Vegatopia Forum

Commentaar/grapjes familie en vrienden

Commentaar/grapjes familie en vrienden
« Gepost op: 10 januari 2016, 22:45:43 »
Hoi,

Ik wil even het volgende onderwerp aansnijden, namelijk vrienden, (schoon)familie, collega's die altijd maar grapjes maken of commentaar geven op mijn keuze vegetarisch te eten.

Ruim 8 maanden ben ik nu vegetarisch en ik moet zeggen dat ik me heel gezond en fit voel en boven alles trots dat ik altijd bewust eet en bewuste keuzes maak!  :) ik heb eigenlijk nooit moeite gehad met deze verandering.

Uiteraard had ik wel verwacht dat mensen commentaar zouden geven, grapjes maken en veel vragen zouden stellen. Zeker in het begin, aangezien ik voorheen veel vlees at en zelfs altijd bij een etentje biefstuk bestelde.  :-X maar na mij hierin te hebben verdiept heeft dit echt mijn leven compleet veranderd.

Op een gegeven moment zou je denken dat bekenden om je heen wel gewend zouden raken aan het idee en had ik gehoopt dat het snel iets zou zijn waarbij men dit gewoon ziet als iets dat bij mij hoort... Maar zo is het dus niet. Begrijp mij niet verkeerd, mensen houden echt rekening met me op verjaardagen/uitjes dat ik wel vegetarische opties heb (wat ik waardeer), maar elke (ja, elke) keer als ik ergens op visite ben komen dezelfde irritante vragen, opmerkingen en zelfs grapjes over dode dieren. Zeker de schoonfamilie vindt mij maar lastig...snappen niet dat deze 'fase' nog niet voorbij is...

Herkent iemand dit? En hoe ga ik hiermee om zonder een vervelende discussie te krijgen?

Soms ben ik gewoon verbaast dat dit gewoon steeds weer gespreksstof moet zijn in gezelschap...ik heb er soms ook gewoon vooraf al geen zin meer om die reden...

Isabelle

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Commentaar/grapjes familie en vrienden
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2016, 23:17:31 »
Welke vragen/opmerkingen/grapjes zijn het? Ik denk in het algemeen dat negeren/er niet op ingaan wel het beste werkt.

Heb je trouwens iets aan http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/10493-hoe-om-te-gaan-met-vervelende-collegas-en-andere-carnivoren ?

Aiko

« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2016, 23:27:15 »
Leuke grappen over vleestomaten en sap met vruchtvlees zijn altijd wel welkom.

Verder opmerkingen die duidelijk niet naar bedoeld zijn maar ook niet als grap bedoeld zijn, pareer ik met een kwinkslag over salmonella en antibiotica in hún eten.

Normaal gestelde vragen kan je normaal beantwoorden. Soms zijn mensen gewoon oprecht geïnteresseerd. Antwoorden als gezonder, goedkoper (vind ik tenminste wel), gemakkelijker, veiliger (lees: je kan vegetarisch eten in veel gevallen ook rustig koud laten worden en dan nog rustig opeten, of ongaar eten, in tegenstelling tot vlees), diervriendelijker, milieu-vriendelijker en in de ogen van veel mensen ook lekkerder, behoren tot mogelijke antwoorden.

Naardere opmerkingen en 'grappen' moet je gewoon negeren. Je hoeft je immers niet te verantwoorden. En dan hoef je de discussie ook niet aan. Het gaat de meeste van deze personen niet om informatie-inwinning. Dus die hoef je dan ook niet proberen te leveren.

Nu kan ik de toon van deze gesprekken niet inschatten. Maar je kan altijd voorstellen dat wanneer ze oprecht geïnteresseerd zijn (waarschijnlijk zijn ze dat niet), ze dan hun vragen kunnen stellen zonder een vooringenomen toon (dat is lastig als je een vooringenomen toon hebt). Ik denk dat het gesprek dan doodslaat en je weer vrij bent verder te gaan met waar je mee bezig probeert te zijn.

Ruim 8 maanden ben ik nu vegetarisch

Correctie: "Ruim 8 maanden ben ik nu vegetariër" Je bestaat tenslotte zelf uit spier- en orgaanweefsel.
Ha, niet alleen je collega's en schoonfamilie, maar ook vegetariërs kunnen zeuren...!

« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2016, 11:12:21 »
Haha, bedankt voor de correctie!  ;D

Oprechte interesse stoort mij ook helemaal niet en sommige grapjes kan ik wel hebben, maar het voelt soms meer als elke keer opnieuw verantwoorden. Van het weekend begon iemand over dat hij het hypocriet vond dat ik dan bijv. een iphone heb die volgens hem waarschijnlijk door kinderarbeid gemaakt is, maar ik dan wel de bewuste keuze maakt geen vlees meer te eten..... Of steeds "mis je nou nooit een stukje vlees?", "heb je er moeite mee als ik dit in jouw bijzijn opeet?" 😄

Vaak lach ik er een beetje om, maar na een tijdje is de lol er wat mij betreft van af en hoeft het niet elke keer een gespreksonderwerp te zijn.. misschien moet ik dat maar een keertje duidelijk maken (zeker in de schoonfamilie). Misschien zijn ze zich er niet van bewust dat het op een gegeven moment irritant is voor mij.

Offline Sam

• 7.188
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2016, 11:33:47 »
Van je af laten glijden. Mijn ervaring is dat mensen die je aanspreken op je kleding of gadgets (omdat je dieren blijkbaar belangrijker vindt dan kindertjes) niet echt geinteresseerd zijn in waarom je vegetarier bent, en er valt weinig eer aan te behalen.

Ik blijft altijd wel vriendelijk, de lol gaat er op een gegeven moment echt wel van af. Hoewel je na al die jaren alle standaard grapjes wel kent en dus af en toe ook even lekker hard terug kunt komen (jaren gehad om een antwoord te verzinnen namelijk) Vind je het niet erg dat ik dit naast jou opeet? Nee, hoor, je mag ook gerust uit je neus eten, als ik maar niet mee hoef te eten :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2016, 12:06:43 »
Van het weekend begon iemand over dat hij het hypocriet vond dat ik dan bijv. een iphone heb die volgens hem waarschijnlijk door kinderarbeid gemaakt is,

"Beter inconsequent goed dan consequent fout."

« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2016, 12:17:10 »
Als ik al zou reageren (meestal niet, en kennelijk straal ik dat ook uit want men maakt dergelijke opmerkingen nooit tegen mij, tenzij uit oprechte belangstelling), zou het iets zijn in de trant van 'Ik probeer mijn steentje bij te dragen maar dat komt niet altijd even praktisch uit', of ik vind 'niet alles even zinvol'. In het geval van bijvoorbeeld kleding kan je ook altijd beweren dat je het gekregen hebt, of tweedehands of al heel lang in je bezit hebt, en dat weggooien je nog meer tegen de borst stuit dan het nuttig te gebruiken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2016, 13:27:56 »
Van het weekend begon iemand over dat hij het hypocriet vond dat ik dan bijv. een iphone heb die volgens hem waarschijnlijk door kinderarbeid gemaakt is,

Je kan de wereld niet in je eentje verbeteren, en ook niet op elk vlak. Wil je dat bereiken, dan kan je het beste zelfmoord plegen. Dus een beargumentatie dat je óók op andere maatschappelijke aspecten 'goed' moet zijn is totaal niet relevant. Heb je als wedervraag deze persoon gevraagd in welke mate deze persoon kinderarbeidvrije producten koopt? Als die persoon daar niet mee bezig is maar jou er wel op aanspreekt, dàt zou pas hypocriet zijn.

Vegetariër zijn is geen wedstrijdje maatschappelijk verantwoord leven, zoals een wijs iemand hier al eens aanstipte. Vertel ze dat maar. Jij doet gewoon je ding waar jij je goed bij voelt, en je 'moet' verder niets. Het gaat bij vegetarisme ook alleen om eten. Dus ook eventueel dragen van leren schoenen is niet iets waar ze je mee om de oren kunnen slaan. Tenzij je je schoenen opeet...
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2016, 13:30:03 door Aiko »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2016, 16:46:57 »
8 maanden is voor je omgeving ook niet zo lang. Jij eet nu ruwweg 240 dagen zo, maar de meeste mensen zullen maar 1 of 2 keer met je meegegeten hebben, dat is even wennen.

Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zulke opmerkingen kreeg, na 16 jaar is het gewoon een gegeven en niet meer nieuw of bijzonder.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.655
    • Mijn Homepage
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2016, 17:46:48 »
Vegetariër zijn is geen wedstrijdje maatschappelijk verantwoord leven, zoals een wijs iemand hier al eens aanstipte.
Volgens mij formuleerde deze wijze persoon dat nét een beetje anders  ::).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2016, 18:00:00 »
"Geen wedstrijdje dierlijke ingrediënten vermijden", was het toch?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.655
    • Mijn Homepage
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2016, 18:28:30 »
Bijna.

« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2016, 18:40:03 »

Volgens je eigen quote: Geen wedstrijdje dierenleed vermijden
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2016, 19:02:54 »
Dank ;)

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2016, 19:10:10 »
Bijna.

Dierlijke producten toch?

Aiko

« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2016, 19:51:54 »
Vind de mijne het wijzerst.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.655
    • Mijn Homepage
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2016, 20:10:10 »
Vind de mijne het wijzerst.
Proficiat, ook namens Hugo!  ;D

« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2016, 23:29:48 »
Bedankt voor jullie reactie!

Ik denk inderdaad dat het een kwestie van tijd is dat sommige mensen in mijn omgeving hieraan wennen en ik er zelf op een gegeven moment minder moeite mee ga hebben dat er opmerkingen/grapjes worden gemaakt.

Die persoon die begon over iphones en kinderarbeid heb ik gezegd dat ik deze keuze heb gemaakt, omdat ik mij heb verdiept hierin en dit mij dusdanig raakte dat ik zonder moeite deze knop kon omzetten. Ik voel mij hier goed bij en dat ik bewust hiermee omga, daar gaat het mij om. Gelukkig was de discussie toen klaar...

Offline Eelco

• Admin
  • 20.655
    • Mijn Homepage
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2016, 00:58:08 »
Mijn familie, vrienden en naaste collega's weten al lang en breed dat ik vegetariër ben, dat ik er verder niet moeilijk over doe, en dat ze me rustig om suggesties kunnen vragen als ze het lastig vinden wat voor mij te vinden. Meestal loopt dat wel los. Wel gebeurt het regelmatig dat bekenden of collega's die ik slechts af en toe ontmoet (en dan meestal ook nog meteen een projectetentje heb) het interessant vinden een 'vegetariër in het wild' te ontmoeten. Af en toe is het best vermoeiend om voor de zoveelste keer te vertellen waarom ik vegetariër ben geworden, wat ik dan wel eet, dat ik vlees echt niet mis, en dat vegetarisch eten écht niet duurder is dan vlees eten (integendeel).

Wel gebeurt het steeds vaker dat mensen zelf graag minder of (bijna) helemaal geen vlees willen eten en naar inspiratie zoeken. Voor die mensen draai ik de langspeelplaat graag weer even af, in de hoop weer wat 'zieltjes te winnen'. Zelfs als je het zelf niet over dierenleed en dergelijke hebt, hoor ik telkens weer dat 'ik maar een paar keer per week vlees eet en dan biologisch/regionaal/van een boer die ik ken'. Ik reageer dan meestal dat ik dat geweldig vind en dat meer mensen dat zouden moeten doen - en dat ik daar zelf niet de behoefte aan heb. Tegelijkertijd weet ik dat de meesten in de supermarkt toch met hun portemonnee beslissen (kijk jij ook altijd wat de klant voor jou op de kassaband smijt?), maar het feit dat ze erover nadenken vind ik al heel wat.

Als vegetariër of veganist word je toch vaak gezien als een soort missionaris. Mensen zien ineens iemand die iets niet eet, waar ze zelf klaarblijkelijk schuldgevoelens over hebben. En dat is vaak de reden voor rare grapjes of opmerkingen - het 'verantwoorde' bord eten is signaal genoeg om dat soort verdedigingsmechanismen in werking te zetten. Een geinige variatie is dat men je erop aanspreekt dat je een vleesvervanger eet. 'Dus stiekem wil je toch vlees eten, want je vervangt het.' Dat is trouwens iets wat ikzelf op de Duitse veganistische scene tegen heb: gevoed door vegan-for-fit-guru Atilla Hildmann zijn de veganistische hipsters in Berlijn en omstreken vooral in de weer met haverdrink, sojayoghurt, tofubolognese en net-echte-hamburgers. Het signaal is een beetje: je kunt als veganist ook 'normaal' eten. Als ik omnivoren te eten krijg, vermijd ik bewust alles wat ook maar lijkt op vleesvervangers. Natuurlijk geen Valess, maar ook geen gehackt, sojagranulaat of zelfs falafel. Want hoewel vleesvervangers steeds populairder worden (we hebben er ooit een artikeltje aan gewijd: Vleesvervangers: hoezo armoedig), worden ze toch vaak als 'schijnvlees' gezien.

Ik vind het vaak makkelijker en constructiever te praten over wat ik wél graag eet in plaats van wat ik niet eet (of niet wil eten). Verhalen over arme dieren in stallen en slachthuizen kent iedereen inmiddels maar al te goed, die hoef je niet telkens weer te herhalen. Laten zien dat je gewoon lekker, gezond en creatief eet is een stuk inspirerender. Maar natuurlijk ook dat je regelmatig ook gewoon makkelijk, of ook ongezond, eet (vrijdag snackdag!). Vegetarisch of vegan eten is geen 'beperking', het is gewoon een andere manier van eten - heb je trouwens al een vegan/vegetarisch equivalent van je biefstukje gevonden?  ;D

Offline meisbaer

• 5.621
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2016, 12:20:44 »
Ik kan begrijpen dat je geen vleesvervangers wil eten die zoveel mogelijk op vlees willen lijken. Een vriendin van mij had ook altijd iets tegen de vorm van die eerste vervangers. Haar leek het leuker als ze er gewoon driehoeken of vierkantjes van maakten :)

Als ik het vragen mag, waarom vind je falafel daar ook onder horen? Is toch duidelijk iets heel anders, gewoon een lekkere kikkererwtensnack die al eeuwen wordt gegeten?

Ik kreeg in mijn studententijd altijd de vraag waarom ik geen alcohol drink. Mijn tegenvraag was meestal, waarom wel? Nu zeg ik dat het gewoon niet fijn/lekker vind. Maar ik gebruik het wel als ik kook, dan gebruik je maar weinig en vervliegt een groot deel. Het grappige is dat ze wel aannamen dat ik vergetariër was, en daar dan geen punt van maakten.  :-\

Als je in een omgeving zit waar iets de norm is, dan val je snel op als je daarvan afwijkt. Zolang je maar voor je zelf de juiste keuze maakt, dan zullen ze er op den duur wel aan wennen.