Vegatopia Forum

Wandelschoenen zonder leer

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wandelschoenen zonder leer
« Gepost op: 26 september 2015, 16:15:53 »
Heeft iemand een idee welke merken wandelschoenen zonder leer zijn? En waar te koop? Wel goede, al te goedkope zonder veel steun is voor mij geen pretje. Veel wandelschoenen bevatten nubuck, nu weet ik dat dit ook van kunstleer kan zijn maar hoe weet je dat nu?
« Laatst bewerkt op: 27 september 2015, 11:51:51 door Hizikigrrrl »

brenda_lelie

Re: wandelschoenen vega
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2015, 00:20:32 »
Bij Vegalife in Amsterdam hebben ze wandelschoenen zonder leer!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wandelschoenen zonder leer
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2015, 12:00:12 »
Heeft iemand een idee welke merken wandelschoenen zonder leer zijn? En waar te koop? Wel goede, al te goedkope zonder veel steun is voor mij geen pretje. Veel wandelschoenen bevatten nubuck, nu weet ik dat dit ook van kunstleer kan zijn maar hoe weet je dat nu?

Op veel schoenen vind je een stickertje met daarop de materialen. Als een schoen leer bevat, staat er op dat stickertje een huid. Is het van kunstleder gemaakt, dan staat er een ruitje (zie plaatje).

Vega-Life: https://www.vega-life.nl/damesmode/schoenen/wandelschoenen (ze staan komend weekend ook op de Veggie-Fair in Doorn, net als Vegatopia!)

Bij Zalando verkopen ze ook niet-leren wandelschoenen. Je moet nog wel even bij de specs kijken of er niet toch ergens iets van leer zit: https://www.zalando.nl/lage-wandelschoenen/?upper_material=imitatieleer.kunststof


Re: Wandelschoenen zonder leer
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2015, 13:37:53 »
Er zijn natuurlijk ook gympies van stof, of wandelschoenen van kunststof, met plastic of houten zolen, een beetje vreemd is het wel, veganisten lopen op de weg met blote voeten, met een twijgje in de hand, om insecten weg te vegen, en een kapje voor de mond.(maar dat is hoofdzakelijk in Azië, bv India). Het vervelende van gympies of andere schoenen met kunststof is, dat bv plastic moeilijker afbreekbaar is dan leer. Wat weer slechter is voor het milieu, al heb je tegenwoordig wel kunststof soorten die iets beter afbreekbaar zijn, dan soorten van de vorige generatie, maar kunststof blijft over het algemeen, meer vervuilend (zowel om te produceren, als om te vernietigen) dan leer. Dus vraag ik me af waarom geen leer van een biologische koe.   
« Laatst bewerkt op: 27 september 2015, 13:48:41 door huberdina »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wandelschoenen zonder leer
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2015, 13:59:04 »
Er zijn natuurlijk ook gympies van stof, of wandelschoenen van kunststof, met plastic of houten zolen, een beetje vreemd is het wel, veganisten lopen op de weg met blote voeten, met een twijgje in de hand, om insecten weg te vegen, en een kapje voor de mond.(maar dat is hoofdzakelijk in Azië, bv India).

Dat doen gewone veganisten zelden;). Dit gedrag zie je wel bij Jaïns, die eten ook vegan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ja%C3%AFnisme


Of je in Nederland schoenen/tassen kunt kopen van leer van biokoeien, weet ik niet. Ik geloof dat hun huiden ook richting de reguliere huidenindustrie gaan. Je hebt wel weer leren schoenen die milieuvriendelijk gelooid zijn (of zo iets).

Re: Wandelschoenen zonder leer
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2015, 15:50:15 »
Oke, ik ben nog nooit in India geweest, maar wel veel gelezen, ik las dat de jains vooral de vrucht van de plant in hun dieet gebruikten, volgens mij  komt het dieet van beide, zowel veganisten en jains,  oorspronkelijk uit hetzelfde idee van geweldloosheid. Misschien is de ene stroming (jains) conservatiever, en/of strenger, dan de veganistische stroming, maar allebei gaan ze volgens mij uit van dezelfde geweldloosheids leer. Over dood en leven valt natuurlijk veel te twisten.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2015, 16:31:46 door huberdina »

Re: Wandelschoenen zonder leer
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2015, 09:50:45 »
bedankt voor de tips, vooral die van zalando vind ik een goede. Ik weet dat van Haren ook een mogelijkheid heeft om in de webshop een selectie te maken van niet-leren schoenen maar dat is qua wandelschoenen dan niet echt de kwaliteit die ik zoek. Dat van die labeltjes; hebben alle schoenen dat? (ook duurdere merken) en kloppen die altijd 100%? Zo zag ik laatst een prachtige niet-leren handtas waarop ze net een labeltje hadden gemaakt van leer.

Offline jol

  • *****
  • 2.653
Re: Wandelschoenen zonder leer
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2015, 13:35:07 »
Het merk Palladium heeft wandelschoenen van kanvas met goede profielzolen. Hoe de stevigheid van de enkelondersteuning is weet ik niet, ik  heb er nooit problemen mee gehad in elk geval.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: Wandelschoenen zonder leer
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2015, 14:10:16 »
Het ligt er een beetje aan wat je er mee wilt. Voor af en toe een uurtje lopen op vlakke ondergrond zijn Palladiums waarschijnlijk wel OK, maar ik zou Palladium persoonlijk niet aanraden, ze zien er uit als wandelschoenen maar gedragen zich als gympen, waarbij de kunststof zool wel dik is maar niet niet dempt en het canvas geen steun geeft. Ooit eens een wandelvakantie op begonnen maar halverwege weggegooid. De zool heeft wel profiel maar geen goede grip op natte ondergrond.

Ik heb zelf Innov8 trail hiking boots, maar ik zag net op de site dat ze nu alleen nog maar lage maken, jammer, want die zijn echt super.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re: Wandelschoenen zonder leer
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2016, 19:15:28 »
Ik had afgelopen zomer een paar schoenen gekocht bij Vega Life. Mijn paar had blijkbaar een productiefoutje, waardoor bij beide schoenen in de bovenzijde van de schoenen gaten ontstonden door het gekreuk van het materiaal bij het lopen. Zoiets had ik nog niet eerder gehad bij welke schoen dan ook, dus het maar even laten zien. Het bleek uiteindelijk een productiefoutje van de fabrikant. Ik mag een nieuw paar komen ophalen binnenkort. Dat is wel fijn.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wandelschoenen zonder leer
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2016, 19:51:34 »
da's balen. goed dat je actie ondernomen hebt!
Za Zemiata!