Hoi Naomi,
Welkom op het forum en dank voor je vraag. Je hebt ook het juiste plekje daarvoor op Vegatopia gevonden.
Ik zie in je profiel dat je 14 jaar bent. Welke redenen om vegetariër te worden vind jij voor jezelf het belangrijkst? Je schrijft al waarom je bang bent dat je moeder het misschien onzin gaat vinden, maar waarom denk je dat je vrienden en je zus het 'stom' gaan vinden? Vegetarisch of vegan eten is tenslotte al vrij gewoon en zelfs 'hip'.
Je bent natuurlijk niet de eerste die met deze vragen komt en daarom hebben we al een poosje geleden een artikel in onze Vraagbaak gezet:
Hoe om te gaan met halsstarrige ouders en andere familieleden. Daar worden al veel van je vragen beantwoord.
Op je vraag of vegetarisch koken (veel) duurder is dan niet-vegetarisch, kan ik alleen maar antwoorden: als je het goed aanpakt, is het zelfs veel goedkoper. Vlees is vaak het duurste ingrediënt, dus als je dat weglaat, bespaar je een hoop geld. Dat geld kun je natuurlijk uitgeven aan vleesvervangers (o.a. Valess, Tivall, de Vegetarische Slager), maar die zijn vaak net zo duur of nóg duurder dan vlees. Maar je hoeft helemaal geen vleesvervangers te eten: sterker nog, veel vegetariërs eten ze ook maar af en toe. Peulvruchten (bruine bonen, kidneybonen, linzen, kikkererwten, ...), noten en zaden ('s avonds een lekker bakje pinda's of pistachenoten, zonnebloempitten over de salade) zijn vrij goedkope eiwitbronnen. Zelfgemaakte
hummus op brood is een stuk goedkoper dan een plakje ham.
Wist je trouwens dat tot halverwege de vorige eeuw heel veel 'normale' mensen (de arbeiders dus) meerdere dagen per week vegetarisch aten, gewoon omdat vlees te duur was? Vlees kwam alleen op zondag en bij bijzondere gelegenheden op tafel.
Succes! Nu ben ik trouwens wel benieuwd hoe je 'stiekem' een paar dagen geen vlees meer hebt gegeten
.