Vegatopia Forum

Vegetarische recepten voor allergie

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische recepten voor allergie
« Reactie #20 Gepost op: 03 november 2015, 21:42:17 »
En bonbons, en bitterkoekjes, en zoete koekjes met wijn in Rome die ik niet nam.

Ik ben er even niet; zit te huilen in een hoekje ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #21 Gepost op: 03 november 2015, 21:49:26 »
Krijg gevoel voor welke ambachtsman je wel of niet vertrouwt ('zit er noten in?' 'Nee alleen amandelspijs'.)
Huh? Een amandel is toch een zaad, geen noot (geen echte noot, in ieder geval)? Kristof heeft een (vrij heftige) notenallergie, maar kan wel prima amandelen (en dus ook pinda's) eten.
Jeetje, je hebt gelijk! Bewijst wel weer dat dietisten niet scherp zijn. Nou ben ik ook allergisch voor kersen en nectarines, dus het zou aanvankelijk wel geschrapt zijn.
:D
Citaat
Verklaart waarom amandel bij het uitproberen wel goed ging. Je moet eens visualiseren hoeveel gevulde koken ik heb laten staan! Man!!
Bedenk wel dat in veel gevulde koeken banketbakkersspijs zit. Voor mensen met een notenallergie geen probleem, maar ik weet niet hoe verwant nectarines en abrikozen zijn (beide wel van het geslacht prunus).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #22 Gepost op: 03 november 2015, 21:52:31 »
Krijg gevoel voor welke ambachtsman je wel of niet vertrouwt ('zit er noten in?' 'Nee alleen amandelspijs'.)
Huh? Een amandel is toch een zaad, geen noot (geen echte noot, in ieder geval)? Kristof heeft een (vrij heftige) notenallergie, maar kan wel prima amandelen (en dus ook pinda's) eten.
Jeetje, je hebt gelijk! Bewijst wel weer dat dietisten niet scherp zijn. Nou ben ik ook allergisch voor kersen en nectarines, dus het zou aanvankelijk wel geschrapt zijn.
:D
Citaat
Verklaart waarom amandel bij het uitproberen wel goed ging. Je moet eens visualiseren hoeveel gevulde koken ik heb laten staan! Man!!
Bedenk wel dat in veel gevulde koeken banketbakkersspijs zit. Voor mensen met een notenallergie geen probleem, maar ik weet niet hoe verwant nectarines en abrikozen zijn (beide wel van het geslacht prunus).

Klopt, maar het lijkt dat die eiwitten snel kapot gaan bij verwarming, en dan kan ik het wel eten. Zo ook bij jam etc; ook bij tomaten werkt dat voor mij.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline lor

• *
  • 10
« Reactie #23 Gepost op: 03 november 2015, 22:14:32 »
sorry my bad, ik heb zelf die categorien noten en fruit bedacht, anders werd het zo'n ellenlange lijst. die lijst komt uit een wetenschappelijk onderzoek (heb ik ook even gelezen, ben zelf wetenschapper, maar in totaal ander vakgebied). gaat er dus om dat ze qua chemische structuur op elkaar lijken (een deel lijkt op boompollen, anderen op graspollen). er schijnen nog een paar kleine bij te komen, vanwege nieuw onderzoek, maar dit waren de belangrijkste. voor mij is het ook allemaal uitvogelen. amanadel was k altijd al allergisch voor, en goed ook, maar nu is het nog meer opletten.

wat betreft dietisten; ja die zijn een lachertje, dat heb ik ook gezegd, dus ben ik doorverwezen naar de andere kant van het land naar (volgens mijn arts) de beste dietist van europa. als je iets doet..;)

bedankt voor de tips waar ik nog meer op moet letten. ga over een paar dagen bij vrienden eten en neem zelf wel wat eten/ingredienten mee ;)

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #24 Gepost op: 04 november 2015, 10:58:23 »
Ik las laatst ergens iets over pasta gemaakt van rode linzen, dat zou ook wel een optie voor je zijn toch? Wel prijzig helaas.

https://www.ekoplaza.nl/producten/rode-linzen-pasta.html
« Laatst bewerkt op: 04 november 2015, 11:05:37 door M. »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #25 Gepost op: 04 november 2015, 17:33:08 »
http://www.koolhydraatarmrecept.nl/pitten-lijnzaad-crackers/

Ik maak deze crackers vaak, erg lekker en simpel! Het is misschien een prettige aanvulling op je ontbijt/ lunchopties.

Succes!

Aanrader inderdaad! En tip: als je het recept moet halveren ivm met een mini-oven, halveer dan óók de hoeveelheid water die je moet toevoegen 8)

Heb dit weekend een portie gemaakt met ras el hanout erdoor, jammie! I love komijn! Met zeewier erdoor vond ik de crackers minder.

Check trouwens wel eerst of je lijnzaad mag hebben. Het amandelmeel kun je misschien vervangen door tahin/sesammeel of fijngemalen cashews?
« Laatst bewerkt op: 04 november 2015, 17:35:46 door Hizikigrrrl »

Online meisbaer

• 5.623
« Reactie #26 Gepost op: 04 november 2015, 23:32:49 »
Je hebt ook nog fijn kokosmeel/vezels , maar dat is niet altijd geschikt om zomaar meel mee te vervangen, want het neemt geloof ik aardig veel vocht op.

Oh, mogen kastanjes? Ik weet niet of die onder noten vallen (want dat is altijd een beetje vaag). Je hebt namelijk ook kastanjemeel. Wel prijzig, maar je kan er geloof ik lekkere koekjes etc mee maken.

Pastinaak is familie van wortel, denk ik, dus die mag je ook niet? Dat zou anders een leuke aardappelvervanger kunnen zijn (maar daar kan je dus ook heel goed bataat voor gebruiken).

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #27 Gepost op: 04 november 2015, 23:42:11 »
Volgens mij kun je ook koolraap (kruisbloemenfamilie, wintergroenten, kool) als aardappelvervanger gebruiken. Lekker als puree (voor de stamppot), maar ook (net als zoete aardappel) in blokjes in stoofpotjes of ook gebakken.

Offline lor

• *
  • 10
« Reactie #28 Gepost op: 09 november 2015, 11:31:25 »
zoete aardappel mag volgens mij wel, heb het even opgezocht en heeft inderdaad niets met aardappel te maken. dus dat gekocht.
kastanjes mag ik ook, ga morgen even naar de toko en natuurwinkel om watdingen als meel (van kastanjes of wat dan ook) te halen. kan ik ook die crackers maken. die linzenpasta vond ik veel te duur maar ik ben nu over de streep, man ik eet al dagen hetzelfde, wát saai. ontbijt steeds hetzelfde is nog één ding maar ik keek heeeeel jaloers naar de pasta van mijn huisgenoot :D
afgelopen dagen ben ik wel voor het eerst sinds tijden klachten vrij. en ondanks dit strenge dieet, krijg ikbijna genoeg calorieen, vette, koolhydraten en vezels binnen.

ik weet trouwens niet of ras el hanout kruiden wel mogen, gebruik ik altijd maar ik weet niet waar ze allemaal van gemaakt zijn, als er dan alsnog iets is in zit zoals peterselie of paprikakruid.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #29 Gepost op: 09 november 2015, 12:07:59 »

ik weet trouwens niet of ras el hanout kruiden wel mogen, gebruik ik altijd maar ik weet niet waar ze allemaal van gemaakt zijn, als er dan alsnog iets is in zit zoals peterselie of paprikakruid.

Oeh, goed opgelet! Wat er in zit zal per merk verschillen: "... is een Marokkaans kruidenmengsel van soms 20 of meer specerijen. ... Meestal bestaat het uit onder meer piment, bosbessen, kardemom, kaneel, kruidnagel, cubebes, galangawortel, gember, foelie, nigella, nootmuskaat, zwarte peper en gemalen kurkuma." (Wiki)
Ik gebruik nu die van Original Spices/Jonnie Boer en daar zit paprika in. Dus op de verpakking kijken of zelf iets maken met specerijen die je lekker vindt.

Kastanjepuree vind je ook in de supermarkt: http://www.ah.nl/producten/product/wi107665/faugier-kastanje-puree

Zelf spaghetti maken zonder gluten zal denk ik tegenvallen, maar als je per se pasta wilt, kun je ook zelf lasagnavellen of ravioli maken van meel die je mag.
Linzenmeel: http://www.pennilessparenting.com/2013/01/red-lentil-flour-noodles-recipe-gapsscd.html / http://thecookiewriter.com/2015/01/homemade-lentil-flour-tutorial.html
Kikkererwtenmeel: http://www.foodiefiasco.com/the-perfect-easy-grain-free-pasta-and-a-giveaway-winner/

Her en der (inmiddels ligt het ook soms bij de Action) kun je pasta en rijst kopen gemaakt van de konjac-plant (ook wel shirataki genoemd). Of je dat mag moet je maar even zelf uitvogelen, maar voor de snelle trek kan het een optie zijn. Het is namelijk binnen 2 minuten of zo klaar. Verwacht alleen niet dat ze op echte pasta en rijst lijken...
O.a. van dit merk, alleen gebruiken die ook nog havervezels: http://www.zeropasta.nl/

Fijn dat het dieet lijkt te helpen!!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #30 Gepost op: 09 november 2015, 13:00:40 »
Socca, een soort ovenpannenkoek van kikkererwtenmeel is ook erg lekker (en dus graanvrij). Ik heb het afgelopen week voor het eerst gemaakt en was best tevreden met het resultaat (maar nog voor verbetering vatbaar).

Het basisrecept is: meng kikkerwtenmeel en water in een verhouding 1:2 met voldoende zout, druppeltje olie, eventueel wat bakpoeder en smaakmakers (Italiaanse kruiden, knoflook, pepertje, ui). Het wordt een soort pannenkoekbeslag, maar dan ietsje dunner (ik maakte de fout om voor de zekerheid toch nog extra kikkererwtenmeel toe te voegen, de koek wordt dan iets steviger dan de bedoeling is).

Verwarm een pizzavorm, taartvorm oid voor in de oven (ca. 180-200 graden). Bestrijk met olie of gebruik bakpapier en giet het beslag er in. Na een kwartiertje in de oven is de socca klaar. Je kunt het beleggen (als een soort pizza) of gewoon zo eten (net als platbrood, naan en zo).

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #31 Gepost op: 10 november 2015, 08:07:57 »
Oeh ja, socca, heerlijk! Ik beleg hem meestal halverwege de baktijd zoals ik dat met een pizza zou doen. Vooraf lukt dat niet, omdat het dan nog vloeibaar is, maar het stolt vrij snel en dan kun je hem prima besmeren.

Offline lor

• *
  • 10
« Reactie #32 Gepost op: 11 december 2015, 23:31:23 »
Nogmaals bedankt allemaal voor de toffe recepten! Ik heb het tot dusver overleefd :p en zelfs al een kerstmaaltijd paraat.

Nu de allerbelangrijkste vraag ooit; hoe maak ik graanvrij pizzadeeg?

We gaan dit weekend pizzaretten en ik zoek me suf.
Koskosmeel is heel ei-erig (want het werkt alleen met veel ei)
Amandelmeel ed mag ik ook niet
Kikkererwtenmeel is geniaal, maar niet als pizza; het blijft een soort pannenkoek, niet knapperig!
Bloemkool wordt een kruimelige bende en werkt alleen in de oven.

Alle recepten zijn ook om met topping en al in de oven te doen, weet niet of dat wel werkt voor pizzarette.

De saus ed heb ik al gefixt, alleen het 'deeg' nog. Wie heeft de gouden tip? Beloning: eeuwige virtuele dankbaarheid :)

Offline Sven

• 3.927
« Reactie #33 Gepost op: 12 december 2015, 00:21:15 »
Mag je wel maniok? Probeer dan een mengeling van tapiocameel en kokosmeel met wat ei.

Tapiocameel kan je vinden in een toko of in een Braziliaanse winkel. Bij die laatste heet het 'polvilho doce' (polvieljoe doosie).
http://www.finalmentebrasil.nl/loja/home.html
http://www.allesinrotterdam.nl/l141066.html
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #34 Gepost op: 12 december 2015, 00:48:15 »
Nu de allerbelangrijkste vraag ooit; hoe maak ik graanvrij pizzadeeg?

We gaan dit weekend pizzaretten en ik zoek me suf.
Pizzaretten is leuk!  :D
Citaat
Koskosmeel is heel ei-erig (want het werkt alleen met veel ei)
Amandelmeel ed mag ik ook niet
Kikkererwtenmeel is geniaal, maar niet als pizza; het blijft een soort pannenkoek, niet knapperig!
Bloemkool wordt een kruimelige bende en werkt alleen in de oven.
Lastig. Ik zou inderdaad kikkererwtenmeel hebben aangeraden. Polenta lijkt me nog beter, maar je mag bijkbaar ook geen mais. Misschien moet je ook even afscheid nemen van de verwachting een echte pizza te eten. Op http://www.buzzfeed.com/deenashanker/gluten-free-pizza-is-a-right#.njqxXDo0l staan best leuke tips, maar het is allemaal niet echt pizza. En sommige recepten vind ik nogal bewerkelijk en/of vergezocht. Een soccadeeg (met minder water, geen pannenkoekbeslag maar meer een vast deeg) vind ik nog steeds niet gek. Maar dan zou ik er bijvoorbeeld tomatensaus met ras-el-hanout op gooien, of flinterdunne schijfjes pompoen met kardemom. Spinazie is sowieso een aanrader (met piment of nootmuskaat).

Het zoeken naar graanvrije pizza's is momenteel wat lastig vanwege de glutenvrije trend (zeker als je Engelse zoektermen gebruikt). Ik zat ook te denken aan een aardappeldeeg (ik vond http://www.foodnetwork.com/recipes/food-network-kitchens/gluten-free-pizza-dough.html). Dat bracht me op het idee (experimenteel, niet uitgetest) dat je dus ook een soort gnocchideeg (voor mijn part van aardappelpuree met kikkererwtenmeel, zoals in Svens recept voor boerenkoolgnocchi) kunt gebruiken als een soort bodem. Daarop doe je bijvoorbeeld spinazie, aubergine, courgette, champignon.

Met verschillende kazen kun je ook voldoende variatie aanbrengen. Maak er één grote experimenteersessie van, verwacht de grootste mislukkingen de beste ontdekkingen. Honger zul je vast niet hoeven lijden en zo maak je van de nood een leuke gimmick (voor jezelf en voor je tafelgenoten).
Citaat
Alle recepten zijn ook om met topping en al in de oven te doen, weet niet of dat wel werkt voor pizzarette.
In principe werkt de Pizzarette net als een oven en dat ding wordt verrassend heet. Gewone pizza's komen er echt goed uit. De grootste valkuil is dat mensen te veel kaas op hun pizza doen (dat loopt uit) of alles veel te hoog stapelen (die stapel valt dus onder de deksel uit elkaar, rotzooi als gevolg). Je moet wel iets meer geduld hebben en niet te nerveus telkens willen kijken of 'het al klaar is'.