Vegatopia Forum

Borrelhapjes, van te voren klaargemaakt

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Borrelhapjes, van te voren klaargemaakt
« Gepost op: 01 april 2017, 20:28:21 »
Voor een avondje wijn proeven, zoek ik lekkere hapjes. Ze komen echter pas na een paar uur op tafel, dus het wordt op kamertemperatuur gegeten (iets kan wel even in de koelkast), geen mogelijkheid om op te warmen. Snel samenstellen uit enkele componenten kan wel. Extra probleem: het niveau ligt hoog, hoog op de schaal van Selly zeg maar.

Normaal nemen we een mooie kaas mee, maar het mag nu iets uitgebreider. We denken bijvoorbeeld aan zeewierchipjes, met avocado, stukje rode peper en sesamzaadjes er op.

Wie heeft voor dit soort situaties een goed idee?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Online Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Borrelhapjes, van te voren klaargemaakt
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2017, 21:37:11 »
Kaas met chocolade schijnt trendy te zijn. "Denk bijvoorbeeld aan truffelbrie met pure chocolade met 80 procent cacao en merengue. Of blauwaderkaas gecombineerd met een brownie met walnoten."

Pretzels met obazda lijkt me ook best origineel en in ieder geval lekker - net als andere gerechten uit het Roaring Twenties menu.

Of zelfgemaakt Turks brood met hummus, baba ghanoush, peterselie-knoflookyoghurt. Koude spanakopita, in kleine stukjes gesneden (of spinazie-feta-borek). Dolmades.

War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
Re: Borrelhapjes, van te voren klaargemaakt
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2017, 14:10:07 »
Het is dan ook wel belangrijk denk ik dat de hapjes de wijn niet te veel overheersen? Misschien zijn dolma's en chocolade dan wat te sterk? Ik dacht aan:

Blini's met wat zure room en dille erop, of reepjes biet of vega kaviaar erop.
Rolletjes van gegrilde paprika (kan uit pot) gevuld met nootjes en een beetje pesto. Mooi prikkertje erdoor. In Chinese toko's en bij Dille en Kamille heb je mooiere prikkers dan de standaard cocktailprikkers.
Koud amuse soepje van yoghurt, dille, komkommer en munt, geserveerd in een mooi glaasje.
Spaanse Tortilla (zo'n omelet met aardappel) in puntjes, evt kopen in Spaanse winkel.
Maiskoekjes (Vegatopia kookboek) met een tomatensausje erop.
Bordje met gegrilde groenten: groene asperges, courgette, rode paprika en ook ingemaakte artisjokken (delicatessenwinkel of uit glazen pot bij de super).
Bordje met crudites (reepjes wortel, komkommer, rettich, en halve radijsjes) met een yoghurtdipsausje
Mini paprika's (van die oranje die je in AH vindt) gevuld met huttenkase, tuinkers, kappertjes en evt lenteui.
Witlofschuitjes gevuld met een blauwekaasdip. Al dan niet met wat gehakte pecannoot erover.

Bij Dille en Kamille heb je hapjesbakjes en daar wordt een hapje sowieso al sjieker van: http://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/1107/a/6545/amusebekertje-bamboe of http://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/902/a/1302/schaaltje-bamboe-bootje-12-cm. Mooie kleine servetjes erbij.

,,,,فلافل