Vegatopia Forum

vegetarisch/vegan coach

Offline Mitzu

• *
  • 6
  • Geslacht: Vrouw
vegetarisch/vegan coach
« Gepost op: 16 april 2017, 01:05:25 »
Hallo! :)
Ik eet al een aantal jaar vegetarisch en ik ben tegenwoordig steeds meer bezig met dingen te veranderen in mij leven.. hierbij denk ik heel erg veel na en word ik erg ongelukkig als ik bijvoorbeeld denk aan het dierenleed in de wereld.

Ik zou graag met een coach of psycholoog willen gaan praten. daarbij was mijn vraag of er ook speciale coaches voor mensen zijn die vegetarisch/vegan zijn? Of zou een andere coach mij ook begrijpen? (Ik heb niet erg veel mensen in mijn omgeving met ongeveer dezelfde denkwijze als mij, dus met een van hun praten heeft denk ik niet zo veel zin)

Heeft er iemand tips voor me? Alvast bedankt!
Your beliefs don’t make you a better person. Your actions do!

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: vegetarisch/vegan coach
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2017, 02:11:52 »
Hoi Mitzu en welkom op het forum. Je bent dus op zoek naar een coach, maar ik begrijp niet helemaal wat voor coach je precies zoekt. Als het gaat om voedingsadviezen, zou een coach met een vegetarische/veganistische inslag wellicht handig zijn, maar als het meer gaat om relatieproblemen, balans tussen werk en privé, geloof, of andere zaken lijkt het me weinig verschil maken of die coach vegetariër is of daar affiniteit mee heeft. Wellicht kun je ons iets meer details geven wat je precies zoekt?
« Laatst bewerkt op: 16 april 2017, 03:12:36 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2017, 12:09:59 »
Het klinkt alsof je te veel nadenkt over de nare dingen in de wereld en daar down/depressief van wordt? Misschien is het dan inderdaad verstandig om met iemand te gaan praten. Wat goed van je dat je dat zelf doorhebt en er iets aan wil doen!

Waarschijnlijk is een psycholoog dan het beste. Iedereen mag zich coach noemen, ook mensen die je helemaal niet verder kunnen helpen en misschien misbruik maken van je dierenliefde, ten koste van jouw gezondheid.

Het belangrijkste is dat je een klik met je therapeut hebt en dat zij/hij kundig is. Daarvoor hoeft die persoon niet vegan te eten, maar zij/hij moet wel begrip hebben voor jouw verdriet en boosheid op het gebied van dierenleed. Je kunt hierover informeren bij een intakegesprek. Vind je niet dat je serieus genomen wordt, dan vraag je een gesprek met iemand anders aan. Doen! Niet bij de pakken neerzitten dan, want het zou zonde zijn als je daarom, of omdat je geen vegan peut kunt vinden, niet de hulp krijgt die je verdient!

Bij een psycholoog krijg je vaak cognitieve gedragstherapie. Hiermee leer je om beter om te gaan met je gedachten, maar ook met je gedrag. Een psycholoog in jouw woonplaats vind je via je huisarts of via Google. Je kunt een vrijgevestigde nemen of naar de plaatselijke GGZ. Bij de vrijgevestigden zijn de wachtlijsten vaak korter. Misschien helpen (ondertussen) wat gesprekken met de Praktijk Ondersteunende Hulp van je huisarts ook wel?

Je kunt daarnaast eens kijken of mindfulness iets voor je is. Hierbij leer je je bewust worden van je eigen gedachten en gedragingen, en van de lichamelijke sensaties die daarbij horen. De speciale 8-weekse mindfulnesstraining is in de jaren '70 bedacht door een Amerikaan om uitbehandelde (kanker)patiënten te leren omgaan met chronische pijn en/of stressklachten, om hen te leren omgaan met hun pijn en hun zorgen en verdriet daarover (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Jon_Kabat-Zinn).

Je leert bij mindfulness meer 'in het moment' te leven. Dat klinkt heel zweverig, maar is het juist niet. Het betekent dat je (bv) in de zon op een bankje gaat zitten en geniet van wat je daar ziet en voelt: de zon op je huid, de vogeltjes die druk heen en weer vliegen met takjes om nesten te maken, een zacht briesje in je haren, lachende kinderen... Dus genieten (of je bewust worden) van wat er op dat moment daadwerkelijk is, en niet ondertussen denken aan de arme vogeltjes in de bio-industrie, vervuiling, zieke kindjes, etc. Of over problemen op het gebied van financiën, relaties, die trut op het werk/school, etc.etc.
Belangrijke dingen misschien, maar door er constant over te malen, meestal wanneer het niet nodig/nuttig is, maak je je hoofd ziek. Je creëert onnodige stress (onnodig, want je lost niets op met piekeren en malen), waardoor je je nog ongelukkiger gaat voelen. En dan ga je je daar weer zorgen over maken, dat je je ongelukkig voelt... En daarover malen. En zo pieker je jezelf steeds maar ongelukkig(er).

Acceptatie is ook een belangrijk punt van Mindfulness. Niet alleen accepteren dat jouw gedachten nu eenmaal zo werken, maar ook hoe de wereld in elkaar zit; het is zoals het is, en veel dingen kun je niet van de een op de andere dag in je eentje veranderen. Hoe klote dat ook is. (mindfulness is geen cursus positief -of spiritueel- denken, maar je kunt er wel positiever van worden!)

https://www.psychologiemagazine.nl/thema/mindfulness/#more
http://aandachttraining.info/mindfulness-trainingen/wat-is-mindfulness.html
http://www.studietips.leidenuniv.nl/mind/aandacht-mind.htm

Hopelijk heb je hier iets aan. Heel veel sterkte gewenst!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2017, 12:14:29 »
Wat betreft mindfulness kan ik deze gratis cursussen aanbevelen:

https://www.coursera.org/learn/happiness
https://www.coursera.org/learn/mindfulness

Allebei gegeven door universiteiten, maar voor iedereen bedoeld.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2017, 12:25:35 »

Offline Mitzu

• *
  • 6
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2017, 11:37:00 »
Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik ben inderdaad opzoek naar iemand om mee te praten omdat ik te veel na denk over de nare dingen in de wereld en daardoor “depressief” word.

Hizikigrrrl jij hebt precies benoemt waar ik mee zit, ik vind het zelf lastig om het te verwoorden.

Bedankt voor de informatie, ik ga hier zeker wat mee doen! En misschien is mindfulness dan toch iets voor mij :D

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2017, 11:50:51 »
Succes en heel veel sterkte gewenst! Onthoud dat je echt niet de enige bent die met deze problemen zit! Laat je nog eens weten hoe het met je gaat?

Offline Mitzu

• *
  • 6
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2017, 00:00:04 »
Ja dat zal ik doen! Bedankt  :)

Offline eno2

• 758
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2017, 23:12:51 »
Ik zie niet zo direct een (helpend) verband tussen mindfulness  & meditatie en eetwijze. De Dalai is een vleeseter. Hoeveel meditatiemeesters & mindfullness coaches zijn vegan?

Je leert bij mindfulness meer 'in het moment' te leven.
Dat is de toverformule ja.

Daar denk ik soms het volgende over:

Het gaat natuurlijk gemakkelijker, van ieder moment te beginnen genieten,  als je ouder wordt en de toekomstverwachting hoofdzakelijk uit de dood begint te bestaan. Dan moet je alvast niet meer op de toekomst gaan hopen. 

Afijn, in het moment leven helpt je wel van het overmatig gerumineer af over verleden en toekomst, maar niet zo vanzelfsprekend van het suffen over de problemen van het heden.

Het moment zelf kan ook bijzonder onaangenaam tot problematisch zijn. Denk maar aan een appendicitis of een psychose of om het even welke acute crisis of moeilijk te ontlopen druk der soms verschrikkelijke omstandigheden.

Men zegt ook wel dat het nogal egoïstisch is zo intensief met jezelf bezig te zijn of je op jezelf terug te trekken.

Nu wierp ik me 26 jaar geleden zelf wel  op Zen/Tao studie en praktijk na een tsunami van crisissen en daar had ik vrij snel enorm geluk mee. In feite maakte het me gelukkig. Spiritual self-healing. Want ik had geen meester.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2017, 03:12:51 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Mitzu

• *
  • 6
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2017, 17:59:46 »
Nogmaals bedankt voor jullie reacties :)

Ik heb inmiddels een cursus mindfulness van 10 lessen erop zitten.
Mindfulness was helemaal nieuw voor me. Ik heb het ervaren als een fijn rust momentje in de week.
Het helpt me om eerder in slaap te vallen en minder te piekeren.

Gedurende dag heeft het niet veel effect op me gehad. Ik ben nog veel over negatieve dingen aan het nadenken. Ik heb mezelf voorgenomen als ik negatieve gedachtes heb, ik deze zelf probeer om te zetten in positieve gedachtes. Dat lukt niet altijd, maar het gaat al wel iets beter.

Ook ben ik van plan om op een of andere manier in contact te komen met mensen die wel dezelfde denkwijze (over vegetarisch/vegan eten etc) als mij hebben, zodat ik daar positieve energie van krijg.

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2017, 21:51:23 »
Fijn weer eens van je te horen, Mitzu, en nog fijner dat mindfulness je verder helpt. Doorgaan zo!
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength