Vegatopia Forum

Commentaar/grapjes familie en vrienden

Re: Commentaar/grapjes familie en vrienden
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2016, 14:18:50 »
Vegetarisch of vegan eten is geen 'beperking', het is gewoon een andere manier van eten - heb je trouwens al een vegan/vegetarisch equivalent van je biefstukje gevonden?  ;D

Ik heb geaccepteerd dat vlees niet te vervangen is en hou zelf dan ook niet van de meeste vleesvervangers (want ja, je kan dit gewoon niet vergelijken qua smaak). Ik moet wel zeggen dat ik graag falafel eet in een pitabroodje. Wat ik nu heel graag eet zijn bijvoorbeeld burrito's gevuld met veel groente, heerlijk!  :angel:

Offline Eelco

• Admin
  • 20.655
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2016, 15:26:04 »
Als ik het vragen mag, waarom vind je falafel daar ook onder horen? Is toch duidelijk iets heel anders, gewoon een lekkere kikkererwtensnack die al eeuwen wordt gegeten?
Nee, ik eet juist erg graag falafel en andere zelfgemaakte groenteburgers. Ik maak zulke dingen echter niet klaar als omnivoren op bezoek komen, omdat ze zelfs bij falafel vaak het idee hebben dat dat 'het vlees moet vervangen'. "Goh, die falafel vond ik wel erg vegetarisch", heb ik wel eens te horen gekregen  ::). Bij een curry bijvoorbeeld heb ik dat commentaar nog nooit gehad.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline meisbaer

• 5.621
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2016, 15:40:30 »
Ah, check! Dat is duidelijker. Het is soms inderdaad makkelijker om iets te maken waar toch al geen vlees in zit of niet echt te onderscheiden is. Curry's zijn sowieso erg lekker :) Ik maak ook vaak een Indonesisch rijsttafeltje, met tofu in satésaus en een eitje, of voor mensen die ik denk dat ze het wel aan kunnen tempé. Omdat ze de meeste dingen toch niet zelf zouden maken, en er lekker veel dingen op tafel staan, valt het niet zo op dat er geen vlees is. Maar ik heb ook erg ruimdenkende mensen om mij heen, besef ik ook wel.

Offline Yehudith

• 413
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2016, 23:01:03 »
Irritant, dat soort grapjes. Ik heb er, na 10 jaar vegetarisme, helaas ook nog steeds mee te maken. De mensen die de grapjes maken, snappen mijn beweegredenen wel, maar moeten er soms toch even een grapje over maken. Waarom? Geen idee, schiet mij maar lek. Vooral mijn tweelingzus (van je familie moet je het hebben...) en mensen in het orkest hebben er een handje van. Mijn huidige manier van reageren is gewoon een lichtelijk sarcastich glimlachje geven of zeggen: "Ja, ik mis het wel, maar ik weet in ieder geval dat ik een vorm van zelfbeheersing heb". Afhankelijk van wie de grap maakt / wat voor grap het is.

Het feit dat ik trouwens wel vis eet, vindt de meerderheid dan weer niet raar. Ik zou daar meer opmerkingen over verwachten. (Ik heb mezelf namelijk voorgenomen om af en toe wel vis te eten (2x pw), vanwege de vele eiwitten en vetten (en ik daar, zeker in de winter, veel te weinig van binnenkrijg en dat ook merk aan mijn gezondheid). Noten krijg ik helaas erg slecht naar binnen en andere eiwitrijke/vetrijke bronnen vind ik lastig te bedenken/vinden. Dus mochten jullie nog tips hebben...  :D).

(De praktijk is trouwens heel anders: Dan kom ik op 1x per maand uit, omdat mijn vriend geheel vegetariër is en ik de vis ook meestal niet echt mis).

« Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2016, 23:29:06 »
Noten krijg ik helaas erg slecht naar binnen en andere eiwitrijke/vetrijke bronnen vind ik lastig te bedenken/vinden. Dus mochten jullie nog tips hebben...  :D).

Ik heb nog niet zo lang geleden Quorn ontdekt (toen ik op mijn werk in de kantine dacht dat er kip in mijn eten zat en ik terugliep naar de kantine...maar het bleek quorn te zijn.. ;D) Het basisingrediënt van Quorn is Mycoproteïne. Het is een hoogkwalitatief, gezonde bron van eiwitten, dat groeit in de natuur. Laatst heeft mijn vriend lasagne gemaakt hiermee en het smaakte erg goed!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #25 Gepost op: 12 januari 2016, 23:35:16 »
vanwege de vele eiwitten en vetten (en ik daar, zeker in de winter, veel te weinig van binnenkrijg en dat ook merk aan mijn gezondheid). Noten krijg ik helaas erg slecht naar binnen en andere eiwitrijke/vetrijke bronnen vind ik lastig te bedenken/vinden. Dus mochten jullie nog tips hebben...  :D).

Ik eet hennepzaad voor de eiwitten.

Offline Yehudith

• 413
« Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2016, 23:42:22 »
Quorn is inderdaad érg lekker, ik zal het inderdaad eens wat vaker door mijn eten gooien.

En hennepzaad heb ik nog nooit geprobeerd, maar klinkt interessant en ziet er lekker uit :D. En ik lees dat je er 'melk' van kan maken... *gaat proberen*

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2016, 07:55:26 »
Irritant, dat soort grapjes. Ik heb er, na 10 jaar vegetarisme, helaas ook nog steeds mee te maken. De mensen die de grapjes maken, snappen mijn beweegredenen wel, maar moeten er soms toch even een grapje over maken. Waarom? Geen idee, schiet mij maar lek. Vooral mijn tweelingzus (van je familie moet je het hebben...) en mensen in het orkest hebben er een handje van. Mijn huidige manier van reageren is gewoon een lichtelijk sarcastich glimlachje geven of zeggen: "Ja, ik mis het wel, maar ik weet in ieder geval dat ik een vorm van zelfbeheersing heb". Afhankelijk van wie de grap maakt / wat voor grap het is.

Het feit dat ik trouwens wel vis eet, vindt de meerderheid dan weer niet raar. Ik zou daar meer opmerkingen over verwachten. (Ik heb mezelf namelijk voorgenomen om af en toe wel vis te eten (2x pw), vanwege de vele eiwitten en vetten (en ik daar, zeker in de winter, veel te weinig van binnenkrijg en dat ook merk aan mijn gezondheid). Noten krijg ik helaas erg slecht naar binnen en andere eiwitrijke/vetrijke bronnen vind ik lastig te bedenken/vinden. Dus mochten jullie nog tips hebben...  :D).

(De praktijk is trouwens heel anders: Dan kom ik op 1x per maand uit, omdat mijn vriend geheel vegetariër is en ik de vis ook meestal niet echt mis).

Avocado! Lekker op brood (in plakjes), als guacemole, door salade's etc.

Offline meisbaer

• 5.621
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2016, 12:32:33 »
Kan je wel noten of zaden eten als ze gemalen zijn tot noten- en zadenpasta's, zoals pindakaas of tahin? Kan ook een klein laagje onder ander beleg. Amandelmeel door curry's. Satésaus (kan ook van andere pasta's gemaakt worden). Tehina (sausje van tahin). Van zonnebloempittenpasta kan je ook broodsmeersels maken/kopen.

Eet je wel zuivel?

Offline Yehudith

• 413
« Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2016, 16:05:08 »
Avocado is inderdaad erg lekker en gaat hier dan ook volop op brood/in de salade of wordt gewoon uit het vuistje gegeten :).

Met 'noten slecht naar binnen krijgen', bedoelde ik eigenlijk vooral dat ik ze echt niet lekker vind :D. Wel probeer ik ze door het eten te gooien (yoghurt of avondeten), maar dat zal altijd minder zijn dan wanneer je ze 'uit het vuistje eet'. Een klein laagje onder iets anders klinkt wel als een goed idee, dan meng je het weer met andere smaken. Welk ander beleg gooi je er dan zoal bovenop?

Zuivel eet ik wel gewoon, ja :). 's Ochtends een bakje Griekse yoghurt (vet om de medicijnen goed te laten opnemen), een cappuccino ergens in de middag en 's avonds warme chocomelk met slagroom. In de winter tenminste ;). En natuurlijk kaas en smeerkaas op brood.

Sorry Isabelle, ik ben je topic aan het kapen. Ik zal eens een topic zoeken waar dit in past / dat al eens besproken is.

Offline Yehudith

• 413
« Reactie #30 Gepost op: 13 januari 2016, 20:49:26 »
Noten krijg ik helaas erg slecht naar binnen en andere eiwitrijke/vetrijke bronnen vind ik lastig te bedenken/vinden. Dus mochten jullie nog tips hebben...  :D).

Ik heb nog niet zo lang geleden Quorn ontdekt (toen ik op mijn werk in de kantine dacht dat er kip in mijn eten zat en ik terugliep naar de kantine...maar het bleek quorn te zijn.. ;D) Het basisingrediënt van Quorn is Mycoproteïne. Het is een hoogkwalitatief, gezonde bron van eiwitten, dat groeit in de natuur. Laatst heeft mijn vriend lasagne gemaakt hiermee en het smaakte erg goed!

Ik heb vandaag weer eens grondig eiwitten vergeleken en in de 'kipstukjes' van de Vegaslager en Vivera zit nog een hoop meer eiwit dan in Quorn. Eigenlijk heeft quorn een best wel lage hoeveelheid per 100 gram, heb het ook vergeleken met burgers van Goodbite enzo.

En hennepzaad gekocht, ik ben benieuwd! Morgen in de yoghurt :). Zit ook veel vet in, zag ik.

Offline meisbaer

• 5.621
« Reactie #31 Gepost op: 13 januari 2016, 21:57:28 »
Notenpasta's zijn lekker in combinatie met allerlei rauwkost, zoals radijsjes, komkommer, tomaat etc.

Dit topic over eiwitten is waarschijnlijk wat je zoekt:
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,10729.0.html

Nu weer on topic!

« Reactie #32 Gepost op: 13 januari 2016, 22:40:51 »

Sorry Isabelle, ik ben je topic aan het kapen. Ik zal eens een topic zoeken waar dit in past / dat al eens besproken is.

Haha helemaal geen probleem - ik heb zeker iets aan de reacties! En ik ben ook benieuwd naar verschillende alternatieven om aan voldoende eiwitten te komen!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.655
    • Mijn Homepage
« Reactie #33 Gepost op: 12 oktober 2024, 17:28:49 »
In dit draadje is al sinds 2016 niets gepost. Ik vraag me af hoe vanzelfsprekend (of juist niet) het is om vegetariër of veganist te zijn anno 2024.

Laatst liet een buurman in een gesprek vallen: "Jullie zijn vegetariërs, toch?", terwijl we het daar nooit met hem over hebben gehad. Blijkbaar was het voor onze buren toch een bijzonderheid waar ze het met elkaar over hebben. (En dan zijn we ook nog homo en had ik gisteren voor de coming-out-dag de regenboogvlag opgehangen  ;D ).

Ook tijdens mijn vrijwilligerswerk bij Robin Food blijft het een thema: onlangs werd me gevraagd hoe ik het zo lang vol wist te houden. In mijn academische filterbubbel op het werk is vegetarisme ondertussen wel geheel vanzelfsprekend (en de catering standaard vegetarisch of plantaardig).

Hoewel er volgens het CBS steeds vaker een vegetarische maaltijd op tafel komt, blijft het percentage vegetariërs al jaren op 2% hangen (ik meende dat het 5% was, maar dat zijn de pescotariërs) en het percentage veganisten op 0,5%.

Wat zijn jullie ervaringen tegenwoordig?
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2024, 23:11:42 door Eelco »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #34 Gepost op: 14 oktober 2024, 07:14:42 »
Vegetarisch is volgens mij wel redelijk ingeburgerd. Er is meer keuze dan een geitenkaassalade, op mijn werk wordt de vegetarische lunch steeds meer de norm. Maar gek genoeg zijn kindermenu’s in restaurants eigenlijk nooit vega, niet eens een optie. Nu hebben kinderen niet per se een kindermenu nodig, maar toch. Ook op kinderfeestjeslocaties is het best uitdagend met een vegetarisch kind.

Plantaardig is nog wel een ding. In mijn buurt kan ik op veel plekken eten, de rest van Nederland is echt veel ingewikkelder. In veel van die congres hotels krijg ik vaak alleen een bord met groene sla. Zonder dressing.

Maar ik krijg echt zelden commentaar. De laatste keer was toen ik zwanger was, en mensen vroegen of ik van plan was het kindje (nu 7,5) vega(n) op te voeden. En toen ik zei dat we dat inderdaad van plan waren, vroegen ze waarom ik het kindje niet zelf liet kiezen. “Omdat je als ouders in beginsel ALLE keuzes maakt voor je kind, dan kun je net zo goed de keuzes maken die beter zijn voor het klimaat en dierenwelzijn”.
Toen was ik opeens een militante veganist.

Maar als je je kind vlees geeft, laat je het toch ook niet zelf kiezen? Die keuze komt pas veeeeeeel later, die eerste jaren eten ze gewoon wat je ze voorzet. Sinds deze zomer ze eet ze pas wel eens bij vriendjes en dan eet ze ook vlees mee. En haar vriendjes kijken met angst en beven naar onze pannen vol met groenten. Alleen om die reden al ben ik blij dat voor mijn kindje vegetarisch het uitgangspunt is.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2024, 07:22:53 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #35 Gepost op: 26 oktober 2024, 13:21:17 »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.655
    • Mijn Homepage
« Reactie #36 Gepost op: 04 november 2024, 18:11:51 »
Iedereen flexitarisch: minder verleiding en meer dwang?

Vrijdag was World Vegan Day. Eelco vroeg zich af hoe het tegenwoordig staat met vegetarisme, veganisme en flexitarisme. Hij concludeert dat wellicht iets minder verleiding en meer dwang nodig is om de vleesconsumptie te reduceren. Gelukkig is lekker vegetarisch of plantaardig echt geen straf.

https://www.vegatopia.com/vega/actueel/opinie/15607-iedereen-flexitarisch-minder-verleiding-en-meer-dwang