Vegatopia is al 20 jaar een site, dus niet een geheel onbekende naam;). Daarnaast heeft een bekende kookboekenauteur een paar jaar geleden een balletje opgegooid bij haar uitgeverij, of ze niet iets wilden doen met Vegatopia en ons 20-jarig bestaan.
Ik denk dat de meeste kookboeken die nu worden uitgegeven bij uitgeverijen in 3 categorieën kunnen worden ingedeeld:
1. de celebrities, zoals Jamie Oliver en Renze Kroes. Bekend vanwege hun kookkunsten of omdat ze model/acteur/etc. zijn, of mooi zijn en een beroemd familielid hebben.
2. de bloggers/sites, zoals Vegatopia, de Groene Meisjes, ChicksLoveFood, etc. Deze hebben al een naam op het internet en zich daar bewezen dmv voldoende volgers, etc. Dit garandeert een bepaalde afzet voor de uitgeverij.
3. de professionele redacteuren die voor een uitgeverij schrijven en recepten bedenken. De redacteuren blijven onbekend (hun naam wordt wel vermeld op de kaft natuurlijk), maar de inhoud van het boek is het belangrijkst. Dit zijn vaak de goedkopere boeken die je aantreft met 100 recepten voor toetjes of zo iets. In Nederland komt dat vaak neer op vertaalde boeken. Ik denk niet dat veel uitgeverijen hier zelf zoiets uitgeven.
Ik weet niet of je in een van deze categorieën valt. Zo niet, dan zou ik eens beginnen met het opzetten van een blog of site met je eigen recepten, verhalen en foto's. Zorg dat je een 'merk' wordt, een bekende naam, herkenbaar, een niche. Laat je op positieve manieren zien op social media en zorg dat je daar ook een paar 1000 volgers krijgt. Word je echt een succes, dan kun je over een jaartje of wat eens gaan aankloppen bij een uitgeverij.
Een kookboek in eigen beheer uitgeven is ook een optie, maar wees kritisch: waarin onderscheid jij je van al die andere kookboeken? Waarom zou ik of iemand anders dat boek willen kopen? Ben je in staat om zelf de eindredactie en fotografie te doen, en de lay out? En bereid om er 1000-2000 euro van je eigen geld in te stoppen, terwijl je dat waarschijnlijk nooit gaat terugverdienen?
En heb je ook de tijd? Wij zijn voor ons kookboek met een team redacteuren maandenlang hard aan het werk geweest. Er zitten 100-den uren (vrijwillig en onbetaald!) in: het bedenken van de recepten, het uitwerken, proefkokers zoeken, hen laten testen, alles zelf koken en fotograferen, foto's bewerken, teksten bewerken, teksten nog eens bewerken, en dan nog een keer of 2 zodat alle fouten eruit zijn, de professionele opmaak zodat het boek er aantrekkelijk uitziet voor kopers én drukklaar is (dit gedeelte hebben wij uitbesteed aan een grafische vormgever)...
Er komt dus heel veel bij kijken, maar voor welke optie je ook 'kiest', dé vraag blijft: waarom zijn jouw recepten/ideeën/verhalen/foto's zo bijzonder dat ze in boekvorm uitgegeven moeten worden, en niet, pakweg, beter bij Smulweb of het AH Kookschrift passen?