Vegatopia Forum

" vleesvervangers kun je weglaten in een plantaardig dieet"

" vleesvervangers kun je weglaten in een plantaardig dieet"
« Gepost op: 24 februari 2017, 12:16:36 »
Benieuwd hoe jullie hier over denken.
Persoonlijk heb ik dit er graag bij. Ik was me niet bewust van het grote aandeel van verzadigt vet. Wel vind ik deze vaak behoorlijk zout en soms echt te zout. Ik maak me er verder geen zorgen over omdat dit een van de weinige zondes is die ik met eten bega.
Ik ben wel van mening dat men dan ook veel verbeteringen kan aanbrengen om het gezonder te maken en het zoutgehalte drastisch terug te dringen.

http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4486083/vleesvervangers-kun-weglaten-in-plantaardig-dieet.html

Offline meisbaer

• 5.623
Re: " vleesvervangers kun je weglaten in een plantaardig dieet"
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2017, 21:34:43 »
Het ligt er heel erg aan welke vleesvervangers gebruikt, gok ik. Als het valess (kaas)schnitzels zijn, ja, dan waarschijnlijk wel. Maar ik denk dat er genoeg vervangers zijn die prima scoren op vet en zoutgehalte, en veel vezels bevatten.

Volgens mij eet ik verder niet zoveel zout, dus ik maak mij niet zo'n zorgen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2017, 10:47:39 »
Het probleem is vooral dat ze zwaar bewerkt zijn. Je moet ze zien als een snack, leuk/lekker voor af en toe.

« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2017, 11:32:24 »
Ik vind dat ze over het algemeen te zout zijn. Vivera, eigen merk Jumbo, Lidl en noem maar op.

Offline Windigo

• 525
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2017, 16:17:39 »
Alsof veel vleesproducten zoveel gezonder zijn (schnitzels, vleeswaren etc).

Ik vind dit een beetje een bangmakerij artikel, iedereen die gezond wil eten kan zelf best bedenken dat wat uit een plastic bakje komt over het algemeen minder gezond is dan puur natuur.

Dat geldt vegetarisch en niet vegetarisch.
Nothing tastes like compassion feels

Offline meisbaer

• 5.623
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2017, 18:58:34 »
Precies. Ik vraag mij wel af waar dat verzadigde vet dan van komt waar ze het over hebben. Palmolie? Ik zal weer eens wat beter de etiketten gaan lezen. En ja, met alle bewerkte dingen moet je opletten wat er in zit daar heb je gelijk mee!

Offline Sven

• 3.927
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2017, 20:26:42 »
Het artikel vind ik vrij raar. De hoofdmoot van het artikel gaat over evenwichtig plantaardig voedsel. In één alinea verwerpen ze kant-en-klare vleesvervangers zonder echt in detail te gaan. Maar dit maken ze dan wel weer de titel van het artikel. Het artikel is niet gedetailleerd genoeg om echt te kunnen concluderen dat we vleesvervangers moeten vermijden.

Mijn persoonlijke mening nu. Strikt gezien kan je zonder vleesvervangers uit de supermarkt. Sommigen bevatten inderdaad zout en vet. Maar zolang je evenwichtig eet en niet bij letterlijk elke maaltijd een gepaneerde burger eet, hoef je je daar niets van aan te trekken. In een klein zakje chips zit meer vet en zout dan in een vegaburger.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2017, 01:35:44 »
iedereen die gezond wil eten kan zelf best bedenken dat wat uit een plastic bakje komt over het algemeen minder gezond is dan puur natuur.

Is dat zo?

« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2017, 11:33:06 »
Dat vroeg ik me ook af...
Ik mis de info maar ook kennis wat bij dit soort producten gezond of minder gezond is.
Wanneer ik in de schappen de inhoud bestudeer kom ik overal wel (ongewenste) toevoegingen tegen, ongeacht het merk.
Wat voor mij overeenkomt is dat vrijwel al het aanbod flink kruidig en/of zout is.

Offline Windigo

• 525
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2017, 13:27:06 »
Dat vroeg ik me ook af...
Ik mis de info maar ook kennis wat bij dit soort producten gezond of minder gezond is.
Wanneer ik in de schappen de inhoud bestudeer kom ik overal wel (ongewenste) toevoegingen tegen, ongeacht het merk.
Wat voor mij overeenkomt is dat vrijwel al het aanbod flink kruidig en/of zout is.

Ja, dus is logica :

Pakjes laten staan = gezond

Pakjes kopen = meestal minder gezond. Toch ?  ;)
Nothing tastes like compassion feels

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2017, 00:21:32 »
Is twee gram zout uit een pakje dan ongezonder dan twee gram puur natuurlijk zout, volgens jou?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2017, 00:54:27 »
Gaat het nou over bakjes of pakjes?  ::)

Windigo heeft natuurlijk wel gelijk dat er veel verborgen zout en suikers in bakjes of pakjes zitten. Koken met Karin heeft dat onlangs mooi uitgelegd: http://www.kokenmetkarin.nl/zonder-pakjes-zakjes/

Nu vind ik vleesvervangers wel weer een ander verhaal dan een mix voor bolognese of zo, die je vrij eenvoudig zelf kunt maken. Een Valessje of Tivallballetje op zijn tijd is lekker makkelijk, maar ik beschouw die dingen toch eerder als 'snack'/'extraatje' dan als waardevolle bron van proteïne. Net zo min als dat je dagelijks patat moet willen eten, moet je ook niet dagelijks een vleesvervanger op je bord willen mikken, vind ik.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2017, 11:17:57 »
Ik eet graag vleesvervangers, vind ze makkelijk in gebruik en de vervangers die ik neem hebben lekkere bite en een vlezige structuur. In tegenstelling tot wat veel mensen van mij verwachten, hou ik van de smaak en structuur van vlees, maar eet ik het 'uit principe' niet. Ik kan echt de smaak en structuur van een stuk vlees soms missen (draadjesvlees! Speklappen van de BBQ!), maar ik zal het denk ik nooit meer eten.

Natuurlijk kunnen we prima zonder vleesvervangers en onze voedingsstoffen uit linzen en bonen ed halen (dit geldt natuurlijk ook voor vleeseters), maar je wilt toch ook lekker eten soms?

Eten gaat over smaak, structuur, beleving etc. Het is veel meer dan alleen 'de machine draaiende houden'.

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2017, 13:39:51 »

Windigo heeft natuurlijk wel gelijk dat er veel verborgen zout en suikers in bakjes of pakjes zitten.

Verborgen? Dus dat er b.v. 2% zout staat, maar het in werkelijkheid 4% is?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2017, 15:00:35 »
Windigo heeft natuurlijk wel gelijk dat er veel verborgen zout en suikers in bakjes of pakjes zitten.
Verborgen? Dus dat er b.v. 2% zout staat, maar het in werkelijkheid 4% is?
Ja. veel zout is als sodium verborgen in e-nummers: https://www.choice.com.au/food-and-drink/food-warnings-and-safety/food-additives/articles/hidden-salt
Citaat
Read ingredients lists. Salt (rock, sea, celery, garlic), baking soda, sodium bicarbonate, celery salt, garlic salt and monosodium glutamate (MSG, additive 621) are all high sodium ingredients.

De FDA waarschuwt hier specifiek voor: https://www.fda.gov/Food/IngredientsPackagingLabeling/LabelingNutrition/ucm315393.htm
Citaat
The words “salt” and “sodium” are often used interchangeably, but they do not mean the same thing. Salt (also known by its chemical name, sodium chloride) is a crystal-like compound that is abundant in nature and is used to flavor and preserve food. Sodium is a mineral, and one of the chemical elements found in salt. [...] Sodium attracts water, and a high-sodium diet draws water into the bloodstream, which can increase the volume of blood and subsequently your blood pressure. [/b]

Laten we van Koken met Karin eens het receptenlijstje voor Honig mix voor chili con carne nemen (http://www.kokenmetkarin.nl/2015/02/02/chili-sin-carne/)

Groenten (tomaat, prei, ui, paprika), tarwebloem, suiker, weipoeder (melk), specerijen (mosterdmeel, paprikapoeder, gemberwortel, kerrie, komijnzaad, cayennepeper), aroma’s (bevatten soja), zetmeel, kruiden (knoflook, bieslook, peterselie), smaakversterkers (E621, E627, E631), gehard plantaardig vet, voedingszuur (citroenzuur), plantaardig vet, kleurstoffen (E150d, E160c).

Opvallend: zout wordt helemaal niet genoemd. Goed bezig, Honig! Echtger, als je de E-nummers inspecteert, lees je:

E621 = Mononatriumglutamaat, naast smaakversterker ook een zout (sodium), hierboven al genoemd.
E627 = Disodium guanylate, een 'natural sodium salt' (volgens Wikipedia wordt het vaak gewonnen uit vis, dus niet altijd vegetarisch)
E631 = Natriuminosinaat, ook een sodium

Hier nog een lijstje met zouten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Fosfaat_(zout)
Of zoek even op 'zout' in dit rijtje e-nummers; https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2017, 15:37:29 door Eelco »
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2017, 16:09:23 »
Ik heb het over de voedingswaardentabel die op elke verpakking staat. Als daar staat 2% zout dan is het toch 2% zout? En 10% suiker is 10% suiker? Er is toch niets verborgen?

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2017, 16:56:10 »
Is twee gram zout uit een pakje dan ongezonder dan twee gram puur natuurlijk zout, volgens jou?
Het is meer zo dat als je zonder pakjes/zakjes/bakjes kookt, je gewoon veel minder zout gebruikt. Aangezien heel veel mensen te veel zout eten, is het dus gezonder om zelf je eten te maken, want dan gebruik je zonder compromissen te sluiten over de smaak toch minder zout.

Het aanbevolen maximum is 6 gram zout per dag. Met een pakje mix van honig heb je alleen al 2 gram te pakken in 1/4 zakje, en dat is dan zonder het zout in de bruine bonen. Dit is niet eens een vullende portie, dus je hebt ernaast nog rijst of aardappels nodig, waar ook zout in gaat, zoals magnetron basmati rijst 0,6 gram. Vega burger erbij met 1,3 gram zout, en je zit zo voor je avondeten op meer dan 4 gram zout, en dan heb je nog niets bijzonders. Als ik zelf chili maak, zit er gewoon helemaal geen zout in, of heel erg weinig.

Ik doe lekker veel zout op patat, en gebakken ei, en op knoflookbrood uit de oven, zout is helemaal niet erg, maar er wordt wel heel kwistig met zout gestrooid in alle bereide producten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

• 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2017, 18:15:46 »
Het is meer zo dat als je zonder pakjes/zakjes/bakjes kookt, je gewoon veel minder zout gebruikt.

Ik doe het zelf niet, maar er zijn toch best veel mensen die (te veel) zout toevoegen aan hun eten? En *akjes bevatten toch niet per definitie veel zout?

Offline meisbaer

• 5.623
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2017, 19:49:28 »
Ik ben nu nieuwsgierig geworden naar hoe dat in Nederland/Europa is geregeld, dus ik heb wat zitten googlen.

Als ik het goed heb begrepen, moet verplicht op de verpakking staan hoeveel zout erin zit. Vroeger stond hier natrium, maar omdat dat voor de consument "verwarrend" is, hebben ze hier zout van gemaakt. Zout (natriumchloride) is 2x keer zo zwaar als natrium. Ik heb gelezen dat hierin ook natrium uit smaakversterkers bij geteld wordt, maar ik kon daar niet zo snel een betrouwbare bron van vinden.

Ik denk dat op die site van Karin iemand de ingrediënten niet goed heeft overgenomen, want op de website van Honig staat zout er wel tussen.

Trouwens, als een pakje een heel specifieke beschrijvingswijze heeft (bv voeg 100 ml water toe), dan kunnen ze per 100 gr bereid product declaren. Dan lijkt er minder zout in te zetten, omdat het als het ware verdund wordt. Dat is een leuke om op te letten.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2017, 09:37:00 »
Het is meer zo dat als je zonder pakjes/zakjes/bakjes kookt, je gewoon veel minder zout gebruikt.

Ik doe het zelf niet, maar er zijn toch best veel mensen die (te veel) zout toevoegen aan hun eten? En *akjes bevatten toch niet per definitie veel zout?
Mensen vinden zout lekker, maar als je zelf zout toevoegt zie je hoeveel het is, en je proeft het heel duidelijk. Daardoor gebruik je er minder van. In het voorbeeld van de chili eet je als je *akjes meer dan 4 gram zout in een enkele maaltijd. Dit is meer dan een theelepel zout per persoon (een theelepel is 3 gram), en 5 theelepels voor een maaltijd van 4 personen. Ik ken echt niemand die 5 theelepels zout in een maaltijd gebruikt als ze koken.

*akjes bevatten juist per definitie teveel zout, maar je proeft het minder. Omdat er zoveel zout in zit wordt er steeds geprobeerd de industrie te laten minderen. Het verplicht melden op het label is een van de stappen die nodig was om dit boven water te krijgen.

Wat met verborgen zout bedoeld wordt is dat het moeilijk te vertalen is naar een hoeveelheid die mensen herkennen. Kijk eens hoeveel theelepels het is (net zoals voor suiker vertalen in suikerklontjes), en vraag je dan af of dit voor jou een gewone hoeveelheid zout is voor dat gerecht. Een halve theelepel zout in een relatief kleine burger vind ik veel. Bijna drie theelepels zout in een zakje kruidenmix vind ik ook veel. Die grammen en procenten zeggen me niet zo veel, want daar kook ik zelf niet mee.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light