Nu de allerbelangrijkste vraag ooit; hoe maak ik graanvrij pizzadeeg?
We gaan dit weekend pizzaretten en ik zoek me suf.
Pizzaretten is leuk!
Koskosmeel is heel ei-erig (want het werkt alleen met veel ei)
Amandelmeel ed mag ik ook niet
Kikkererwtenmeel is geniaal, maar niet als pizza; het blijft een soort pannenkoek, niet knapperig!
Bloemkool wordt een kruimelige bende en werkt alleen in de oven.
Lastig. Ik zou inderdaad kikkererwtenmeel hebben aangeraden. Polenta lijkt me nog beter, maar je mag bijkbaar ook geen mais. Misschien moet je ook even afscheid nemen van de verwachting een echte pizza te eten. Op
http://www.buzzfeed.com/deenashanker/gluten-free-pizza-is-a-right#.njqxXDo0l staan best leuke tips, maar het is allemaal niet echt pizza. En sommige recepten vind ik nogal bewerkelijk en/of vergezocht. Een soccadeeg (met minder water, geen pannenkoekbeslag maar meer een vast deeg) vind ik nog steeds niet gek. Maar dan zou ik er bijvoorbeeld tomatensaus met ras-el-hanout op gooien, of flinterdunne schijfjes pompoen met kardemom. Spinazie is sowieso een aanrader (met piment of nootmuskaat).
Het zoeken naar graanvrije pizza's is momenteel wat lastig vanwege de glutenvrije trend (zeker als je Engelse zoektermen gebruikt). Ik zat ook te denken aan een aardappeldeeg (ik vond
http://www.foodnetwork.com/recipes/food-network-kitchens/gluten-free-pizza-dough.html). Dat bracht me op het idee (experimenteel, niet uitgetest) dat je dus ook een soort gnocchideeg (voor mijn part van aardappelpuree met kikkererwtenmeel, zoals in
Svens recept voor boerenkoolgnocchi) kunt gebruiken als een soort bodem. Daarop doe je bijvoorbeeld spinazie, aubergine, courgette, champignon.
Met verschillende kazen kun je ook voldoende variatie aanbrengen. Maak er één grote experimenteersessie van, verwacht de grootste mislukkingen de beste ontdekkingen. Honger zul je vast niet hoeven lijden en zo maak je van de nood een leuke gimmick (voor jezelf en voor je tafelgenoten).
Alle recepten zijn ook om met topping en al in de oven te doen, weet niet of dat wel werkt voor pizzarette.
In principe werkt de Pizzarette net als een oven en dat ding wordt verrassend heet. Gewone pizza's komen er echt goed uit. De grootste valkuil is dat mensen te veel kaas op hun pizza doen (dat loopt uit) of alles veel te hoog stapelen (die stapel valt dus onder de deksel uit elkaar, rotzooi als gevolg). Je moet wel iets meer geduld hebben en niet te nerveus telkens willen kijken of 'het al klaar is'.