Vegatopia Forum

belangstelling voor vegan kook boek ?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #20 Gepost op: 19 mei 2015, 18:17:09 »
Alleen als het een zeer aantrekkelijk uitziend boek is met volop innovatieve ideeën en bijzondere smaakcombinaties. Standaard recepten waarin je de boter vervangt door margarine en de room door sojaroom kan ik zelf wel bedenken.

Offline meisbaer

• 5.622
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #21 Gepost op: 19 mei 2015, 18:23:41 »
Ik denk dat je goed moet nadenken waarom je persé een echt boek wil maken. Als je er niet er veel op hoeft te verdienen, dan is misschien een blog met een klein beetje reclame een beter idee? Zo kan je meer mensen bereiken, en alvast een groep volgers kweken.

Voor een echt goed boek, moet je bereid zijn om flink wat tijd te investeren, en niet bang zijn om dingen over te moeten doen, zoals al eerder is genoemd.

Ik neem aan dat je nu via een internetdrukker bezig ben? Heb je van dat bedrijf al voorbeelden van gezien?

Mocht je iemand kennen die een beetje handig is met foto's etc, er zijn ook websites waar je een fotoalbum kan laten drukken, en die ook door anderen kan laten bestellen. Zo heb je weinig startkosten en kan je kijken hoe het maken van zo'n boek werkt. Mocht er dan veel belangstelling zijn, dan kan je daarmee naar een echte drukker stappen.

Veel succes!

Offline Mira

• 149
    • Stichting Alternatief Idee
« Reactie #22 Gepost op: 19 mei 2015, 18:27:03 »
bedoel je met aantrekkelijk er uit zien de foto's ?
het aantal foto's is afhankelijk van de prijs die je wil betalen,
dat weegt dus mee in de beslissing.
wat vind je van bv 30 euro en bij de helft van recepten staat een foto
wat vind je van bv 25 euro en bij een kwart van recepten staat een foto

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #23 Gepost op: 19 mei 2015, 18:33:54 »
Aantrekkelijk= mooie foto's, opmaak, kleurgebruik, duidelijk lettertype, prettig aanvoelend papier, goede receptuur, prettig geschreven in een vriendelijke toon.

30 euro is heel erg veel voor een kookboek. Dan moet het echt iets heel bijzonders zijn, met zeker een wonderschone foto bij ieder recept of receptuur van een Ferran Adria of zo iemand. Ons kookboek kost overigens 23 euro en heeft een foto bij elk recept.

Heb je wel eens in de winkels gekeken wat er nu ligt? Je had het over de boeken in de bieb, maar daar hebben ze vaak niet de hippe, meest recente boeken. Ik heb het idee dat je je verkijkt op wat mensen willen hebben en wat gewaardeerd wordt door kookboekenkopers.

Offline Mira

• 149
« Reactie #24 Gepost op: 19 mei 2015, 18:38:20 »
er is een website waar de recepten op staan.
of ik daar wat kan verdienen met reclame betwijfel ik.
de opbrengst van reclame is pas redelijk bij 1000 bezoekers per dag ofzo
ik ben nu wel partner van bol.com geworden
dus toon wat produkten en reclame van hun
maar mensen moeten dan wel wat kopen
anders krijg ik niks.

het idee voor een boek komt doordat ik al zoveel recepten heb geschreven
dat ik er een boek mee kan vullen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #25 Gepost op: 19 mei 2015, 18:39:33 »
Kijk hier eens naar de bestverkochte vegan kookboeken (zitten ook wat andere tussen):
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/1787+8292/sc/books_en/searchtext/vegan/sort/bestverkocht_11/index.html
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/vegan/N/8299+8293/Nty/1/search/true/searchType/qck/sc/books_nl/index.html?_requestid=586963

Blader door de inkijkexemplaren. Denk je dat jij dat resultaat kunt behalen met jouw foto's, recepten en tekst?

Offline Mira

• 149
« Reactie #26 Gepost op: 19 mei 2015, 18:46:01 »
begreep ik nou dat in jullie vegetopia boek 100 recepten staan ?
in dit geval gaat het om meer recepten
2 keer zoveel

en voor zover ik begrijp zou het 25 euro kunnen kosten als bij een kwart van de recepten een foto staat.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #27 Gepost op: 19 mei 2015, 18:55:23 »
Kwantiteit zegt niets als de kwaliteit niet goed is.

Wat Meisbaer zegt, over fotoalbumboeken, vind ik een erg leuk idee. Dat lijkt je niets?

Nogmaals: kijk eens bij de nieuwste boeken in de winkels en bij Bol. De meeste prijzen liggen onder de 25 euro (19-24 euro) en de boeken zijn dan van hoog niveau met bij bijna elk recept een mooie foto.

Ik snap heel goed dat het idee van een eigen kookboek aantrekkelijk is, maar een uitgeverij vinden gaat heel moeilijk worden. Werk dus eerst aan je site, de kwaliteit van je recepten, foto's en teksten, en verhoog de hoeveel geïnteresseerden daarin.

En breng je een kookboek in eigen beheer uit, dan moet je ervan uitgaan dat je de kosten niet terugverdiend als je je boeken voor 25-30 euro verkoopt. Vegatopia heeft jaren geleden een boekje in eigen beheer uitgegeven en dat kostte maar een tientje. Als ik het goed heb, hebben we toen quitte gespeeld, maar ook alles (ook de opmaak) zelf gedaan op vrijwillige basis.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #28 Gepost op: 19 mei 2015, 19:25:14 »
De komende maanden komen er ook wat Nederlandse vegan (kook)boeken uit, misschien nuttig als je die in de gaten houdt hoe dat eruit ziet
http://vegadutchie.nl/boek/
http://www.degroenemeisjes.nl/groene-meisjes-boek-update/
http://webwinkel.uitgeverijprometheus.nl/book/lisa-steltenpool/9789035143449-de-gezondheidsdriehoek.html
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #29 Gepost op: 19 mei 2015, 19:48:03 »
Ook een populair vegan boek: https://www.bruna.nl/boeken/de-dunne-vegan-9789045204390?utm_source=google%2Bmerchant&utm_medium=vergelijker&utm_campaign=shopping&gclid=CLj908CtzsUCFUzItAodEWUA_w

Verder heeft de uitgever wel een correctieslag gedaan op de teksten, maar er zijn door de redactie en eindredactie heel wat uren in gaan zitten om het te verbeteren. Dat is naast het testkoken en ontwikkelen wel een factor waar je rekening mee moet houden.

Je zou ook kunnen overwegen om eens een ebook te maken, zoals de dames van The Green Happiness doen. http://thegreenhappiness.com/blog/

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #30 Gepost op: 19 mei 2015, 20:28:39 »
Aantrekkelijk is voor mij niet per se hetzelfde als veel foto's. Zo vind ik De Dikke Vegetariër een aantrekkelijk boek. Fijn geschreven, goede achtergronden, leuke ideeën.
Ik let ook op leesbaarheid, zowel taalkundig als opmaaktechnisch. Ik hou erg van kookboeken lezen om inspiratie op te doen, maar kook er zelden uit.
Verder wil ik gerechten waarbij het water me in de mond loopt en combinaties waar ik zelf niet aan gedacht heb.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #31 Gepost op: 19 mei 2015, 21:37:39 »
Ik heb al vrij veel vegan kookboeken dus de lat ligt erg hoog. Ik heb geen enkel probleem met Engelse kookboeken dus er is enorm veel te krijgen. Wil je daar bovenuitsteken dan moet je wel met iets nieuws komen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die inderdaad alleen Nederlandse boeken willen, daar is de concurrentie iets minder groot, maar nog steeds zul je wel iets te bieden moeten hebben dat anderen niet bieden.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.667
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #32 Gepost op: 19 mei 2015, 21:45:55 »
Misschien is het een idee om eerst een concept te ontwikkelen en een ontwerp (inhoudsopgave, indeling en een paar voorbeeldrecepten) te maken, dat je mensen voor kunt leggen voor feedback. Zoals mijn voorgangers al schreven, de lat ligt nogal hoog. Als je het in eigen beheer uitgeeft, neem je een zeker (financieel) risico. En uitgevers zijn erg kritisch. Kijk dus goed naar wat er al is en hoe je je kunt onderscheiden.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Mira

• 149
« Reactie #33 Gepost op: 20 mei 2015, 07:57:15 »
voor zover ik weet hebben mensen minder belangstelling voor een e book dan voor een tastbaar boek

het idee dat in het andere topic wordt gezegd een fotoboek snap ik niet,
daar kan ik toch niet zoveel tekst in kwijt ?

er wordt ook gezegd verhoog de geïnteresseerden in website.
heb je een voorstel hoe ik dat moet doen ?

Ik merk zelf dat het twitteren van een recept iedere keer weer bezoekers oplevert,
en heb ook al eens geadverteerd op facebook wat ook weer bezoekers heeft opgeleverd,
maar dat zijn er dan echt geen duizend ofzo.
dus hoe krijg ik dan 1000 bezoekers op 1 dag ?

wat wordt gezegd over prijs onder 25 euro dus 24 snap ik weer niet wat maakt 1 euro verschil uit ?
bovendien heb ik nu enkel een indicatie van de prijs, het definitieve bedrag is pas bekend als de uitgever al het materiaal heeft.

verder wordt iets gezegd over uitgeven al dan niet in eigen beheer.
zoals ik hier al heb gezegd denk ik aan een pod uitgave
dat wil zeggen dat er alleen boeken worden gedrukt als er naar wordt gevraagd.
ik moet dan wel een eenmalig bedrag betalen dat vrij hoog is.
bij dat bedrag is inbegrepen
tekstcorrectie en lay out en persbericht
en het boek is dan op internet en bij boekhandels verkrijgbaar.

ik ga ervan uit dat de uitgever beter weet hoe het persbericht geschreven moet zijn en de juiste kanalen kan vinden voor een persbericht dan ik.
dus zal er publiciteit zijn, waarmee ik meer mensen bereik dan ik zelf voor elkaar krijg.

Offline Mira

• 149
« Reactie #34 Gepost op: 20 mei 2015, 07:59:02 »

het wordt onoverzichtelijk als in 2 topics over het plan wordt gediscusseerd
lees dus in het andere mijn antwoord
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,20172.new.html#new

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #35 Gepost op: 20 mei 2015, 09:05:04 »
Het is relevant in die zin dat Engelstalige veganboeken goedkoper zijn om te vertalen naar het Nederlands dan een volledig nieuw concept op te moeten zetten op basis van een nog maar zeer minimaal bereikte doelgroep en dus weinig marktwaarde vooralsnog. Dit is geen periode waarin de uitgevers makkelijk risico's kunnen of willen nemen.
E-bookverkoop is wel stijgende, gewone boeken verkopen ook niet altijd even goed.

Ik denk dat je je beter nog eens kan gaan inlezen. Marketing voor dummy's kan je meer inzicht geven over hoe je een product in de markt zet. Termen als doelgroep, afzetmarkt, etc. ga je wel nodig hebben als je je boek wil gaan pitchen bij een uitgever, zo zonder een flink aantal volgers. Marketingmix (PPPP) is ook een interessante voor je, dat staat voor prijs-plaats-promotie-product. 24 euro klinkt goedkoper dan 25 euro, dat maakt dus zeker afhankelijk van het product, de plaats(ing) en promotie, een groot verschil.
E-marketing in het bijzonder als je online meer voet aan de grond wil krijgen, gewoon googlen.
Op heel veel Nederlandstalige blogs geven al wat bekendere bloggers tips over je een groter bereik krijgt. Google ook eens op SEO, zodat je ook snapt hoe je je teksten hoger kan laten scoren in de zoekmachines. Dit kost tijd en een groep volgers van een paar duizend opbouwen gaat gewoon niet zo snel tenzij je echt een goed (niche) concept en goede marketingtactieken toepast. Immers wil iedereen en zijn moeder nu een goedlopend blog enzo.

Een fotoboek sluit misschien beter aan bij je website, waarvan je al aangaf dat die breder gaat dan alleen culinair. Meer een lifestyle-concept. Ik denk dat goede foto's wel geld kosten, maar ook een van de over de streeptrekkers is als het gaat om de aankoop doen. Lees veel boekrecensies er maar op na.

Een pod-uitgave klinkt fijn, omdat het weinig risico financieel risico voor jou heeft, maar je zal zelf waarschijnlijk dan heel veel zelf moeten doen om het a. fatsoenlijke en aantrekkelijke lay-out te geven en b. aan de man te krijgen. Dat laatste zal de pod-uitgever ook niet voor je doen gok ik zo, maar dat zal ook de reden zijn waarom dit financieel wel haalbaar lijkt in eerste instantie.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Mira

• 149
« Reactie #36 Gepost op: 20 mei 2015, 09:25:58 »
om het boek aan de man te brengen is publiciteit belangrijk
de uitgever zorgt voor een persbericht
en weet beter hoe het persbericht geschreven moet zijn en de juiste kanalen kan vinden voor een persbericht dan ik. dus zal er publiciteit zijn, waarmee ik meer mensen bereik dan ik zelf voor elkaar krijg.

dat bereik ik niet met het lezen van een marketing boek

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #37 Gepost op: 20 mei 2015, 09:37:44 »
Ik denk dat je je misschien een beetje verkijkt op wat zo'n pod-uitgever allemaal voor je gaat doen. Zo'n soort uitgever neemt in principe bijna alles aan, omdat het risico voornamelijk bij jou ligt. Opmaak, spellingcontrole etc zal op automatische piloot gaan. Heeft de pod-uitgever die je hebt uitgekozen ook kookboeken in zijn assortiment, of alleen romans etc? Het opmaken van een kookboek is heel anders dan een leesboek.

Zo'n persbericht kan je zelf ook schrijven, en naar kranten, websites, blogs etc sturen. Of misschien ken je wel iemand die goed is in berichtjes schrijven.

Wat je misschien ook eens zou kunnen proberen, is eerst een klein kookboekje maken, bv aan de hand van een thema. Die kan je dan zelf maken, en aanbieden als pdf op je website, of in kleine oplage bij bijvoorbeeld een printshop laten maken en die verkopen. Zo kan je testen of er inderdaad een markt voor is, en wat mensen van je recepten vinden. Ook kan je zo zien of je het leuk vindt om een kookboek te maken! Zo hoef je niet te veel geld te investeren in een keer.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2015, 09:39:55 door meisbaer »

Offline Mira

• 149
« Reactie #38 Gepost op: 20 mei 2015, 09:44:02 »
voor wie wil weten of er recepten in staan die interessant zijn door smaakcombinatie bv
of er wel echt iets nieuws in staat
 ga dan maar eens hier kijken
http://www.alternatief-idee.net/Veganistische-recepten

uiteraard staat er ook zoiets als macaroni,
maar die van mij is dan toch weer net anders.

Het persbericht zelf schrijven is echt niet zo eenvoudig en verspreiden evenmin.
Het persbericht over een tweede nieuwe website dat ik pas geleden liet verspreiden door nieuwsbank en dat zij qwa tekst ook hebben verbeterd voor het te verspreiden  krijgt niet veel belangstelling.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #39 Gepost op: 20 mei 2015, 10:41:00 »
om het boek aan de man te brengen is publiciteit belangrijk
de uitgever zorgt voor een persbericht
en weet beter hoe het persbericht geschreven moet zijn en de juiste kanalen kan vinden voor een persbericht dan ik. dus zal er publiciteit zijn, waarmee ik meer mensen bereik dan ik zelf voor elkaar krijg.

dat bereik ik niet met het lezen van een marketing boek

Je vroeg hoe je je bezoekersaantallen omhoog zou kunnen brengen, daar komt (e-)marketing bij kijken. Je snijdt jezelf in de vingers als je dit niet een beetje wil leren, maar ik hoor graag mijn ongelijk als je een uitgever een positief antwoord kan ontfutselen om dit voor jou te gaan doen. Want je wil eigenlijk dat een uitgever jouw kookboek gaat promoten om jouw website populairder te maken als ik het goed heb? Die kans is echt waanzinnig klein, zeker met de opzet van je huidige website. Dan kunnen je recepten nog zo snoeilekker zijn en je bedoelingen goed, maar met de huidige presentatie ga je geen potten kunnen breken. Omdat er tig mensen zijn die min of meer hetzelfde doen, maar dan gelikter en professioneler.
Sin chile, no tiene chiste!