Vegatopia Forum

belangstelling voor vegan kook boek ?

Offline Mira

• 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #80 Gepost op: 20 mei 2015, 22:23:53 »
een paar mensen hier hadden het over de prijs.
en iemand vond ook 1 of 2 euro meer of minder uitmaken.

passie .....
mijn topic is inderdaad niet begonnen met
ik heb een geweldig leuk idee

toch is het zeker iets wat ik erg leuk vind
ik ben tenslotte toch ook al een tijd bezig met de recepten op de website
dat hield ik nooit vol als ik het niet leuk zou vinden.

laat ik een zin citeren uit het persbericht dat pas geleden is verspreid
"Haar site biedt een ongewoon grote varieteit in veganistische recepten"

Offline Mira

• 149
« Reactie #81 Gepost op: 20 mei 2015, 22:40:34 »
Ik weet nu even niet of ik hier de link van mijn nieuwe tweede website mag melden
maar een aantal mensen die ik ken en het hebben gezien
vinden het er goed uitzien

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #82 Gepost op: 21 mei 2015, 08:19:44 »
waar het mij om gaat is mensen lekkere recepten aanreiken
bv als ze nog niet weten hoe iets lekker te maken als het veganistisch is
of als ze uitgekeken zijn op de recepten die ze elders vinden maar net niet lekker genoeg zijn.
misschien is mijn doelgroep meer beginnende veganisten.

Dan lijkt het me verstandig om dit duidelijker te maken, dan nu het geval is en ook wat meer na te denken hoe je dat soort mensen gaat bereiken.

Citaat
als jullie mijn boek willen blijven vergelijken met dat van bekende auteurs, zijn jullie niet realistisch
zei iemand vanavond waarmee ik praatte.
ik heb de middelen niet die zij hebben, zoals professionele fotograaf

De reacties die je hier krijgt zijn wel degelijk realistisch en die gaan verder dan alleen het product op zich afleveren. Het is prima dat jij gewoon een kookboek wil printen, maar dan zul je ook het risico moeten nemen dat het niet zo goed verkoopt als je zou willen, zelf een flink stuk voorverkoop voor elkaar krijgen (en dan aan de geschetste verwachtingen voldoen) of zoeken naar iemand die je een en ander uit handen gaat nemen. Dat laatste is al door meer mensen aangegeven, niet bijzonder realistisch met je huidige concept.

Citaat
achtergronden bij recepten ga ik inderdaad niet schrijven
het is een kookboek
het gaat vooral om de recepten

Juist als beginnende veganist zou ik niet alleen recepten willen. Veganisme is immers meer dan alleen dierlijke producten weg laten en/of vervangen. Ik zou dan willen weten hoe ik een gevarieerd eetpatroon kan creëren zodat ik geen vitaminetekorten enzo op zou lopen. Zonder verdere uitleg en alleen recepten, zou ik daar niet van op aan durven gaan.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Mira

• 149
« Reactie #83 Gepost op: 21 mei 2015, 08:42:23 »
moet ik de vegarevolutie dan nog eens op eigen wijze na bootsen ?
waarom ?
ze kunnen toch ook dat boek kopen als ze die info willen
en het mijne voor de recepten ?

Offline Mira

• 149
« Reactie #84 Gepost op: 21 mei 2015, 09:02:58 »
vooruit nog een keer een poging te omschrijven wat voor recepten er in staan
recepten met voldoende groenten, complete maaltijden recepten en duidelijk aangegeven hoeveelheden van de ingrediënten.
voor wie is uitgekeken op de recepten die elders te vinden zijn maar net niet lekker genoeg zijn.
voor wie zich ook ergert aan recepten waaraan altijd iets moet worden aangepast omdat het niet klopt.
ook recepten met vergeten groenten.
orginele ideeën bij recepten.
ook recepten voor feestdagen.
makkelijke recepten en bewerkelijke recepten.
recepten voor wie nog niet weet hoe iets veganistisch te maken.

overigens waarom kook je nooit uit kookboeken ?
waarschijnlijk omdat je vindt dat het beter kan of omdat het recept niet klopt.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2015, 11:08:51 door Mira »

Offline Mira

• 149
« Reactie #85 Gepost op: 21 mei 2015, 09:26:13 »
waar ik nou echt geen hout van snap trouwens
is dat in de vegarevolutie staat dat je 400 gram groenten per dag moet eten
en dat ze dan vervolgens recepten aan biedt met veel te  weinig groenten
niet dat er perse precies 400 gram in de maaltijd moet zitten als je bv 's middags een tomaat op je brood doet,
maar nou zit ik net te kijken naar een quinoa chili con carne
staat er 1 ui, 2 paprika's rode en gele, 4 tomaten en dat voor 4 personen
dat is meer de hoeveelheid groente voor 2 personen
dus zou ik dat willen maken moet ik het recept dus aanpassen.

« Reactie #86 Gepost op: 21 mei 2015, 09:28:50 »
overigens waarom kook je nooit uit kookboeken ?
waarschijnlijk omdat je vindt dat het beter kan of omdat het recept niet klopt.

Is die vraag in het algemeen bedoeld? Zo ja:
Ik kook zelden of nooit uit kookboeken omdat ik daar doorgaans gewoon te weinig interesse in heb. Veel kookboeken zijn er hier dan ook niet in huis, en na een paar recepten leidt elk boek een zeer statisch bestaan in de boekenkast (of erger, onuitgepakt in een verhuisdoos), maar niet omdat de recepten niet kloppen. (Wat is dat eigenlijk? Een kloppend recept? Daar staat op de miligram nauwkeurig de benodigde hoeveelheid zout in vermeld of zo?)
En nu internet overbevolkt is met (o.a.) recepten, zie ik helemaal weinig reden meer om kookboeken te hanteren, het is zoveel makkelijker om je boodschappenlijstje bij elkaar te klikken en desnoods een recept even uit te printen. Het gebeurt sowieso zelden dat ik een recept hanteer om te koken. Zou niet anders zijn als ik veganist was. Veganisme valt trouwens buiten mijn belangstellingsgebied, althans voor wat mijn eigen voer betreft.

Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #87 Gepost op: 21 mei 2015, 09:42:10 »
Ik heb even op je site naar de recepten gekeken, en hoewel ik wel regelmatig (meerdere keren per week) vanuit kookboeken kook en graag kookboeken koop, denk ik niet dat ik het jouwe zou kopen, want wat ik op je site zag, was gewoon niet interessant genoeg (ik heb uiteraard niet alles bekeken, dus er zit vast ook wel iets leuks tussen, maar ik koop geen kookboek voor 1 recept)  Ik denk dat de Allerhande op dit moment meer originele vegan recepten heeft, maar die is gratis.
Nu ben ik geen beginnend veganist meer, dus misschien maakt dat nog uit.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Mira

• 149
« Reactie #88 Gepost op: 21 mei 2015, 11:17:39 »
als ik even kijk naar recepten van maaltijden die het meest bekeken zijn
Indiase curry van groenten met aardappelen, zwarte bonen en cashewnoten
Pasta vegan Bolognese
Stamppot zuurkool met cashewnoten
Pizza-pannenkoeken en zoete pannenkoeken
Pasta met prei, vegan zalm en vegan zure room

dan zijn dat misschien niet meteen de meest originele
maar blijkbaar is er wel behoefte aan.

dit is volgens mij wel origineel
Salade van sla, taugé, kastanjechampignons, zoete rode pepers met kapucijners, cashewnoten en krieltjes
Salade van pasta met rucola, rode en gele paprika, kastanjechampignons en kidneybonen
Gevulde Portobello’s met spinazie en Quinoa met limabonen en kruiden
Quinoa met Provencaalse pompoen, tomaat, champignons en limabonen
Rode bieten, tofu à la mer en krieltjes
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2015, 11:30:32 door Mira »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #89 Gepost op: 21 mei 2015, 11:46:46 »

dan zijn dat misschien niet meteen de meest originele
maar blijkbaar is er wel behoefte aan.

Maar is die behoefte er ook om ze in boekvorm te zien? En om voor dat boek te betalen? Je vindt zulke recepten immers ook gratis online, vaak ook nog wat meer culinair verantwoord en qua opmaak beter en dus aantrekkelijker vormgegeven:
http://veganchallenge.nl/vegan-spaghetti-bolognese/
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R475000/vegetarische-spaghetti-bolognese
http://www.sarahaandekook.nl/2013/06/vegetarische-pasta-bolognese.html

Waarschijnlijk is die behoefte aan jouw site in boekvorm er niet en zullen alleen wat goedwillende vrienden en een handjevol geïnteresseerden je boek van 19,95 kopen, zeker als het dezelfde kwaliteit heeft als je site. Bij een uitgever kom je er daarom niet tussen, en zelf uitgeven houdt een financieel risico in.

Waarom probeer je niet wat meer te doen met de tips die je hier hebt gekregen om je werk te verbeteren, zodat mensen je boek graag willen kopen? Volg enkele cursussen over schrijven, fotograferen, webdesign en social media. Zorg dat je site een aangename plek wordt om te vertoeven. Ja, dat heeft een paar jaar nodig, maar wat dan nog? Als je er echt een topsite van maakt, zullen uitgevers wél geïnteresseerd zijn.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #90 Gepost op: 21 mei 2015, 11:53:18 »
Als ik de namen van de gerechten lees kan ik me er wel iets bij voorstellen, en dan ga ik, als ik ze zou willen maken, echt niet het hele recept lezen. Als ik het een goed idee vind mik ik zelf wel wat bij elkaar. Ik citeer nu graag Riekus Waskowsky:

Dichten is net als koken:

je pleurt maar wat in de pan

als je koken kan.

Ik denk dat ik intussen wel kan koken, voor inspiratie lees ik kookboeken, maar ik ga geen boek kopen voor dingen die overduidelijk gewoon zijn wat ze zeggen. Ik heb je recepten niet gezien, heb je site niet bekeken, dus kan niet echt een oordeel vellen, maar als het alleen om de recepten gaat vrees ik dat je kookboek geen bestseller wordt. Als er allerhande achtergrondinfo over veganisme in staat en het is vlot geschreven zou het misschien best een succes kunnen worden. Je kunt ook een precieze doelgroep aanboren, bijvoorbeeld er een studentenkookboek van maken: goede, goedkope, makkelijke en gezonde maaltijden. Dan kun je het boek ook eenvoudig uitvoeren, met een paar tekeningen in plaats van fullcolourdruk. Dat is goedkoper. Maar laat dan de achtergrond niet weg.
Maar goed, dit is een mening, voor wat hij waard is. Van een niet-veganist.

O ja, en als je in de lopende tekst hoofdletters en voldoende interpunctie gebruikt vergroot dat de leesbaarheid. Niet alleen in een boek, maar vooral ook op een forum ;).

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #91 Gepost op: 21 mei 2015, 12:14:46 »
Krijg je ook wel eens feedback over een recept? Dat een recept vaak bekeken wordt zeg nog niet zoveel, mensen kunnen via een zoekmachine op je site terecht komen. Het is belangrijker om informatie te proberen te verzamelen over of ze het recept gemaakt hebben, of ze het lekker vonden en of ze meer van zulke recepten willen zien.
Voor hetzelfde geld krijg je een bezoeker die even kijkt, denkt "oh, dat is niet wat ik zoek" en weer weg is.
Kan je zien hoe lang iemand op je site verblijft, en of degene meerdere recepten aanklikt?

Anyway, dit zijn de laatste tips die ik ga geven, veel succes in ieder geval.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #92 Gepost op: 21 mei 2015, 12:26:39 »
Jouw website een een leuk begin, maar er is nogal wat concurrentie op de markt, waar jij positief bij moet afsteken, en ik denk dat je daar met je website en je recepten nog even voor moet doorontwikkelen. Je concurreert met kookboeken als deze, dit is voor 4,95 al te koop bij Bol bijvoorbeeld: http://www.bol.com/nl/p/vegangerechten/9200000029239261/ Dit vind ik een leuk boekje voor een leuke prijs, met mooie fotos. En niet iedereen begint met een papieren boek, De Groene Meisjes hebben bijvoorbeeld een heel leuk uitziend veganistisch ontbijtboek in PDF voor maar 5 euro, ziet er ook heel mooi uit: http://www.degroenemeisjes.nl/e-book/.

Als ik jou was ging ik gewoon door met je website verbeteren en aantrekkelijker maken, langzaam meer creatieve recepten toevoegen,  mooiere fotos plaatsen, meer lezers werven etc. Succes!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Mira

• 149
« Reactie #93 Gepost op: 21 mei 2015, 12:30:38 »
wat is culinair verantwoord ?
geen van de links van andere websites met bolognese zou ik willen maken.

ja ik kan zien dat mensen meer pagina's van de website bekijken
dit is de huidige stand
This counter has been viewed 67,469 times by 17,453 visitors!

« Reactie #94 Gepost op: 21 mei 2015, 12:33:38 »
This counter has been viewed 67,469 times by 17,453 visitors!

Waarvan meer dan 95% google- en andere bots?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Mira

• 149
« Reactie #95 Gepost op: 21 mei 2015, 12:38:39 »
tjee, ik vind het goed dat jullie met kritiek komen,
maar is er nou niks positief te zien aan mijn idee
en wat ik hier schrijf ?

nee het zijn echt niet alleen bots
ik heb ook andere websites
die lang niet zo vaak bekeken zijn.

« Reactie #96 Gepost op: 21 mei 2015, 12:44:48 »
Nou ja ik vraag het maar.
Dat eerste boekje waar Sam naar verwijst, is gerelateerd aan een website met een miljoen pageviews per jaar (20.000 unieke bezoekers), en geschatte reclameinkomsten van bijna $2000. In verhouding genomen, zou je misschien zo'n 100 euro per jaar uit je website moeten kunnen persen denk ik, en daarmee wellicht de uitgave van je boek bekostigen?
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #97 Gepost op: 21 mei 2015, 12:57:32 »
Sommige reacties hier zijn inderdaad niet erg a@ñmoedigend.

Ik denk dat je best goed bent in recepten, maar je gebrek aan kennis van webdesign e.d. is zal een hindernis zijn. Voor Drupal heb je bijvoorbeeld heel goede statistiekprogramma's, waarbij je kan zien welke pagina's veel bekeken worden, waar de bezoekers vandaan komen, etc. Daarnaast staat de counter die je nu gebruikt staat niet mooi (het is alsof je een website uit 1995 bekijkt). Dan krijg je een beetje een Trijntje-effect, de zang kan best goed zijn, als de presentatie niet goed is haal je de finale niet. Het is dus belangrijk voor een mooie website te zorgen.

Offline Mira

• 149
« Reactie #98 Gepost op: 21 mei 2015, 13:03:20 »
die teller loopt nu 5 en half jaar
ik ben pas geleden begonnen met partnerprogramma bij bol.com
maar of ik daar werkelijk aan kan verdienen betwijfel ik.
het werkt pas als mensen dan ook iets bij bol.com kopen
als ik kijk naar mijn eigen surf gedrag
dan is de kans heel klein dat mensen dat doen
 ik kom op een website voor de info
en negeer de reclame

hee iemand die wat weet van drupal, leuk
welk statistiek programma raad je me aan ?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #99 Gepost op: 21 mei 2015, 13:13:11 »
wat is culinair verantwoord ?

Dat het iets verder gaat dan bv. pasta met kant en klare saus, tofustukjes en en sojaroom. Bij veel recepten op je site vervang je gewoon de zuivel door plantaardige zuivel en het vlees door vleesvervangers. Leuk voor beginners die niet veel van vegan koken weten, maar of die en masse jouw boek gaan kopen?

Probeer eens een niet-alledaagse saus, met bijvoorbeeld fijngemalen noten/bonen/avocado voor de romigheid, of een tomaten-wodkasaus, en zelfgemaakte seitan voor bij die pasta. En zelfgemaakte pasta met smaakjes en kleurtjes. Je zou zo de moeilijkheidsgraad stapsgewijs kunnen opvoeren: van kant en klare saus, naar een basispastasaus, naar verschillende bijzondere pastasauzen. Misschien een leuke insteek voor je site?

Trouwens, wat trekt jou niet aan in die pasta-versies die ik hierboven opsomde?