Ha gezellig, je hebt bijna dezelfde allergieen! Dat zou handig zijn met een etentje.
Al heb jij er nu nog wel wat meer, hopelijk valt er wat af.
Het is inderdaad heel handig om een lijst te maken met wat wel mag. Zeker ook als andere mensen voor je moeten gaan koken, maar in het begin was ik er zelf ook blij mee.
Na 10 jaar weet ik inmiddels, dat bijna alle kant-en-klaar-potjes selderij of peterselie bevatten, net als sauzen, bouillonblokjes, pakjes, soepjes etc. Pas daar dus erg voor op! Ik heb er aanvankelijk wel mijn neuss aan gestoten.
Ik mocht geen soja en geen noten: de arts en de dietist vonden dat het wel vego kon, maar ik ben daar zelf van af gestapt, zeker buitenshuis. Ik hoop dat je het red, maar het is lastig.
Ik zou koriander erbij verwachten?
En pinda's zijn geen noten, dus weet je zeker dat ze niet mogen? Het zijn natuurlijk wel ook wel allergene krengen...
Mijn ervaring is trouwens dat dietisten vaak weinig weten.
Ik zoek zelf vaak op wikipedia de familie van iets op, en baseer daarop, of het verwant is aan producten die ik niet vertrouw.
Zoete aardappel is inderdaad winde en geen aardappel (het veroorzaakt
no pun intended wel bij veel mensen winderigheid, maar dat is heel wat anders dan een allergische reactie.)
Nog wat tips:
hou vol, want als het inderdaad allergie is, kan je echt enorm opknappen. Dat kan best lang duren maar daar staat tegenover dat je een hele lange tijd (langzaam, met dips) vooruit gaat.
Anderzijds lijk ik nu wel sterker te reageren op producten die ik vroeger wel at.
Pas enorm op met kant-en-klaar, zoals gezegd zit daar altijd wel wat in.
Bier kan ook kruiden bevatten!
Blikjes groenten altijd checken! Ook vaak met selderij.
Ook ingredienten willen nog wel eens wisselen; eigenlijk geen pakjes meer.
MAyonaise bevat mosterd en dus selderij, ketchup ide,
Zet wat je niet mag ver weg: kokend kan je proeven en denken 'hmm, en een beetje ...' shit, dat mocht er niet in --> roept mijn man uit de andere kamer. Ook bij anderen gaat het vaak op dat laatste moment mis.
Krijg gevoel voor welke ambachtsman je wel of niet vertrouwt ('zit er noten in?' 'Nee alleen amandelspijs'.) Wie niet alles zelf maakt, kan je niet vertrouwen.
Even tot zover, maar vraag gerust.