortjes letten, stopte P met eten. Het bleek uiteindelijk niet aan de tussendoortjes te liggen en het was zelfs geen buikgriep, wat wij een paar dagen dachten, maar er zijn weer nieuwe tanden bijgekomen.
Maar sindsdien eet ze slecht, van alles wat we aanbieden slechts een paar hapjes. We bieden gevarieerd eten aan, dus op zich eet ze niet eenzijdig, maar gewoon erg weinig.

Dus eet ze 's nachts heel veel, en het lijkt erop dat ze tegen iets aanhikt, want ze is daarnaast nog eeg vaak wakker met andere verzoekjes. Schone luiers, treintje spelen, boekjes lezen (die laatste probeert ze wel vaker overigens). Ze is nu bezig met echt gaan praten én ze lijkt een stapje te willen maken in het zindelijk worden. Dus ik ben benieuwd waar we over een paar weken staan.

Online fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2018, 22:04:50 »
Nou ondertussen leert ze een paar woorden per dag, of nouja, woorden, ze kent veel dierengeluiden, én ze plast minstens 1x per dag op het potje en weigert regelmatig een luier te dragen om het nog eens te proberen (maar ze lijkt het iets te laat aan te voelen komen).

Maar ze heeft nog steeds 1-2 nachtvoedingen. En de laatste dagen zie ik ook dat ze het eten af en toe overslaat en meteen om een fles vraagt. We kijken het even aan, zodat we zeker weten dat er niet iets anders is waardoor ze moeite heeft met eten, maar ik overweeg nu wel een beetje om zelf te stoppen met de nachtvoedingen.

Online fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #17 Gepost op: 23 november 2018, 09:06:22 »
Nou een paar weken geleden beet ze een fles kapot en zijn we per direct gestopt met de flessen. Maar ze bleek melk niet te drinken uit een gewone beker, uit een tuitbeker of met een rietje, dus waren de nachtvoedingen ook meteen over.

Dat is nog best wel een drama geweest een week of 4 lang, maar sinds anderhalve week slaapt ze toch zeker de helft van de nachten door.
De eerste 4 weken maakte ik me zorgen over het eten, want voor haar was de melk de belangrijkste bron van ijzer, maar na die 4 weken ging ze opeens wél vleesvervangers en bladgroenten eten. En ze vraagt nu zelf om tussendoortjes, of nouja, ze pakt ze uit de keuken.

Daar moeten we wel aan werken, want ze kan het makkelijkst bij het fruit, en wil soms wel 4 stuks fruit op een dag, dat lijkt me ook niet gezond. Maar als we haar iets aanbieden met meer eiwitten heeft ze ook veel minder snel een volgende maaltijd nodig.

Nu nog brood gaan eten.