Vegatopia Forum

Vegetarische wijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #60 Gepost op: 16 november 2008, 13:26:37 »
Ik vind de tip van koshere wijn idd een hele goede, moet er alleen nog even achter komen waar ik die kan kopen in Nijmegen. Bij mijn weten is er geen 'kosher keurmerk' o.i.d. toch?

Verder: jee! Een reactie van Super de Boer! Niet geheel bevredigend, gezien de uitdrukkingen 'voor zover hen bekend' en 'tegenwoordig eigenlijk geen', maar toch beter dan niks :) Matig overtuigd waag ik mij weer aan de SdB-wijn denk ik...

Mijn vraag:
Ik heb een vraag met betrekking tot het productieproces van jullie huiswijnen. In het maken van wijn wordt vaak gebruik gemaakt van dierlijke (bij)producten zoals gelatine, bloed, beenmerg, chitine, eiwitten, visolie, isinglas, melk en caseeÃne. Aangezien ik veganist ben zou ik graag willen weten of er in jullie huiswijnen gebruik wordt gemaakt van deze producten en zo ja: in welke wijnen dan wel en in welke niet. Kortom: Hebben jullie veganistische huiswijnen en zo ja: welke?

Antwoord SdB:
Allereerst willen wij u bedanken voor de genomen moeite ons te mailen. Naar aanleiding hiervan kunnen wij u het volgende mededelen.
Wij hebben uw opmerking doorgestuurd naar de verantwoordelijke persoon binnen onze organisatie. Deze kan ons melden dat voor de Huiswijn rosé halfzoet geen dierlijke middelen zijn gebruikt. Voor de landenwijnen Chili, Argentinië, Australië en Zuid-Afrika kregen wij van onze kwaliteitsafdeling te horen dat, voor zover bij hen bekend, er tegenwoordig eigenlijk geen dierlijke middelen meer worden gebruikt om te klaren. Het vinificatieproces is zoveel mogelijk gestandaardiseerd en daar passen geen dierlijke producten in. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #61 Gepost op: 17 november 2008, 15:44:19 »
Hmm, inderdaad wel een beetje een vaag antwoord.
Ik was een paar maanden geleden in Australie en daar staat meestal op het etiket waar de wijn mee geklaard is, en het was bijna altijd met melk, ei en vis.

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #62 Gepost op: 18 november 2008, 14:41:49 »
Jeu, weer twee antwoorden! Van Fairhills en van Thandi. Beide merken zijn Fair Trade gecertificeerde wijnen die bij de AH te koop zijn:

M'n vraag was hetzelfde geformuleerd als die aan Stellar Organics (die overigens bij de Coop en verschillende natuurvoedingswinkels te koop is):

Antwoord Fairhills:
"Hi
Can confirm that none of our Fairhills, in fact none of our trademarks contains any trace of animal or product from animal produced.
Thanks, Pierre"

Antwoord Thandi:
"Dear Kristel
Thanks for your mail and interest in our wines. Unfortunately, all our wines are suitable for vegetarians, but not for vegans. The only one of our wines which is indeed suitable for vegans is our Kumkani Cradle Hill Cabernet Sauvignon. So sorry about that!
Kind regards, Fidelia van der Linde Communications Manager"



Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #63 Gepost op: 09 december 2008, 14:34:00 »
Nog een antwoord. Na lang wachten eindelijk een mailtje van AH. Nou weet ik dat ik een nogal grote vraag had gesteld, maar had toch gehoopt op meer dan dit:

"Wij hebben navraag gedaan binnen de organisatie en kunnen u het volgende mededelen:
Bij de klaring van de wijn kunnen dierlijke producten gebruikt worden. Echter, dit betreft een relatief duur en (steeds) minder gebruikt proces. De verwachting is dat dit binnen het segment wijnen wat Wine Excel levert niet gebruikt wordt. Dit kunnen wij echter niet garanderen binnen bijv. een bepaald keurmerk zoals dat toegepast wordt bij biologische wijnen.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice
Shannon Goudriaan"

Naast dat het me niet helemaal duidelijk wat ze nou bedoelt met d'r antwoord (behalve: 'eigenlijk hebben we geen flauw idee') Vind ik 't ook niet echt een logisch antwoord op mijn vraag, die als volgt was:

"Ik heb een vraag met betrekking tot het productieproces van jullie huiswijnen. In het maken van wijn wordt vaak gebruik gemaakt van dierlijke (bij)producten zoals gelatine, bloed, beenmerg, chitine, eiwitten, visolie, isinglas, melk en caseïne. Aangezien ik veganist ben zou ik graag willen weten of er in jullie huiswijnen gebruik wordt gemaakt van deze producten en zo ja: in welke wijnen dan wel en in welke niet. Kortom: Hebben jullie veganistische huiswijnen en zo ja: welke?"

Nja, geen AH-wijnen dan maar :(
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #64 Gepost op: 10 december 2008, 13:04:12 »
Als tegenhanger weer een positief bericht, van Fair Trade ditmaal over de wijnen die in de Fair Trade winkel worden verkocht. Deze zijn allemaal ok!:

"In de eerste plaats wil ik u hartelijk danken voor de belangstelling die u toont voor onze organisatie en onze producten. De leverancier geeft in de specificaties van onze wijnen uit Argentinië en Zuid-Afrika aan dat er geen dierlijke bijproducten gebruikt worden bij het maken van onze wijnen. Daarom zijn al onze wijnen geschikt voor veganisten. Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben maar mocht u echter nog vragen hebben kunt u altijd contact opnemen.
Met een vriendelijke groet,
Cinthia Joosten(klantenservice)"

Voor de geïnteresseerden: ik heb inmiddels een aardig lijstje van wijnen die veganistisch zijn. Hij is samengesteld op basis van mijn mailrondje, info van dit forum en info van websites van wijnfabrikanten en de veganistensites:

Avalon Vineyard
Biddenden
Carmel Valley
Country Organics**
D. de Mayrac*
Disos
Fair Hills @ AH
Fair Trade @ Wereldwinkel & Fair Trade Shop
Harbourne Vineyard**
Isegrimhof *
Jean le Troubadour*
Natufood @ Natuurvoedingswinkel
Natuurwinkel* @ Natuurvoedingswinkel
NatuVin  @ Natuurvoedingswinkel
Organic Wine Company**
Perlage* @ Natuurvoedingswinkel
Pflüger*       
Pizzolato* @ Coop
Rock’s Country Wines**
Rowenden Vineyard
Sedlescombe Vineyard
Seguin*
Stellar Organics* @ Coop & Natuurvoedingswinkel
Thandi* @ AH
Vinceremos
Vintage Roots
Viva!**
The Wine Schoppen**
World Wines Direct**

Van de wijnmerken met * of ** zijn niet alle wijnen veganistisch, maar het wordt helemaal een absurd lange post als ik daar de volledige uitleg bijzet. Mocht iemand interesse hebben in de uitgebreidere lijst, dan hoor ik het wel!
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Kiwi

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #65 Gepost op: 10 december 2008, 16:08:37 »
Je bent goed bezig hippie! :thumbsup:

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #66 Gepost op: 12 december 2008, 12:39:09 »
Ik ben heeeeeel goed in monologen ;)
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #67 Gepost op: 15 december 2008, 10:17:36 »
Is er niet ergens, misschien op dat veganistenforum(?) een punt waar je dit soort lijstjes kunt aanvullen e.d. Lijkt me handig.....ook voor fabrikanten  ;)
de tuin: dat ben ik

suzangel

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #68 Gepost op: 20 december 2008, 17:37:58 »
 ???Wie weet welke (rode) wijnen vegetarisch of niet geklaard worden?

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #69 Gepost op: 22 december 2008, 15:54:49 »
@ Lovelocker: heb idd ook al contact gehad met de NVV. Ik hou een netjes lijstje bij met referenties dat binnenkort hun kant op gaat. Hopelijk hebben ze er wat aan.

@ Suzangel: In die lijst een paar posts hierboven staan een flink aantal wijnmerken die ook rode wijn in het assortiment hebben. Ik vind zelf de rode wijn van Stellar Organics (verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels en bij het bio-segment van de Coop) en die van Thandi (verkrijgbaar bij de AH) erg lekker. Proost!
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

sarah

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #70 Gepost op: 27 december 2008, 17:10:36 »
Dag allemaal,

Probeer eens de biodynamische wijnen van Provinovero!
www.provinovero.be
Niet supergoedkoop maar wel betaalbaar, en ik drink liever één glas goede wijn dan twee glazen matige wijn. En ik ben er zeker van dat hij op de vegetarische manier gemaakt is zoals jullie willen (vraag het desnoods aan de patron, zijn mailadres staat op de website)

Geniet ervan!

Sarah


Music1960

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #71 Gepost op: 03 april 2009, 20:41:40 »
Hallo Purplehippie,

Leuk dat je die lijst met veganistische wijnen op het forum geplaatst hebt.

Ik ben al een tijdje op zoek naar lekkere veganistische wijnen, en ben in het bijzonder geïnteresseerd in

de veganistische wijnen van stellarorganics.

Je zou mij dus een groot plezier doen met jouw uitgebreidere lijst.

Bij voorbaat van harte bedankt!

Frank 

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #72 Gepost op: 08 april 2009, 13:10:25 »
Heej Frank,

ik geloof dat het mogelijk is om elkaar persoonlijk berichten te sturen, als je mij via dat je mailadres laat weten, stuur ik je de lijst met uitgebreidere uitleg op. Het is namelijk een .docje van een A4 of 3-4, btje overdreven groot om hier te posten :S

Liefs,
Kristel
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Kiwi

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #73 Gepost op: 10 april 2009, 15:14:32 »
Op deze site staan veel dranken (bier, wijn, gedistilleerd) of er bij bereiding dierlijke producten zijn gebruikt.

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #74 Gepost op: 20 april 2009, 19:04:38 »
Heej, dat is uitgebreid, binnenkort 'ns goed naar kijken. Bedankt voor de tip!
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #75 Gepost op: 28 februari 2010, 00:20:51 »
tijdens het genieten van een 'vega libre' wijntje begonnen we vandaag een dikke vette discussie over vegetarische wijn. Ik kende het begrip alleen van hier en wist niet hoe de vork in de steel zat dus had beter mn mond kunnen houden. Ik wist trouwens wel dat het merk vega libre er verder niets mee te maken ad, maar het bracht het wel op gang.
Mn moeder die vroeger een of ander diploma in wijnen heeft gehaald vond het dus allemaal maar grote onzin.
Nu vraag ik mezelf af of het begrip veganistische wijn in deze dan ook niet een beter gekozen woord is?

Kiwi

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #76 Gepost op: 28 februari 2010, 11:36:02 »
Nu vraag ik mezelf af of het begrip veganistische wijn in deze dan ook niet een beter gekozen woord is?

Strikt gezien niet natuurlijk. Er wordt voor het klaren van de wijn een stof gebruikt die afkomstig is van dode dieren. Net zoals er bij het maken van niet-vegetarische kaas een stof wordt gebruikt die afkomstig is van dode dieren.

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #77 Gepost op: 28 februari 2010, 12:00:50 »
Er is natuurlijk wel een verschil.

In het geval van stremsel is het een toevoeging aan de kaas, en maakt daarmee de kaas (strikt genomen) per definitie ongeschikt voor vegetariërs.

Bij het klaren van wijn blijft de hulpstof niet achter in de wijn, dus je zou kunnen zeggen dat het eindprodukt uiteindelijk wel geschikt is voor vegetariërs en veganisten.
Een randgeval, het ligt er maar net aan hoe ver je gaan wil, of dat je het een vies idee vindt (maar ik weet wel viezere dingen te bedenken die je tegen kan komen bij de bereiding van voer dat 'geschikt' is voor vegetariërs).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #78 Gepost op: 28 februari 2010, 17:27:47 »
Ik vind wijn te lekker om me hier in te verdiepen denk ik.
Maar zal wel even het lijstje met vega wijnen doornemen en kijken of er iets tussen zit dat ik ken of lekker vind.

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #79 Gepost op: 25 maart 2010, 12:56:22 »
Mochten er nog mensen in geïnteresseerd zijn: ik heb laatst navraag gedaan over de nieuwe lijn Puur&Eerlijk wijnen van de AH, maar kreeg helaas de volgende reactie:

"Wij hebben intern navraag gedaan en kunnen u informeren dat wij helaas voor
geen van deze wijnengaranderen dat ze geschikt zijn voor veganisten, het
kan per oogst verschillen hoe en waarmee ze geklaard moeten worden.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice


Dennis Breed"


Wel netjes dat ze zo'n inzicht geven in het productieproces overigens.
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was