Vegatopia Forum

Nationale Week Zonder Vlees

Offline Eelco

• Admin
  • 20.655
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Nationale Week Zonder Vlees
« Gepost op: 03 maart 2018, 16:08:29 »
Komende week is de Nationale Week Zonder Vlees. Zijn jullie nog van plan je partner, familie of vrienden aan te sporen mee te doen, hopen jullie dat het een beetje bijdraagt aan de bewustwording (zonder er zelf actief mee bezig te zijn), of vinden jullie zo'n week maar goedbedoelde onzin?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
Re: Nationale Week Zonder Vlees
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2018, 16:09:24 »
Ik vind er weinig van, maar ben ook niet van plan om er iets mee te doen.

Offline Sam

• 7.188
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2018, 16:31:20 »
Ik ben wel van plan ergens te gaan eten waar ze normaal niet zoveel bijzonders voor vegetariers doen. Als stimulans, en om te laten zien dat het echt wel de moeite waard is, voor vegetariers koken :-)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2018, 17:11:15 »
Het lijkt me wel praktisch. Er zal wel meer vega keus zijn in het bedrijfsrestaurant.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2018, 17:34:17 »
Het lijkt me wel praktisch. Er zal wel meer vega keus zijn in het bedrijfsrestaurant.

Ja? Denk niet dat de onze meedoet ...

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2018, 19:59:39 »
Onze kantine deed inderdaad niet mee. Er was zelfs een dag waarop de kok vergeten was een vegetarische soep te maken (hij heeft me ooit beloofd om elke dag een vegetarische variant te maken).

Vrijdag was ik wel in Amsterdam bij een bijeenkomst voor werk in Circl. Allemaal hartstikke en circulair en daar deden ze wel mee! Best makkelijk kiezen is het dan bij de lunch. Ook de hapjes bij de borrel waren allemaal vega. Ik vond het prima, maar niet iedereen vond het even leuk.

« Laatst bewerkt op: 14 maart 2018, 20:06:02 door LL de Ling »

Offline meisbaer

• 5.621
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2018, 23:27:08 »
Ik snap dat nooit zo echt. Een lekker hapje is toch een lekker hapje?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2018, 23:35:51 »

Precies!

Piepen ze dan omdat er bij vermeld staat dat het vegetarisch is, of missen ze het vlees echt?

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2018, 08:35:39 »

Precies!

Piepen ze dan omdat er bij vermeld staat dat het vegetarisch is, of missen ze het vlees echt?

Het stond er bij de borrel niet bij vermeld, maar het was wel duidelijk. Ik denk dat het deels een grapje was (straks weer lekker vlees eten) maar deels een kwestie van "Wat de boer niet kent". Er stond bijvoorbeeld ook soort groene muffin bij. Met courgette denk ik.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2018, 10:55:10 »
Op ons werk hadden wij (ik zit in de duurzaamheidscommissie) geregeld dat er in de kantine meer vegetarische opties zouden komen die week. En dat beviel zo goed dat ze de meeste van deze opties vast in het assortiment opnemen! Dus ik vond het wel een goed initiatief, die week zonder vlees :)

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2018, 11:56:01 »
Ik rekende boodschappen af, met veel vleesvervangers (want in de bonus). Vroeg de cassiere: "Oh leuk, doet u mee met de vetetarische week?'. Dus het is wel bekend!

Offline meisbaer

• 5.621
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2018, 12:30:47 »
De physio vroeg het nog aan mijn vriend, of hij nog meegedaan had. Wel leuk dat het als gesprekstof kan dienen.

Aiko

« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2018, 12:43:36 »
Ik rekende boodschappen af, met veel vleesvervangers (want in de bonus). Vroeg de cassiere: "Oh leuk, doet u mee met de vetetarische week?'. Dus het is wel bekend!

Wat zei je? "Al een weekje of 500"

« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2018, 11:55:49 »
Ik ben opgegroeid in een 'een dag geen vlees een dag niet geleefd' cultuur dus ik heb wijs mijn mond gehouden. Verder is het niet echt een onderwerp waar we op mijn werk veel over spreken dus heb eigenlijk niemand er over gehoord. Één collega van mij vind duurzaamheid erg belangrijk zegt hij maar gaat wel gemiddeld 1x per maand naar een all you can eat biefstuk paleis waar je voor 19.95 onbeperkt biefstuk naar binnen kan schuiven, zal niet bepaald duurzaam zijn.. Dus ook op mijn werk heb ik niet de behoefte gevoeld mensen te overtuigen om het vlees even te laten staan. Ach uiteindelijk doe je het ook voor jezelf en de planeet toch ;)
Ik denk dat zo'n week weinig uithaalt eigenlijk..

Aiko

« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2018, 12:50:12 »
De daadwerkelijk week zelf zal inderdaad niet veel uitmaken. Maar het laat wel zien dat het (nog steeds) leeft, dat vegetarisme. Je bent geen wereldvreemde meer. Hoewel het wereldvreemde er begin jaren negentig ook al niet meer was toen ik in 1991 overging, heb ik het idee. Maar in de laatste vijf / tien jaar is het wel een ding geworden, dat vegetarisme.

Maar net als het dragen van een bril in de laatste tien jaar, lijkt het misschien meer een modeverschijnsel dan een functionele keuze, maar toch...

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2018, 13:01:10 »
Nee er is de laatste 10 jaar inderdaad erg veel veranderd. Dat er überhaupt een woord als flexitarier is zegt volgens mij genoeg.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!