Vegatopia Forum

Hummus en tahin

Hummus en tahin
« Gepost op: 16 maart 2014, 16:50:47 »
Hallo allemaal,
Ik vraag me iets af....voor ik het uitprobeer, niet lekker vindt en met de volle verpakkingen zit...hoe smaken hummus en tahin?
Ik ben naarstig op zoek naar iets anders voor op mijn brood, want kaas en hazelnootpasta wordt nu saai....andere notenpasta's lust ik niet.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hummus en tahin
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2014, 17:15:02 »
Humus krijg je vaak bij de turk als voorafje, maar volgens mij lust iedereen dat. Tahin is een notenpasta, maar smaakt meer hartig dan hazelnotenpasta (ik vind hazelnotenpasta niet lekker op brood, omdat het net snoep op brood is.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2014, 17:45:21 »
Tahin is een pasta van gemalen sesamzaad. Puur is de smaak nogal intensief (een beetje pindakaas in het kwadraat), maar je hebt ook mildere smeersels op basis van tahin, zoals deze crunchy tahini.

Tahin is een van de ingrediënten voor hummus - het hoofdingrediënt voor hummus is kikkererwten (maar je kunt ook bijvoorbeeld kapucijners gebruiken. De smaak van hummus hangt echt af van de ingrediënten die je gebruikt en de hoeveelheden. Je kunt variëren door er eens geroosterd sesamzaad doorheen te mengen, of gemalen komijnzaad, ik vind een drupje honing ook erg lekker. Nog meer varianten: pompoenhummus en korianderhummus.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2014, 19:06:51 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2014, 18:33:26 »
Als je het zelf maakt kan je natuurlijk ook nog hoeveelheden/ingrediënten naar smaak toevoegen. Humus bedoel ik dan natuurlijk.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2014, 19:24:21 »
Wet iemand hier toevallig ook hoe lang je een open potje tahin kan bewaren en hoe? Gewoon in keukenkastje of koelkast?

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2014, 21:42:40 »
Heel lang. Het is zoals met pindakaas. Het kan na verloop van tijd een beetje muf worden, maar dan denk je aan jaren :-)
Ik zal mijn oude potje eens opmaken  :bloos:
Je kan ook een klein potje kopen. Als je dat te heftig vindt, dan kan je het altijd nog door je eten doen ofzo. En zelf hummus maken.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2014, 22:29:29 »
Ik bewaar tahin gewoon in de keukenkast, het blijft jaren goed, wel af en toe doorroeren en er alleen met brandschone lepel iets uithalen.

Endopleeg, koop gewoon eens een bakje hummus om te proberen. Ik vind zelfgemaakte lekkerder maar dan weet je in ieder geval of het iets voor je is. Ik vind het vreselijk lekker. Tahin lust ik alleen ergens doorheen, en dan in kleine beetjes, de smaak puur is heel stevig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2014, 10:15:31 »
Gelukkig maar want heb laatst 2 potten gekocht omdat die 50% afgeprijsd waren vanwege uit het assortiment. Leek mij al niet iets waarvan je een dikke laag op je boterham smeert. Wilde es zelf hummus maken en voor de rest zie ik wel waardoor het lekker is, maar ben zelf dol op hummus.

Ik vind kant en klare vaak allemaal anders smaken, die uit het potje wat ik es bij de Plus gekocht heb vond ik erg zuur, en je hebt ook uit blik maar die is weer erg droog maar dat is makkelijker op te lossen. Die uit de koeling van de Lidl vond ik zelf wel erg lekker.

« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2014, 13:13:31 »
Ik vind tahin ook erg lekker in saladedressing. Bijvoorbeeld met een beetje citroensap en miso, of met gembersiroop, limoensap en sriracha. Het wordt heel dik als je er citroensap doormengt (vreemd, maar dat zal wel met het emulsifieren te maken hebben), dus om een vloeibare dressing te krijgen moet je het verdunnen met water.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Aiko

Re: Hummus en tahin
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2017, 23:46:46 »
Weet iemand waar ik de Kokota hummus / houmous nog ergens kan kopen (in een fysieke winkel)?

Het gaat om deze: https://www.boodschappenbestellen.com/bestel/kokota-houmous/

De AH had 'm tot deze zomer, maar deze blijkbaar ondertussen uit het assortiment gegooid. Vragen waar het nog verkrijgbaar is bij Kokota zelf levert een stilzwijgen op.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2017, 12:30:55 »
Geen idee Aiko maar ik vind de pikante hummus van Lidl erg lekker (gevaarlijke winkel want waar je op je boodschappen bespaart, geef je het aan de non-food artikelen gemakkelijk weer uit  ;)). Ze hebben er steeds meer bio zuivel en een heel puike broodafdeling.

Aiko

« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2017, 18:44:14 »
Ik zoek echt deze...