Vegatopia Forum

Koken met (kleine) kindjes

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Koken met (kleine) kindjes
« Gepost op: 23 november 2018, 09:13:45 »
P is ondertussen 22 maanden, raakt een beetje dreumes af en wil gaan koken.

Ze bewerkt de fruitschaal met een schaar, als we niet heel goed opletten glipt ze de keuken in en roert in de pannen. En als ze wel uit de keuken blijft, staat ze voor het hekje en roept instructies "koken, eten, hapjes!"

We laten haar al de tafel dekken, ze helpt met het ontbijt maken, maar het wordt tijd voor een volgend stapje.

Ik heb een kidicutter-mes op haar verlanglijst gezet, mag ze gaan proberen om te helpen met het snijden. Maar wat zouden we nog meer kunnen doen? Iets als sla in een kom doen klinkt logisch, maar wij eten eigenlijk bijna nooit salade (want we houden meer van warm). Pizza beleggen kan ze misschien ook wel, maar eten we ook niet bepaald dagelijks.

Hebben jullie nog ideeën en tips?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

• 30.783
Re: Koken met (kleine) kindjes
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2018, 12:50:36 »
Heb je het Vegatopia kookboek? Op pagina 100 staan wat tips voor dingen die kinderen zelf kunnen.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2018, 14:13:45 »
Ik heb ze allebei volgens mij. Ik ga eens kijken.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2018, 16:45:37 »
[..]een kidicutter-mes[..]

Oh wat handig, die kende ik nog niet.
R vindt het ook heel leuk om te helpen maar in de praktijk komt het er heel weinig van. Ik heb toch vaak haast met koken en het gaat allemaal een stuk langzamer als hij helpt.
Cakejes bakken is hier altijd wel een succes. Dan mogen ze alle ingrediënten afmeten (ik doe meestal Amerikaanse recepten en werk dan met cups enzo, dat is voor hun ook goed te doen) en roeren. Pepernoten bakken is misschien ook wel een leuk idee om samen te doen?

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2018, 16:48:23 »
Tja alles gaat langzamer met kinderen erbij hè? Het leek me ook meer way voor de weekenden, dan voor de weeks, maar misschien als we toch wat meer salade zouden gaan eten... (al eet P nauwelijks bladgroenten en van koud eten ie ze ook geen fan.)

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2018, 14:35:04 »
Appelflappen  ;D
Mijn dochter vindt het ook leuk om paddenstoelen schoon te maken. Duurt wel lang en moet het vervolgens stiekem nog zelf doen maar ja, meestal geef ik haar een paar en doe ik de rest zelf.
Fruit/groente/geschilde aardappels wassen vindt ze sowieso leuk. Gebruik je verse kruiden? Die kunnen ze ook wassen en scheuren of knippen.
Voor over een tijdje eventueel appelmoes of broodjes.
Grote hit hier is invetten, ze kan zich er behoorlijk lang mee amuseren.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2019, 20:58:17 »
Ik ben allergisch voor appel, dus P moet het zonder appelflappen en appelmoes stellen.

Ze heeft in december een paar geholpen met kruidnoten en koekjes maken, en soms snijden we samen de groenten (ik gebruik gehoekte messen, die kunnen we samen goed vasthouden).

En ze kan ontzettend goed "poeven", wat stiekem heel handig is, omdat ze op die manier toch lekker extra smaakjes binnenkrijgt.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2019, 01:16:32 »
En ze kan ontzettend goed "poeven", wat stiekem heel handig is, omdat ze op die manier toch lekker extra smaakjes binnenkrijgt.
Ik krijg slechts sporadisch kinderen te eten, maar ik heb wel het idee dat 'proeven', smaken leren kennen, en weten wat er in een maaltijd zit, belangrijk is om kinderen veel minder kieskeurig te laten worden en zijn. 'Smokkelgroente' kan averechts werken ('stukjes' in saus vond ik vroeger vies, want geen flauw idee wat het was), alhoewel het geheel pureren van de saus wel een (nood)oplossing kan zijn. Als ik voor kinderen kook, zijn het meestal vrij simpele gerechten qua smaak en ingrediënten, met allerlei dingen die je erbij kunt kiezen (of laten staan), in hapklare brokken. Tot dusver werd er altijd smakelijk gegeten, zonder lange gezichten. Maar misschien komt dat wel doordat mijn vrienden bovengemiddeld goed (vaak vegetarisch) koken en hun kinderen mee laten koken en proeven.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2019, 15:29:18 »
Ipv appel kunnen ze ook hartig gemaakt worden met bijvoorbeeld kaas als je dat wel eet. Of vega worstjes in bladerdeeg, soort van pigs in a blanket (geen idee of het een nederlandse naam heeft). Zelf vind ik vega braadworstjes het beste werken.

Saus pureren doe ik maar zelden, bij pasta met vega balletjes in tomatensaus vind ik het wel het lekkerste als de groente gepureerd zijn, en met extra groente ipv alleen tomatensaus heeft de saus veel meer smaak. Maar voor de rest pureer ik zelden, soms de soep.
Dochter eet bijna alles, soms zelfs wat roosjes rauwe bloemkool in haar broodtrommel mee naar school, juf keek raar op zei ze maar ach, D vindt het lekker. Die eet zelfs al radijs, rauwe bosui, spruitjes vindt ze heeeerlijk, zelfs een boterham met kaas en mosterd vindt ze lekker. Oja en rauwe witlof, met gekookte witlof of uit de oven hoef ik niet aan te komen, ze heeft sowieso een voorkeur voor rauwe groenten :heehee:

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2019, 17:20:31 »
Ik krijg slechts sporadisch kinderen te eten, maar ik heb wel het idee dat 'proeven', smaken leren kennen, en weten wat er in een maaltijd zit, belangrijk is om kinderen veel minder kieskeurig te laten worden en zijn.
Ja dat idee heb ik ook. We doen dus ook al heel erg lang dat als we buiten de deur eten, ze altijd mag proeven bij mij (en bij R als hij vega eet), thuis koken we geen 3 verschillende maaltijden, maar ik laat haar dus wel de rauwe ingrediënten proeven. Ik doe idd ook nog wel eens de truc van gerechten opsplitsen en P dan laten kiezen hoe ze ze wil combineren, hangt een beetje af van mijn inschatting hoeveel zin ze heeft in eten en of er dingen bij zitten die ze dubieus vindt (ik leg geen wortels op haar bord, want ik weet dat er dan een kans is dat ze van schrik niets meer eet, maar ik laat haar dan wel een wortel van mij proeven - ze vindt ze meestal nog te hard.)