Hoi allen,
Wij voeden onze zoon (1.5 jaar oud) vegetarisch op. Grotendeels veganistisch (groenten, fruit, (kikker)erwten, linzen, (zoete) aardappelen). Hij krijgt iedere morgen 3 druppels Vitamine D3 druppels van Solgar. Het enige wat zijn dieet niet vegan maakt is de Biobim 3 opvolgmelk obv koemelk die waar hij 5 schepjes van binnenkrijgt over 2 flesjes per dag ('s middags en 's avonds). De Biobim is verrijkt met vitaminen (oa B12) en allerlei mineralen (calcium).
Er gaat een tijd komen dat hij die flesjes niet meer zal drinken en we zijn nu aan het onderzoeken wat we moeten doen om hem voldoende vitaminen en bouwstoffen binnen te laten krijgen.
Volgens
http://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12 moet een kind van anderhalf 10 - 40 µg B12 per dag binnenkrijgen. Met alleen 2 glazen verrijkte sojamelk (bijv Alpro Junior) komen we er dan niet. Dus we moeten hem dan supplementen geven lijkt me? Als dat zo is, wat raden jullie aan? Ik denk druppels aangezien hij zo'n pilletje denk ik niet zomaar opeet? Hebben jullie nog specifieke producten die jullie aanraden?
Of is er zoiets als een vegan multivitamine zodat ie ook nog voldoende andere vitaminen binnenkrijgt plus allerlei mineralen?
Ook nog zoiets: DHA supplementen. Ik lees her en der dat het voor volwassenen niet echt effect heeft voor de hersenen en in het sommige gevallen zelfs ongezond is voor je hart en vaten. Maar is het voor kinderen een andere verhaal?