Zijn er hier mensen die vegan kaas maken van noten met behulp van rejuvelac (rejuvelac is een gefermenteerd drankje, gemaakt van gekiemde granen, bijvoorbeeld tarwe of rogge)?
Geïnspireerd door
deze post op rawmazing heb ik alvast wat tarwe gekiemd en er vanmiddag water aan toegevoegd, zodat het rejuvelac wordt (dat schijnt ook een superdrink te zijn, ik zal in ieder geval proeven hoe het smaakt).
Overmorgen wil ik dan amandel- en/of cashewnotenkaas maken. Het basisrecept lijkt te zijn: noten-rejuvelac in de keukenmachine tot een pasta malen (verhoudingen ca. 1 deel rejuvelac op 2-4 delen noten, schijnt niet zo precies te komen) en die dan een dag in een kaasdoek uit te laten lekken, stevig te laten worden.
Daarna is de kaas stevig, maar nog wel manipuleerbaar. Een theelepel citroensap (of wittewijnazijn?) schijnt de smaak op te frissen, wat zout en een smaakmaker schijn je ook te willen gebruiken. Knoflook (geperst), rode peper (fijngesneden), zwarte peper (gekneusd), peterselie en bieslook lijken me goede opties (niet allemaal tegelijk natuurlijk). Tenslotte kun je het kaasje nog even dippen/rollen in zwarte peper of wat groene kruiden, omdat dat er mooi uitziet.
Dat is in ieder geval de theorie. Lijkt me in ieder geval een smaakvol 'kaasje' op te leveren. Heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd? Tips voor de bereidingswijze, goede smaakcombinaties, andere dingen om op te letten?