Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.095
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #220 Gepost op: 03 februari 2022, 19:19:00 »
Wat goed! Bij mij in inmiddels een hele diepvriesla leeg en een hele plank. Daar lagen voornamelijk broodjes en restjes diepvriesgroenten. Edamame boontjes allemaal opgesnoept met wat sojasaus. Erwtjes (tuin dan wel ander, geen idee, wel een half jaar over de datum) met aardappelpuree en appelcompote, de andere helft door een curry. Cranberry compote bij vega worstenbroodjes (erg lekker).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #221 Gepost op: 11 februari 2022, 09:44:11 »
Elke keer dat ik de voorraadkast opentrek staren twee blikjes vegan tonijnvervanger mij aan. Ik heb die toen ze net in de winkel lagen heel enthousiast gekocht, maar daarna zag ik helaas de ene na de andere slechte review langskomen (inclusief kotssmilies), dus nu durf ik ze niet meer te proberen. Ongebruikt weggooien vind ik ook weer zo wat, dus dit wordt de komende tijd mijn grootste uitdaging.

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #222 Gepost op: 11 februari 2022, 09:48:22 »
Eerst aan de kat voeren. Als die er hard voor achteruitspringt kan je alsnog aan weggooien denken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #223 Gepost op: 11 februari 2022, 09:56:17 »
Ha, dan moet ik terugdenken aan een van de eerste keren dat ik vegetarisch at. Ik had een vleesvervanger gekocht en vond hem er smerig uitzien, dus ik gaf eerst een stukje aan mijn kat om te kijken wat zij er van vond. Ze at het op dus dat vond ik een goed teken. Net toen ik mijn bord begon vol te scheppen kwam het er bij haar weer uit  :bigeyes:

Offline Sven

  • *****
  • 3.853
  • Geslacht: Man
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #224 Gepost op: 11 februari 2022, 11:02:10 »
Mijn voorraadkast is wat leger geworden door mijn covid-quarantaine (nu net ten einde). Ik kon niet zomaar naar de winkel en ik heb dingen gebruikt die ik al in huis had.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.556
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #225 Gepost op: 11 februari 2022, 19:55:02 »
Elke keer dat ik de voorraadkast opentrek staren twee blikjes vegan tonijnvervanger mij aan. Ik heb die toen ze net in de winkel lagen heel enthousiast gekocht, maar daarna zag ik helaas de ene na de andere slechte review langskomen (inclusief kotssmilies), dus nu durf ik ze niet meer te proberen. Ongebruikt weggooien vind ik ook weer zo wat, dus dit wordt de komende tijd mijn grootste uitdaging.

Welk merk? Ik had die laatst van Seasogood Visvrije tonijn en daar was ik inderdaad niet erg enthousiast over. Maar vooral omdat ie erg flauw was. Als je van zeewier houdt, dan kan je deze prima opmaken in andere dingen met sterke smaak  ;) Maar ik zal hem niet opnieuw kopen.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #226 Gepost op: 20 maart 2022, 20:02:34 »
Er komt weinig voorraad in grote bulk bij, maar moet wel beter mijn best doen. Vandaag wel een pak chocomelk opengemaakt. Die had ik eigenlijk gekocht voor Sinterklaas.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #227 Gepost op: 04 mei 2022, 22:08:02 »
Vandaag alle zakjes met restjes groente en rijst weggegooid. Eerder gebruikte ik die nog wel eens om warm te maken als Rudie nog niet mee kon eten, maar dat komt nu eigenlijk niet meer voor. Had er bovendien ook geen datum opgezet, dus was ook niet zo zeker meer van de houdbaarheid. Wel zonde, maar ga geen grote voorraad van kleine kliekjes meer aanleggen in de vriezer. Nu moet er weer ijs in ;)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.556
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #228 Gepost op: 08 juli 2022, 19:05:52 »
Ik had een tijd geleden afgesproken met mijn vriend dat ik het wel fijn vond om iets meer voorraad aan te houden dan normaal, voor het geval dat.

En dat is dus nu. Sinds maandag zitten we in isolatie. Hij hoefde dat toen nog niet, maar hield er alvast rekening mee dat ie snel ook besmet zou zijn. Dat is hij waarschijnlijk sinds gisteren (vandaag testje gedaan).

Hij had maandag voordat ik thuiskwam flink verse boodschappen gedaan; een flinke spitskool, courgette, paprika, prei, radijs, tomaatjes, komkommer, zakje sla, druiven en bananen. We hadden nog een groot deel van een bloemkool, uien, knoflook, kropje ijsbergsla, wortels en aardappels.

Ik heb eens zitten bekijken wat we nog verder allemaal hebben, en daar redden we het nog wel ruim meer dan een week mee. Blikken ananas, bonen, soep, tomatenstukjes, tomatenpuree, jackfruit en volgens mijn vriend hadden we ook nog ergens fruitcocktail.

In de vriezer hebben we nog wat diepvriesgroenten en ik dacht nog wat perzikjes. Verder nog veel vleesvervangers, tofu en vegan visticks  ;)

Ook nog in de koelkast feta, en hij had ook eitjes gehaald. Als basis hebben we nog twee pakken wraps, naan, noedels, rijst (verschillende soorten), pasta, gierst, boekweit, couscous en misschien nog linzen?

Sowieso had hij net sojamelk en sap ingeslagen in de aanbieding, dus ruim voldoende daarvan.

Oftewel, wij redden het nog wel even  ;D. Ik ga waarschijnlijk wel vragen of een van mijn collega's die in de buurt woont brood, melk en wat fruit kan kopen voor ons over een dag of wat. Maar zonder komt het ook wel goed.

Offline Sam

  • ******
  • 7.095
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #229 Gepost op: 22 december 2022, 18:29:34 »
Dit jaar een minder grote uitdaging. Door nog steeds veel thuis werken en veel minder reizen voor werk liep de eetplanning behoorlijk strak. Ik heb na een aantal jaar voorraadkast uitdaging ook inmiddels een beperking op het aantal soorten producten dat ik in huis heb: 1 soort linzen ipv 3, 3 soorten pasta ipv 8, 2 soorten rijst ipv 4, 2 soorten mosterd ipv 4. Maar 6 soorten thee. En veel sneller de vriezer leegeten voordat ik er weer iets nieuws inzet.

Wat moet er nog op in de komende maand? Kokosmelk en wat curry pasta, unox knakworstjes (moeten ergens onherkenbaar doorheen want smaken naar niets), cous-cous, wortelwraps, edamame boontjes. Dat gaat helemaal lukken de komende weken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.556
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #230 Gepost op: 22 december 2022, 21:41:01 »
Netjes hoor!

Ik heb wel 4 soorten rijst, want pandan, basmati, sushi- en risottorijst  ;D

Ik ben wel nog wat oude dingen langzaam aan het opmaken. Zoals een zak vermicelli die al een paar jaar over datum was.
Maar nu ben ik weer helemaal van van vermicelli in de soep, dus we hebben een nieuwe zak :schater: .

Offline Sam

  • ******
  • 7.095
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #231 Gepost op: 23 december 2022, 19:29:37 »
Hahaha! Ik gebruik spaghetti als vermicelli, en gebruik sushirijst voor risotto en voor rijstepap. Dat scheelt weer wat verpakkingen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #232 Gepost op: 31 december 2022, 11:59:15 »
Boekweitmeel moet hier op, dat ga ik hopelijk volgende week vrijdag in een gerecht van Yvette van Boven verwerken (een soort boekweitsocca).
Amandelmeel moet hier ook op, eens kijken wat ik daar mee kan maken.

Dat boekweitmeel bleek roggemeel, en dat gerecht heb ik ook gemaakt maar toen kwam ik later nog een pot tegen. Dus die moet nog op.
Het amandelmeel ook nog steeds, evenals semolina en polenta (ik zie een patroon).
En pofmais.
Verder gaat het heel aardig met de voorraad.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.556
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #233 Gepost op: 31 december 2022, 21:03:13 »
Amandelmeel is erg lekker in Indiaas curry. En in griesmeelpudding  ;)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.428
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #234 Gepost op: 31 december 2022, 21:34:59 »
Of in een variatie op een Sachertorte - ik heb gisteren toevallig een zakje amandelmeel voor dit doel gekocht. Vanmiddag genoten van het resultaat, en er is nog taart over  :)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.556
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #235 Gepost op: 31 december 2022, 23:47:33 »
Ik dacht al, ik heb amandelmeel al eens eerder voorbij zien komen en tips gegeven:

Amandelmeel is heel erg lekker in Indiaase curry. Uit mijn hoofd:
Amandelmeel met geraspte kokos mengen, ongeveer een volle eetlepel elk. Dat even bakken tot het goudbruin is. Af laten koelen in een schaal.

Daarna gember, uien en knoflook bakken, met wat korianderzaadjes, chilipoeder en gemalen komijnzaad. Daarna het amandel-kokosmengsel met wat volle yoghurt of kokosmelk toevoegen en laten sudderen. Afmaken met wat zout en verse koriander.

Je kan er gebakken paneer in stoven, of bijvoorbeeld champignons, courgette etc.

Als je heel veel in één keer wil opmaken, dan kan je spaanse sinaasappeltaart maken. Daar gaat geen bloem maar alleen amandeltaart in, en een hele sinaasappel die je eerst gaar kookt. Erg lekker! Nu krijg ik zin om deze weer eens te maken.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.428
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #236 Gepost op: 01 januari 2023, 14:58:55 »
Dankzij de verhuizing afgelopen maand heb ik nu weer een goed overzicht op onze voorraad. Ik moet bekennen dat we behoorlijk wat verschillende soorten meel, pasta, peulvruchten, conserven en dergelijke hebben, maar het is wel allemaal spul dat absoluut wel op komt, al kan dat in sommige gevallen nog een paar jaar duren.

Onze nieuwe keuken is groter dan onze oude keuken, maar de voorraadruimte is nu op de tweede verdieping. De eerste weken ben ik ettelijke keren de trap op en af gelopen om zaken die we toch regelmatig nodig hadden naar beneden te verhuizen, en vice versa. Ik geloof dat we nu een evenwichtstoestand hebben bereikt.

Kristof is de komende drie weken in Flensburg, Duitsland, voor repetities. Spannend, voor het eerst alleen in het nieuwe huis - ik ben benieuwd of ik nieuwe gewoontes ga ontwikkelen. Eén nieuwe gewoonte is in ieder geval dat ik regelmatiger soep maak en eet. Eergisteren heb ik een lading wintergroenten (o.a. boerenkool, andijvie, spitskool, rode kool, bloemkool, spruitjes, winterpeen, pompoen) bij de groenteboer gehaald, die liggen nu in de garage. Ik heb volgens mij meer dan voldoende groente en andere voorraad om de komende drie weken door te komen, dus ik ga kijken of ik die periode zonder boodschappen te doen comfortabel en gezond kan overleven. Gewoon als kleine uitdaging en om de voorraad nog wat extra te calibreren.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #237 Gepost op: 08 januari 2023, 15:15:16 »
Zo dat begint goed:
de edamame die ook nog op moest is begin deze week op gegaan in een pokebowl achtig gerecht. En de semolina is gisteren op gegaan in Indiase pannenkoeken .
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.095
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #238 Gepost op: 08 januari 2023, 20:47:16 »
Dat schiet lekker op Selly!

Ik ga net als Eelco ook weer proberen om weer de hele maand januari geen boodschappen te doen. Tot nu toe zonder moeite gelukt. Misschien wat brood of ei erbij kopen over een week ofzo, maar verder zou dat moeten lukken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #239 Gepost op: 19 januari 2023, 10:56:42 »
Ik heb besloten dat we niks lekkers meer mogen kopen zolang de kast nog vol ligt met allerlei meuk. Dat wordt nog best lastig, want alles wat ik echt lekker vind is al op. De laatste tijd houd ik veel meer van snoep (drop en winegumachtige dingen) dan van chocolade, maar juist van dat laatste hebben we heel veel liggen. Verder liggen er nog bergen snoep van de kinderen, verzameld doordat ze van alles krijgen bij feestjes, feestdagen (er liggen volgens mij nog voor ieder 3 chocoladeletters, en ook nog een paashaas van vorig jaar  ::)), en natuurlijk St. Maarten. Het nadeel is dat het meeste niet vegan (of soms zelfs niet vega) is, dus we kunnen ze er niet mee helpen. Ik denk dat ik maar dingen weg ga gooien op een gegeven moment, anders komt die kast nooit leeg.