Een lastige. Er zijn goede stichtingen, die inderdaad in Roemenië (en verder) honden adopteren of zelfs opkopen omdat ze anders zouden worden ingeslapen (om het maar bij een eufemisme te houden). Op zich een goede zaak, maar er zijn ook in Nederland voldoende 'noodgevallen', die in het asiel doodongelukkig zijn. Daarnaast schijnt er ook een levendige handel(!) in 'noodhonden' te zijn, waarbij honden onder voorwendselen worden meegenomen en hier voor een zachte prijs (pure winst minus vervoerskosten) worden verkocht aan mensen die wat goeds voor de dieren willen doen - en, zoals jij, een hond willen hebben. Een zeer onoverzichtelijk gebeuren. Het lijkt erop dat juist die adoptie van met name Oost-Europese noodhonden de situatie aldaar verslechtert.
Een hond uit een Nederlands asiel lijkt me een verstandigere optie. Al moet je ook daar bedenken dat je een hond met 'een verleden' krijgt. Als het je eerste hond is, kan dat lastig zijn (je zou niet de eerste zijn die een hond krijgt die bang is voor mannen, omdat ze vroeger zijn mishandeld, of een hond die drie jaar is en nog niets heeft mogen leren). Een goed dierenasiel zal kijken wat voor hond bij jou past, al was het maar om er zeker van te zijn dat de hond goed terecht komt (wat ook in jouw belang is).
En al ben ik er geen fan van, in Nederland schijnen op Marktplaats ook regelmatig honden te koop te worden aangeboden. Door sjaggeraars, maar ook door baasjes die hun hond door omstandigheden moeten afstaan en willen voorkomen dat ze in het asiel terechtkomen.
Ogen en oren openhouden, en vooral kritisch navragen, zou ik zeggen.