Vegatopia Forum

E-nummers

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: E-nummers
« Reactie #60 Gepost op: 08 februari 2016, 11:22:57 »
Vooral dit stukje slaat nergens op:

Fabrikanten gebruiken kleurstoffen omdat mensen dat willen. Aardbeienjam wordt na een tijdje bruin. Niks mis mee, maar mensen willen per se die dieprode kleur. Het lukt best om vla maken die niet geel is, maar toch naar vanillevla smaakt. Alleen koopt niemand dat.

Als consumenten het gebruik van kleurstoffen massaal zouden weigeren, gaan die stoffen er onmiddellijk uit, hoor.


Dat argument wordt veel te vaak gebruikt, maar ik wil dat helemaal niet. Ook wordt overal maar suiker ingegooid, omdat mensen dat zouden willen. Vroeger kocht ik de naturel variant van Vifit drinkyoghurt, dus zonder suiker, maar die is al een tijd niet meer verkrijgbaar. Hoe kun je als consument massaal iets weigeren, als er geen alternatief is?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-nummers
« Reactie #61 Gepost op: 08 februari 2016, 11:37:06 »
Omdat de meeste consumenten toch gewoon die goedkope, gele vanillevla willen die ze al decennialang eten. Dat is voor hun de échte vanillevla.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: E-nummers
« Reactie #62 Gepost op: 08 februari 2016, 12:13:49 »
Ik moet zeggen dat ik de eerste keer witte cheddar ook wel wennen vond, terwijl ik echt wel weet dat cheddar van zichzelf echt niet oranje is. Scones met bruine aardbeienjam vind ik ook minder aantrekkelijk dan met rode. Ik denk dat dit toch de associatie is van vers = rood, zo ziet het er ook uit als ik zelf verse jam maak namelijk.

Ik eet toch wel net zo goed met mijn ogen als mijn mijn mond, merk ik vaak. Gooien jullie wel eens iets in een gerecht om de kleur op te halen? Als ik zelf een vegan kaassaus maak voor bij taco's, dan doe ik er regelmatig een mespuntje kurkuma door, een beetje voor de smaak maar vooral voor de kleur, anders ziet het er net uit als een bloempapje. Zo doe ik ook altijd iets zuurs bij de rode kool, dan wordt het in plaats van donkerpaars ineens echte rode-kool-kleur, een slag lichter. Als ik iets met appel maak, besprenkel ik het altijd met wat citroensap zodat de appel mooi wit blijft. Ik vind een witlofsalade met geraspte appel die helemaal bruin is geworden niet uitnodigend om te eten. Ik voeg dus eigenhandig en uit vrije wil E330 toe aan mijn salade omdat ik het "zuurtje" lekker vind maar vooral ook omdat het er frisser uitziet. Als ik uiensoep maak, bak ik de uien even stevig aan voor ik ze zachtjes verder laat fruiten, omdat ze dan wat caramelliseren, ook weer om twee redenen, de smaak wordt dieper door het caramelliseren en de soep krijgt de mooie lichtbruine kleur die voor mij bij uiensoep hoort. Wat ik dus niet doe (en de voedingsindustrie wel) is een lepel suiker laten caramelliseren en die door de soep roeren. Als ik wel eens een "makkelijke" uiensoep maak, en de uien wat korter fruit, is de smaak nog gewoon goed, maar ik vind het uiterlijk dan toch minder.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: E-nummers
« Reactie #63 Gepost op: 08 februari 2016, 13:30:34 »
Vroeger kocht ik de naturel variant van Vifit drinkyoghurt, dus zonder suiker, maar die is al een tijd niet meer verkrijgbaar. Hoe kun je als consument massaal iets weigeren, als er geen alternatief is?

Hoezo is er geen alternatief? Moet het per se Vifit zijn?

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: E-nummers
« Reactie #64 Gepost op: 08 februari 2016, 14:23:14 »
Vroeger kocht ik de naturel variant van Vifit drinkyoghurt, dus zonder suiker, maar die is al een tijd niet meer verkrijgbaar. Hoe kun je als consument massaal iets weigeren, als er geen alternatief is?

Hoezo is er geen alternatief? Moet het per se Vifit zijn?

Nee, maar ik zou niet weten welk merk dan wel een suikervrije variant heeft. Ik gebruik nu dit voorbeeld, maar het is meer een reactie op de opmerking dat je als consument massaal iets moet weigeren, terwijl er in hetzelfde schap niet echt gezonde alternatieven staan.

Net zoals overal maar veel zout en suiker wordt toegevoegd, omdat de consument dat nou eenmaal wil. Ik ben ook consument en ik wil dat helemaal niet, maar het is zo makkelijk om het als fabrikant over die boeg te gooien.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: E-nummers
« Reactie #65 Gepost op: 08 februari 2016, 14:52:55 »
Drinkyoghurt zonder suiker is er vast niet, maar zonder toegevoegde suikers wel, verschillende merken. Over het algemeen bestaat iets wel als er vraag naar is.


Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: E-nummers
« Reactie #66 Gepost op: 09 februari 2016, 08:14:07 »
Tja hier zit dan weer sucralose in. Ik wil het liefst gewoon helemaal zonder suiker en zoetstof. Maar ik geloof dat ik inderdaad een uitzondering ben daarin.  :)

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: E-nummers
« Reactie #67 Gepost op: 09 februari 2016, 22:41:22 »
De heer Tiny van Boekel zit nu bij RTL Late Night. Ben benieuwd.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-nummers
« Reactie #68 Gepost op: 10 februari 2016, 08:41:47 »
Een beker yoghurt gemengd met (vers) sinaasappelsap is nog lekkerder! Eventueel een beetje verdunnen met wat water of extra sinaasappelsap als je het te dik vindt. En het is zonder toegevoegde dingetjes.
Of bietensap of een ander vruchten- of groentesapje.

Re: E-nummers
« Reactie #69 Gepost op: 10 februari 2016, 09:12:17 »

Of bietensap...

Het idee om alleen maar een E-nummer door je yoghurt te roeren doet me een beetje merkwaardig aan. Bij dit onderwerp tenminste.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: E-nummers
« Reactie #70 Gepost op: 10 februari 2016, 09:58:16 »
Een beker yoghurt gemengd met (vers) sinaasappelsap is nog lekkerder!

Maar dan is het ook gezoet.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: E-nummers
« Reactie #71 Gepost op: 10 februari 2016, 12:35:31 »
Als je ongezoete drinkyoghurt wilt, ben ik dan heel raar als ik aan karnemelk denk? Of anders gewoon magere yoghurt met een slok melk of water erdoor?

En een klein beetje krootjes/gekookte biet als kleurstof doe ik bijvoorbeeld in een zelfgemaakte gazpacho als de tomaten waarvan ik het gemaakt heb een beetje bleekjes zijn. Maar ik geloof dat ik de enige ben hier die bepaalde ingredienten toevoegt voor een mooier kleurtje  :P
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-nummers
« Reactie #72 Gepost op: 10 februari 2016, 13:04:08 »

Of bietensap...

Het idee om alleen maar een E-nummer door je yoghurt te roeren doet me een beetje merkwaardig aan. Bij dit onderwerp tenminste.

Naast E-162, is bietensap ook gewoon 'echt bietensap'!

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-nummers
« Reactie #73 Gepost op: 10 februari 2016, 13:04:54 »
Als je ongezoete drinkyoghurt wilt, ben ik dan heel raar als ik aan karnemelk denk? Of anders gewoon magere yoghurt met een slok melk of water erdoor?

En een klein beetje krootjes/gekookte biet als kleurstof doe ik bijvoorbeeld in een zelfgemaakte gazpacho als de tomaten waarvan ik het gemaakt heb een beetje bleekjes zijn. Maar ik geloof dat ik de enige ben hier die bepaalde ingredienten toevoegt voor een mooier kleurtje  :P

Ik kook mijn rijst met kurkuma  ;)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: E-nummers
« Reactie #74 Gepost op: 15 februari 2016, 14:18:42 »
Tja hier zit dan weer sucralose in. Ik wil het liefst gewoon helemaal zonder suiker en zoetstof. Maar ik geloof dat ik inderdaad een uitzondering ben daarin.  :)

Ik denk dat yoghurtdrink zonder suiker niet bestaat inderdaad, maar Optimel Puur is zonder toegevoegde suikers en zonder zoetstoffen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: E-nummers
« Reactie #75 Gepost op: 15 februari 2016, 14:41:19 »
Laat je niet neppen door "geen zoetstoffen en geen toegevoegde suikers".
Reken eens na: er zit maar 5% vruchtensap in. Toch komt het suikergehalte op 4,1 gram per 100 ml uit. Terwijl maar 1/20e van het product vruchtensap is. Een gewone hoeveelheid suiker voor vruchtensap is zo'n 9 a 10 gram per 100 ml. Als je gewoon vruchtensap gebruikt zou je dus 1/20e van 10 gram suiker in je Optimel verwachten, een halve gram. Maar er zit vier gram in, rara hoe kan dat? Omdat ze vruchtensap net zo lang concentreren tot er alleen een suikerstroop over is, en die dan toevoegen aan het product. En zo zit je ongezoete optimel dus op bijna de helft van de hoeveelheid suiker in sinaasappelsap.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2016, 14:47:24 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: E-nummers
« Reactie #76 Gepost op: 15 februari 2016, 15:34:23 »
4.1% suiker vind ik zelf overigens acceptabel, maar ik zou toch voor de zoetstoffenvariant gaan (3.6%).

Aiko

Re: E-nummers
« Reactie #77 Gepost op: 15 februari 2016, 16:32:02 »
zoetstoffenvariant

Is dat niet de asbest van de voedingsindustrie?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: E-nummers
« Reactie #78 Gepost op: 15 februari 2016, 19:18:10 »
Is dat niet de asbest van de voedingsindustrie?

Dat zijn E-nummers toch al?  ::)