Ik heb een aantal laden onder het aanrecht sinds 2 jaar. Erg fijn. Hier zitten dus ook de zaken in als potten rijst, linzen, kruiden, etc. Inderdaad veel overzichtelijker dan kasten, ben er heel blij mee. Laden zijn wel kwetsbaarder dan kastjes denk ik, dus ik ben wel blij dat ik een goed merk laden/keuken heb.
Het voorraadbeheer is hier best goed. Ik schrijf op als ik iets uit de voorraad pak zodat het aangevuld kan worden. We vullen het alleen dan aan, dus niet als het in de aanbieding is.
Wat wel eens overblijft zijn dingen die we eerst heel veel eten en dan helemaal niet meer of iets dat je maar 1x voor een recept nodig hebt, en dingen die we allebei vies blijken te vinden. Dat laatste komt niet vaak voor gelukkig, maar in zo'n geval gooi ik wel iets weg en ook als we jarenlang iets hebben en het echt nooit meer gaan gebruiken en ook niet makkelijk in 1 of 2 keer op kunnen krijgen. Dat probeer ik wel echt te voorkomen, want weggooien is stom.
Vanuit het Krat krijgen we regelmatig pakken peulvruchten (vanaf 1 januari werkt het Krat iets anders en verwacht ik vaker peulvruchten in blik ipv hele pakken) en daar is nu wel een te grote voorraad van ontstaan naar mijn idee en die werk ik nu weg. Sinds een jaar kook ik ook vaker in een batch een zak peulvruchten en wat over is vries is dan in, dat werkt goed. Ik heb laatst een hele batch capucijners/grauwe erwten zo weggewerkt en eet daarvan a.s. vrijdag de laatste. Dan komt de bruine bonenvoorraad aan bod om te koken en in te vriezen, die (door het Krat) tot 2 zakken is opgelopen. Alles in de vriezer heeft label en datum, dat had ik vroeger ook niet, en daardoor gooi ik eigenlijk nooit meer iets weg in de vriezer.
Ik ga wel mijn basisvoorraad iets verkleinen, tot nog toe heb ik bijvoorbeeld altijd gedroogde kikkererwten, couscous en volkorenmeel op voorraad. We eten dit helemaal niet vaak (je kunt ook blikkikkererwten gebruiken, behalve voor falafel maar dat maak ik echt zelden, en bulgur vind ik lekkerder dan couscous en volkorenmeel gebruiken we echt heel weinig). Dit wil ik dus opmaken en niet vervangen, en zo zijn er nog een paar van dit soort ingrediënten.