Vegatopia Forum

olie en azijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

olie en azijn
« Gepost op: 20 februari 2012, 18:10:16 »

Alle olie is ongezond als je die te hoog opstookt, dat lijkt me het belangrijkst om in het achterhoofd te houden. Was olijfolie niet beter tegen hogere temperaturen bestand dan zonnebloemolie? Je moet wel van die smaak houden, ik prefereer zonnebloemolie. Verder is er olie met gunstigere omega-eigenschappen, ehm... koolzaadolie?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: olie verhitten
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2012, 22:47:31 »
Rijstolie heeft ook een hoog rookpunt.
Ik dacht juist dat olijfolie voor medium verhitting oké is, maar dat zonnebloemolie ook geschikt is voor hogere verhitting (hoewel minder geschikt dan rijstolie).
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2012, 22:52:05 door Temari »

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: olie verhitten
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2012, 23:04:06 »
Kijk, hier is een overzichtje. Maar de zonnebloemolie voor hoge verhitting moet dan weer wel 'refined' zijn, maar daar heb ik echt geen verstand van. Rijstolie kan inderdaad goed verhit worden en het heeft een vrij neutrale smaak, in bepaalde gerechten vind ik dat zelf wel prettig.



Edit:
Ik draaf volgens mij weer door, maar nu ik dat al gedaan heb, zet ik het er hier toch nog maar even bij voor wie het soort van weten wil:
unrefined oils hebben vaker meerdere eigenschappen die goed zijn voor je gezondheid dan verfijnde oliën, het zijn ook de oliën die je niet wilt verhitten. Ze hebben veelal ook een sterkere smaak en zijn verkregen uit koude persing, lees ik net op meerdere infosites.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2012, 23:18:11 door Temari »

Re: olie verhitten
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2012, 23:29:47 »
Kijk, hier is een overzichtje. Maar de zonnebloemolie voor hoge verhitting moet dan weer wel 'refined' zijn, maar daar heb ik echt geen verstand van. Rijstolie kan inderdaad goed verhit worden en het heeft een vrij neutrale smaak, in bepaalde gerechten vind ik dat zelf wel prettig.

De key is denk ik: ....found that polyunsaturated oils like soya, canola, sunflower, and corn oil degrade easily to toxic compounds when heated

Dat een olie bij wat lagere of hogere temperatuur begint te walmen heeft op zich weinig met gezond of ongezond te maken, lijkt me, maar meer met het comfort van het bak/frituurproces.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: olie verhitten
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2012, 23:35:19 »
Ja! je hebt gelijk! Ik was er nog even over aan het verder lezen :zakoverhoofd: en kwam dat ook tegen! Maar die verfijnde oliën begrijp ik, veranderen minder snel in slechte oliën?

Polyunsaturated:
These include corn oil and soybean oil, among others. Polyunsaturates are not inherently unhealthy, but they do contain high levels of omega-6 fatty acids, which most Americans already get too much of. Although we need them in our diets, we should be getting fewer omega-6s and more omega-3s.

en:
Choosing the right healthy oil often depends on its smoke point, the stage at which heated fat begins to emit smoke and acrid, flavor-altering odors. Generally speaking, the higher an oil's smoke point, the better it is for high-heat cooking. Here are the best oils for different purposes.

Beide citaten komen hier vandaan
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2012, 23:38:58 door Temari »

Offline Ed Raket

  • **
  • 48
  • Geslacht: Man
    • Hondenschool Doggz
Re: olie verhitten
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2012, 09:42:46 »
Kortom zolang we zorgen dat het niet gaat verbranden (walmen), zal er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand zijn... ik vont dit citaat;

"Een olijfolie verbrandt bij 180-190 graden Celcius, zonnebloemolie bij 170 graden en arachideolie bij 220 graden. Het verbranden van de olie houdt in dat de moleculaire samenstelling uiteen valt. Alles wat verbrand is, dien je te vermijden."

en dat komt hier vandaan;
http://www.gezondnu.nl/vragen/voeding/artikel/1920/olien-en-vetten
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: olie verhitten
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2012, 11:04:27 »
Kortom zolang we zorgen dat het niet gaat verbranden (walmen), zal er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand zijn... ik vont dit citaat;

Ja, en dan dus liever ook een die niet al te enorm rijk is aan omega-6, want dat zit ook al in veel andere dingen die je eet.
Ik las ook nog dat macadamia-olie gezond is en walnootolie bij koud gebruik ook. Koolzaad, wat Ray al zei, is ook oké.

"Een olijfolie verbrandt bij 180-190 graden Celcius, zonnebloemolie bij 170 graden

De 'extra virgin' versie inderdaad,  die is dus meer voor over de salade. En de zonnebloemolie die je noemt is ook onverfijnd, want verfijnd verdraagt het meer hitte. Hoe uitgebreid de labels op de etiketten zijn weet ik niet ;) Maar een andere oliesoort kiezen is natuurlijk niet lastig. Zelf heb ik niet eens zonnebloemolie in huis! Wel rijst-, walnoot-, sesam- (lichte versie kun je mee bakken, donkere als dressing) en olijfolie. Extra virgin is die, en ik wil er ook nog wel 's in bakken... Misschien moest ik dat maar niet meer doen ;)

en arachideolie bij 220 graden. Het verbranden van de olie houdt in dat de moleculaire samenstelling uiteen valt. Alles wat verbrand is, dien je te vermijden."

en dat komt hier vandaan;
http://www.gezondnu.nl/vragen/voeding/artikel/1920/olien-en-vetten


Vegatopia

olie en azijn
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2016, 19:01:18 »
Gespot: Chilipeper olijfolie van Liquido d’Oro

Dit keer spotten we Chilipeper olijfolie van Liquido d’Oro

Source: Gespot: Chilipeper olijfolie van Liquido d’Oro
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2016, 19:06:54 door Eelco »

Vegatopia

[Gespot] Gespot: reuzelekkere frambozenazijn
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2016, 13:00:54 »
Gespot: reuzelekkere frambozenazijn

Dit keer spotten we frambozenazijn

Source: Gespot: reuzelekkere frambozenazijn