Vegatopia Forum

De Kop van´t Land - Dordrecht

Ezzie

De Kop van´t Land - Dordrecht
« Gepost op: 08 juli 2002, 12:43:00 »
Restaurant De Kop van ´t Land
Zeedijk 32 Dordrecht
Tel. (078) 630 06 50

Op zaterdag 6 juli 2002 gingen wij om onze 6-jarige trouwdag te vieren, naar dit knusse vegetarische restaurant. Onze eerste keer uit
eten sinds we veggies zijn geworden, dus dat was spannend! Het is een klein, knus restaurantje aan het water. De bediening werd door de eigenaresse zelf gedaan en was prima en vriendelijk. Ze hebben een
kleine menukaart: 5 voorgerechten, 5 hoofdgerechten en 5 nagerechten.
Qua creativiteit scoort de kaart hoog! Mijn man koos als voorgerecht voor simosa´s (bladerdeegdriehoekjes) gevuld met ricotta en
brandnetel, met een gedroogde tomaten-dipsaus. Ik had een taartje van sesamzaadkletskopjes gevuld met linzenpate met kerriesmaak, met een vijgencompote erbij. Heerlijk! Fantastische combinatie van zoet, hartig en kruidig bij elkaar. Mijn man had als hoofdgerecht canneloni gevuld met geitenkaas en spinazie, met een tomaten-olijven- kappertjessaus. Ik had twee plakken risoto´cake´ wat een heerlijke combinatie was van romige risotto met drie soorten kaas, met een heerlijke waterkerssaus. Al de gerechten zijn prachtig versiert met
kruiden en eetbare bloemen. Het dessert was voor mijn man, anijspoffertjes met huisgemaakt vanille-ijs en frambozensaus. Ik had een tiramisumousse met koffiesaus en een toef slagroom. Erg lekker! We gingen heel erg geïnspireerd en enthousiast weer naar buiten. De rekening bedroeg inclusief wijn (1 glas wit en 2 glazen rode huiswijn)
en fooi 65 euro. Reserveren aanbevolen want er zijn niet veel tafels.

groetjes, Ezzie
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2003, 14:50:36 door Sander »

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
recensie Kop van´t Land
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2002, 16:53:00 »
Ben benieuwd, ik krijg toch wel behoorlijke Samtosa-associaties als ik dit lees!
“it's strange how life makes sense in time...”

Ezzie

recensie Kop van´t Land
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2002, 19:59:00 »
Gisteren hebben wij weer een excuus verzonnen om naar Kop van 't Land te gaan en wij aten er wederom weer héérlijk!

Voorgerecht:
Ik at een salade met kruiden, een heerlijke vinaigrette en tomatenbeignets.
Hij at een Panice van kekererwten (soort blini) met auberginemousse.

Hoofdgerecht:
Ik at Auberginebloemen uit eigen moestuin gevuld met een ontzéttend lekkere vulling van ricotta, olijven en gedroogde tomaten, daarbij een heerlijke tomatensaus met zonnebloempitjes eroverheen.
Hij at thaise groentenrolletjes met kokossaus op een ring van kerrierijst.

Dessert:
Ik at een heerlijke meloenmousse (volgens mij zat er ook iets amandelachtigs in) met drie bolletjes portijs. Hij at een frambozentaartje.

Alles was weer zeer creatief en tongstrelend, het is ongelooflijk hoeveel smaken er in één gerecht te proeven zijn. In september gaan we waarschijnlijk weer  :kwijl:

groetjes, Esther
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2003, 10:56:21 door Sander »

Offline Sander

• 5.528
Re:De Kop van´t Land - Dordrecht
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2004, 15:17:06 »
Toevallig iemand die hier recentelijk een bezoekje aan heeft gebracht?

Aan de hand van twee bijna twee jaar oude jubelende recensies van iemand die inmiddels geen vegetarier meer is ga ik niet naar Dordrecht rijden, namelijk. ;)

Edit: ja, ik weet ook wel dat ze in de restaurantgids staan, maar daar zie je niet echt aan van wanneer de beoordelingen van bezoekers zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2004, 15:18:25 door Sande® »

Kiwi

« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2004, 15:30:29 »
Ja ik!
 :hungry: :kwijl: :yummie:
Ik woon in Zwijndrecht, dat is naast Dordrecht, en het is echt mijn allerfavorietste restaurant ever
We gaan er dan ook regelmatig eten. Het eten is verrukkelijk, de eigenaresse bedient inderdaad zelf en is heel erg aardig en gastvrij, kortom; het ideale restaurant. Zelfs G. eet er graag, terwijl hij in andere vega-restaurants het vlees wel eens mist (en hier dus absoluut niet).
Het is trouwens ook een herbergje, je kunt er dus overnachten.

Nu ik er over nadenk.... tijd om weer eens uit eten te gaan! :D

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2004, 15:50:34 »
Vleeseters die het vlees er niet missen, een betere aanbeveling is er haast niet.  ;D

't Schijnt er niet groot te zijn, reserveren gewenst dus?

Kiwi

« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2004, 15:55:31 »
Ja, zou ik wel doen. In de winter zijn ze alleen in en rond het weekend open geloof ik, 's zomers wat vaker. Maar dat hoor je vanzelf als je belt. 's Zomers kan het ook wat drukker zijn, van allerlei mensen die er toevallig langskomen op de fiets. Ernaast zit een huiskamercafé, dat is wel leuk om daar wat te drinken als je te vroeg bent.
Als het mooi weer is kun je trouwens op het terras zitten, is ook leuk. Alleen zakken de stoelen weg in het grind, maar ja, dat mag de pret niet drukken. :)

Kiwi

« Reactie #7 Gepost op: 07 november 2004, 01:01:15 »
Vandaag zijn we er weer eens wezen eten (zie ook de wat eet jij vandaag-draad).
De formule is ietwat veranderd. Je kunt nu alleen nog kiezen uit een 2-. 3-, 4-, 5-, 6- of 7-gangen verrassingsmenu, er is dus geen kaart meer. Je kunt aangeven wat je echt niet lust, en dan word je dus verrast.
De menu's kun je ook nog zelf indelen, als je bijvoorbeeld 2 voorgerechten wilt of drie nagerechten is dat allemaal mogelijk. De prijzen lopen uiteen van € 20,- voor een tweegangenmenu via € 28,- voor een viergangenmenu tot € 49,- voor een zevengangenmenu.

Offline nicky_too

• 947
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: 07 november 2004, 17:45:53 »
Ik ben er dit jaar nog geweest in juli, voor mijn verjaardag. We kwamen gedrieëen (twee vleeseters en ik) jubelend naar buiten. Heerlijk eten. Ik vond de gerechten ook echt kleine verrassingen. Allemaal dingen die ik nergens anders ooit op heb. Ik vind het eten van hoog niveau en de bediening is inderdaad ook goed en gezellig.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Kiwi

« Reactie #9 Gepost op: 07 november 2004, 19:56:21 »
G. is een verstokte vleeseter maar omdat hij komende week jarig is mocht hij kiezen waar hij gisteren wilde eten. En hij koos dus voor de Kop. Dat zegt genoeg lijkt me!  :D

Offline Jacqueline

• 309
    • Lifecoach
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2004, 22:18:58 »
Kop van't Land is inderdaad goed en lekker. Woon er zelf ook redelijk dichtbij (Papendrecht) en realiseer me dat ik er veel te weinig kom...

Offline Nick

• 578
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2004, 14:55:24 »
Ligt het in een mooie wandelomgeving?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #12 Gepost op: 19 november 2004, 15:01:15 »
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat je mooi vindt, maar het ligt pal aan de rivier. Er ligt een smalle dijk waar je een behoorlijk stuk over kunt wandelen.
"AAAH!!"
"HMPF!"

bolletje

« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2004, 12:23:23 »
...En onder aan die dijk - bereikbaar vanaf het fietspad - ligt een heel mooi wandelpad, dat op sommige plaatsen zo dicht bij de rivier komt dat je daarin kunt pootjebaden. In natte periodes wel stevige wandelschoenen aan doen, want het kan soms wat soppig zijn, hier en daar; het is nou eenmaal een getijdegebied... Maar je komt er in elk geval geen auto's tegen, zoals op die smalle dijk!

Beetje off topic geraakt, dit onderwerp. Want wat vinden wij tegenwoordig van restaurant Kop van 't Land? Wij waren er in november 2004 weer eens, en toen bleek de kaart veranderd van zeer uitgebreid (vroeger) in een zogeheten 'verrassingsmenu'. Je kunt tegenwoordig alleen kiezen uit voor-/hoofd- en/of nagerecht, en dan moet je maar afwachten wat je krijgt...
Wij vonden deze 'luie' formule niet zo geslaagd. De sjeu van buiten de deur eten is toch niet 'eten wat de pot schaft', maar je smaakpapillen voelen vollopen bij het bestuderen van de kaart, en dan zo veel verrukkelijks zien dat je bijna geen keus kunt maken?
Jammer. Voor ons is de Kop hiermee op een zijspoor geraakt.

Kiwi

« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2004, 12:27:12 »
Je kunt nog een keuze maken uit 2, 3, 4, 5, 6 of 7 gangen. En als je bijvoorbeeld heel erg van toetjes houdt mag je ook een voorgerecht en drie nagerechten bestellen, alles kan. Doordat ze niet meer gebonden zijn aan wat er op de kaart staat kunnen ze heel flexibel verse producten gebruiken die ze op dat moment in huis hebben. Dat betkent een nog grotere variatie in het aanbod! :D
Maar ik ben met je eens... je alvast verlekkeren op wat je gaat krijgen heeft ook wel wat. ;)

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #15 Gepost op: 22 december 2004, 12:31:52 »
Ik vond dat juist leuk! Je kunt opgeven wat je zeker weten niet lust, dus dat probleem is uit de wereld. En verder maken ze dan dus een verrassing. Mij beviel het wel.
"AAAH!!"
"HMPF!"

bolletje

« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2004, 13:38:08 »
Die verrassing kun je ook gewoon 'dagmenu' noemen, en dan klinkt het opeens al heel wat minder spannend. En mijn god... ik was bij mijn laatste bezoek natuurlijk prompt vergeten te melden dat ik niet van spruitjes houd. (Dingen die je zelf nooit zou kiezen, komen natuurlijk niet meteen allemaal in je hoofd op.) Gelukkig stonden er geen spruitjes op het menu, maar ik heb nog wel even zitten zweten voordat de maaltijd werd geserveerd.
Tweede nadeel: je kunt niet even lekker van maaltijd switchen met je partner als je keus bij nader inzien toch niet echt in de smaak blijkt te vallen. En lekkere hapjes uitwisselen met je geliefde is er nu ook niet meer bij, want je hebt dus allebei hetzelfde. - Saai! :-[
Drie nagerechten? Leuk geprobeerd, maar daar komen de meeste mensen natuurlijk niet voor naar een restaurant. Misschien wel aardig als je wéét wat je bestelt?

Kiwi

Re:Waar aten we vandaag?
« Reactie #17 Gepost op: 10 april 2005, 10:17:16 »
Omdat ik jarig ben geweest heeft G. me meegenomen naar De kop van 't land, in Dordrecht. Deze keer hadden we voor een 5-gangen-verrassingsmenu gekozen, in de combinatie voor-voor-hoofd-na-na, en het was weer bijzonder lekker!

Als eerste voorgerecht kregen we veldsla met een bolletje fijngesneden mozarella en tomaat erop, daarop een dadel en een gele tomaat, met daar omheen toefjes amandelmayonaise.
Daarbij een mandje heerlijk grof (zelfgebakken?) brood met een klein pannetje met boter.

Vervolgens een rond courgettetje, gevuld met een soort mousse (ik weet niet meer wat daar in zat, ik denk tomaat en een soort kaas?), en daarin een stokje van fildeeg met dille, op een bedje van verse saffrraanspaghetti, in een plas zoete walnootsaus.

Het hoofdgerecht vonden we allebei het minst lekker (dus volgende keer nemen we alleen maar voor- en nagerechten, dat kan namelijk ook). Het bestond uit fijngesneden rode biet met appel en mais, risotto met topinamboer, een eetbare bloem (soort goudsbloem) met vlierbessensaus en daarbij patat en een koude salade van gekookte knolselderij met peterselie.

Het ene nagerecht was een ananascarpaccio, met een bolletje bramenmousse, drupjes bramensaus en stukjes geconfijte kers.

Het andere nagerecht was een sushi met een buitenkant van aardbei, mooi opgerold en gevuld met een mengsel van advocaat en ricotta (dacht ik). Daarbij wat advocaat en erg paarse gesuikerde viooltjes.

Tot slot een kopje thee voor mij en een Irish coffee voor G. met een bonbon erbij. We waren best wat geld kwijt, maar we hebben echt heerlijk gegeten. Dit blijft toch wel ons favoriete restaurant aller tijden! :hungry:
« Laatst bewerkt op: 10 april 2005, 10:19:33 door Kiwi »

Kiwi

Kop van 't land
« Reactie #18 Gepost op: 13 augustus 2005, 23:12:42 »
Eindelijk weer eens in Kop van 't Land in Dordrecht gegeten. G. en ik hadden twee fulltime vleeseters meegenomen, die er van te voren eigenlijk al niet zo'n zin in hadden, in dat vegetarische eten. Maar ze hebben heerlijk zitten eten, en moesten inderdaad toegeven dat het allemaal heel erg lekker was. :)

We hadden allemaal een 4-gangen verrassingsmenu in de combinatie voor-voor-hoofd-na, dus we kregen ook allemaal nagenoeg hetzelfde te eten.
Eerst carpaccio van rood-witte biet, met een kastanje-truffeltapenade, versierd met granaatappelpitjes, een soort kleine veldsla (weet niet meer hoe het genoemd werd), een soort gesponnen tarweachtig iets en pijnboompitjes (en voor de anderen nog wat geschaafde pardano-schapenkaas).
Daarna tomaten-venkelsoep met twee versiersels erin bestaande uit een gebakken wontonvelletje met venkelmousse.
Als hoofdgerecht hadden we een uitgeholde ronde courgette gevuld met een pastinaak-peultjes-hele lekkere dressing-mengsel, op een bedje van verse pasta, versierd met roodlof, hekjes van hartig soesdeeg met uienzaadjes en daarbij een saffraansaus voor mij en een sangriaroomsaus voor de anderen. Daarbij patat en rode sla met dilledressing.
Tot slot een deegbakje met in meloenlikeur gemarineerde meloenbolletjes en aardbeiensaus voor mij, en een stukje aardbeien-chocoladetaart met mangosaus voor de anderen.

Het was weer overheerlijk! :kwijl: :hungry:

Kiwi

Re: Kop van \'t Land
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2008, 12:28:41 »
Gisteren heerlijk gegeten in de Kop van 't Land in Dordrecht. Op maandag is daar altijd een proeverij; een verrassing van tien kleine tongstrelende gerechtjes. Het was ons huwelijksdiner, en alhoewel er slechts 3 vegetariërs waren (inclusief mijn man :P en ik) heeft iedereen heerlijk gegeten. Zelfs de meest verstokte vleeseters waren enthousiast. :D

Ik hoop dat ik nog kan herinneren wat er allemaal op tafel kwam (ik weet sowieso niet meer welke sausjes, smaakmakers e.d. er allemaal bij / doorheen zaten, het smaakte allemaal perfect in ieder geval):
- toen de gasten arriveerden stonden er schaaltjes met amandelen en met zwarte olijven op tafel
- lekker bruin brood met roomboter en een tapenade van tomaat en zonnebloempitten
- een glaasje laagjesgewijs gevuld met avocado, tomaat, rucola, blokjes rode biet en pijnboompitjes
- een schaaltje met een artisjokhartje en een kwarteleitje waarover verse truffel geraspt was
- een pastaschelp gevuld met spinazie en blauwschimmelkaas en een sukje gebakken bindsla
- tomatensoep met mascarponeroom en basilicum
- canneloni gevuld met portobello
- gebakken aubergine met mango
- een schaaltje van bananenblad gevuld met rijst en daarbij een stukje gebakken paneer, een soort 'soep' van rode linzen met daarin een rodelinzenballetje
- bloedsinaasappelijs met stukjes rode grapefruit en wat geroosterde amandelen
- panacotta met verse vijg
- tiramisu

Het was - zoals altijd - tot in de puntjes verzorgd. Mooi opgemaakte borden en schaaltjes, verse bloemen uit eigen tuin op tafel, twee aardige dames in de bediening. Onze complimenten aan de eigenaars Liesbeth en Ewout, die samen met onze gasten van ons huwelijksdiner een echt feestje hebben gemaakt. We hebben echt genoten! :D