Vegatopia Forum

Zoontje vegetarisch opvoeden

noah231115

Zoontje vegetarisch opvoeden
« Gepost op: 27 juni 2016, 20:47:38 »
Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar mensen die hun kindje vegetarisch opvoeden van bij de geboorte. Mijn zoontje is nu 7 maanden oud en al vroeg heb ik, als zelf overtuigd vegetariër, beslist dat dit is wat ik wil. Noch vlees, noch vis.. bij voorkeur biologisch. Helaas krijg ik er veel kritiek over in mijn omgeving (uiteraard van die-hard carnivoren :-) ) Nochtans heb ik een zeer gezond en stevig kind op de wereld gezet (55cm bij de geboorte :-) en het reusje blijft maar groeien) en ziek is hij de eerste 7 maanden niet geweest.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hebben jullie tips omtrent de voeding en hoe om te gaan met het vegetarisme wanneer mijn zoontje ouder wordt? Ik kan me levendig voorstellen dat verjaardagspartijtjes en andere sociale events/ school niet altijd makkelijk te combineren zijn.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Freya

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zoontje vegetarisch opvoeden
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2016, 11:56:08 »
Hoi Freya,

Mijn vriend en ik zijn beiden veganisten en we voeden onze kinderen min of meer veganistisch op. Ik zat/zit natuurlijk met dezelfde vragen als jij, waarschijnlijk kun je her en der ook nog wel wat berichten hierover vinden van mij.
We hebben zelf al vrij snel besloten dat ze buitenshuis vegetarisch mochten eten want veganistisch geeft wel een erg grote beperking natuurlijk. Dat ging allemaal prima, totdat mijn dochter naar school ging (ze zit daar nu ongeveer 8 maanden) want toen kwam ze opeens in aanraking met vlees. Ze lijkt het zelf nog allemaal niet zo te (willen?) snappen, dus ze heeft helaas al een paar keer vlees gegeten, inderdaad met feestjes ed., ondanks afspraken met ouders hierover. Ik vind dat best jammer natuurlijk maar het is even niet anders en het heeft weinig zin als we hier heel verdrietig over gaan zitten doen. Wel proberen we haar bewust te maken maar tot nu toe heeft het nog weinig effect. Ik wil er ook niet te ver in gaan natuurlijk.
Heb je specifieke vragen wat voeding betreft? Er zijn wel een aantal (kook)boeken over vegetarische voeding voor kleintjes. Zelf heb ik gebruik gemaakt van het voedselintroductie schema van Stefan Kleintjes (als je hem niet kent kun je via google wel info vinden) en aten ze vrij vlug al met de pot mee (muv zout en scherpe kruiden).

Offline Monica

• 231
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2016, 23:58:11 »
Alhoewel ik zelf al heel lang vegetariër was, heb ik mijn dochter (inmiddels 19) niet geheel vegetarisch opgevoed. Partner at wel af en toe vlees en vis en dat heb ik afgewisseld met vegetarische maaltijden. Toen ze 15 was (of iets jonger, weet dat niet meer precies), zei ze op een dag dat ze helemaal vegetarisch wilde eten. Zonder enige overtuiging van mijn kant is ze zelf tot dat inzicht gekomen. Dat vond ik wel een heel mooi moment. Inmiddels eet partner ook al heel lang 80% vegetarisch.

Wat betreft verjaardagspartijtjes: er zijn zoveel diëten waar rekening mee gehouden wordt: glutenvrij, geen varkensvlees, allergie voor bepaalde voedingsmiddelen enz., dat het volgens mij niet echt lastig is om dit aan te geven op een verjaardag of schoolevenementen.

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2016, 11:17:59 »
Waarom zou je je kind wel vlees geven (BSE-paardenvl33sschandaal, varkenspest, vogelgriep enzovoort)? Je kunt de vraag ook terugleggen.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2016, 23:53:53 »
Check ook eens de website van Vegatopia's redacteur Annemieke (mama van twee): Baby & Dreumes Eetfestijn.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2016, 08:08:36 »
Alhoewel ik zelf al heel lang vegetariër was, heb ik mijn dochter (inmiddels 19) niet geheel vegetarisch opgevoed. Partner at wel af en toe vlees en vis en dat heb ik afgewisseld met vegetarische maaltijden. Toen ze 15 was (of iets jonger, weet dat niet meer precies), zei ze op een dag dat ze helemaal vegetarisch wilde eten. Zonder enige overtuiging van mijn kant is ze zelf tot dat inzicht gekomen. Dat vond ik wel een heel mooi moment. Inmiddels eet partner ook al heel lang 80% vegetarisch.

Wat betreft verjaardagspartijtjes: er zijn zoveel diëten waar rekening mee gehouden wordt: glutenvrij, geen varkensvlees, allergie voor bepaalde voedingsmiddelen enz., dat het volgens mij niet echt lastig is om dit aan te geven op een verjaardag of schoolevenementen.

Ik vind het wel raar om glutenintolerantie en voedselallergie op 1 hoop te gooien met geen (varkens-)vlees eten: de gevolgen zijn voor mij wel anders.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2016, 09:41:28 »
Het aangeven is het probleem niet, maar hoe er mee wordt omgegaan wel. Afgelopen zondag heeft L. op een kinderfeestje weer worstjes gegeten. De ouders wisten dat ze vegetarisch eet en hadden speciaal iets anders voor haar gehaald (kaas), maar L. zat verlekkerd naar de worstjes te kijken en zei tegen de ouders dat ze met de bbq laatst wel worstjes mocht eten. Daar was geen woord van gelogen, maar dat waren natuurlijk vega worstjes die wij zelf hadden meegenomen. In ieder geval hebben die ouders haar op haar woord geloofd (of misschien vonden ze het gewoon lullig voor haar?) en haar die worstjes laten eten. Tja, ik vind het wel jammer maar het heeft ook geen zin om enorm boos te worden.
Gisteren ging het ook weer bijna mis, er was een feest met de hele klas en er stonden worstenbroodjes op tafel. Ik hoorde van een afstandje een conversatie tussen L. en een moeder:
"Ik mag die niet"
"Natuurlijk mag je ze wel! Waarom zou je ze niet mogen, je mag alles eten dat hier staat!"
Gelukkig had ik van tevoren gezien dat er worstenbroodjes zouden zijn en daarom wat vegetarische voor L. gemaakt, en er bij haar op gehamerd dat ze alleen die moest eten, maar als ik dat niet had gedaan had ze vast gewoon van de worstenbroodjes gegeten. Ik vind dat trouwens een hele rare opmerking om tegen een kind te maken, je weet toch niet hoe het zit met allergieën etc? Er werd ook cola gedronken door kinderen, dat mag L. van ons ook echt nog niet. Hoe kan een ouder nou zeggen dat een kind alles mag? 
Met het kerstfeest (waar ik niet bij was) had ik ook vegetarische worstenbroodjes gemaakt en zouden de klassenmoeders in de gaten houden dat ze alleen vegetarische dingen zou eten, maar toen we thuis kwamen zei L. dat "de andere worstenbroodjes" ook heel lekker waren, die met vlees dus. Hoe en waarom dat mis is gegaan weet ik ook niet, maar het blijft dus nog best een uitdaging. Gelukkig gaat het ook wel eens wél goed hoor, bij een ander kinderfeestje hadden de ouders voor L. speciaal vegetarische worstjes gehaald bijv.

Offline Monica

• 231
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2016, 12:12:07 »

Ik vind het wel raar om glutenintolerantie en voedselallergie op 1 hoop te gooien met geen (varkens-)vlees eten: de gevolgen zijn voor mij wel anders.

Nou zeg, op 1 hoop gooien klinkt alsof ik het heel oneerbiedig bedoel. Zo bedoel ik het helemaal niet.  ???

Ik heb mensen in mijn vriendenkring die glutenintolerantie hebben en weer iemand anders die geen tomaten enzo mag eten en weer iemand anders die vegetariër is enzovoorts. Daar houd je toch allemaal rekening mee? Dat de een doodziek wordt van het eten van gluten en de ander ervoor kiest om geen vlees te eten, maakt voor mij geen verschil om er rekening mee te houden.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2016, 09:14:29 »
Ik heb twee kinderen die van geboorte vega eten en ondervind eigenlijk nooit problemen. Bij traktaties op school is er sowieso nooit vlees en just in case liggen er doosjes rozijntjes klaar in de klas (heb ik voor gezorgd). Bij partijtjes geef ik het gewoon van tevoren of ter plekke aan en de kinderen weten zelf wel dat ze geen vlees en vis eten.
Ik heb uit mijn omgeving nog nooit kritiek gehad en iedereen houdt er altijd rekening mee. Geen enkele uitdaging dus.

Qua voeding: ze krijgen van mij kindersojamelk i.v.m. calcium, ijzer en B12 en elke dag een glas roosvicee ferro met daarin een pil algenolie (omega - EPA, DHA) uitgeknopen. Vinden ze lekker, je kunt het je niet voorstellen. Daarnaast gewoon lekker veel groenten, peulvruchten enz.