Vegatopia Forum

Peace silk

Offline Sam

• 7.191
Peace silk
« Gepost op: 13 november 2014, 15:38:29 »
Gisteren was ik ergens waar sjaals werden verkocht die gemaakt werden door vrouwen in India. Helemaal fair trade, biologisch, ecologisch verantwoord, steunt de locale werkgelegenheid etc. Maar de sjaals zijn wel van zijde.

Toen ik vertelde dat ik wel achter hun projecten sta maar zelf geen zijde koop vanwege het dierenleed, vertelden ze dat het Ahimsa, oftewel Peace Silk was en dat dit zeer diervriendelijk was. Een soort scharrelzijde, zeg maar. Ik heb er wat over opgezocht en vind dat dit niet echt diervriendelijk is, zie de link hierboven. De meningen op internet zijn verdeeld.

Wat vinden jullie? Koop je zijde? Zo ja, zou je dan eerder dit type zijde kopen? Zo nee, zou je dit type zijde dan wel overwegen? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?

Edit: de reden dat ik dit onder vegetarische producten heb gezet is dat mij dus werd verteld dat dit "vegetarian silk" is. Onder die naam kom je het ook een aantal keer tegen op internet.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2014, 15:50:17 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

• 2.653
Re: Peace silk
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2014, 17:31:58 »
Ik koop geen zijde. Ooit had ik een tweedehands blouse gekocht waar niet in stond wat het materiaal was. Na verloop van tijd ontdekte ik dat het zijde was, ik had daarvoor nog nooit iets van zijde bezeten en had het dus niet als zodanig herkend. Ik kon die blouse niet meer (ver)dragen en ga het sindsdien dus uit de weg.

Ik heb het artikel achter de link deels gelezen, toen vond ik het wel genoeg, ook deze zijde is niks voor mij. Ik ben echt niet in alles wat ik doe principieel, het leven zou dan wel heel moeilijk worden. Maar zijde is makkelijk te mijden, er zijn zat andere mooie stoffen waar ik me niet zo ongemakkelijk bij voel.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2014, 13:33:18 »
Ik probeer zijde wel te vermijden omdat ik het inderdaad niet zo dievriendelijk vind. Het gaat vind ik ook niet zo heel lang mee, het gaat vlug pluizen. Ik heb wel een paar dingen van zijde, als het heel warm is (bv op buitenlandse reis) blijft zijde wel heel koel. Maar ik probeer het zo min mogelijk te kopen en dat lukt heel aardig.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2014, 21:37:38 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2014, 20:24:21 »
Ik koop ook geen zijde; niet dat ik erg vaak in de verleiding kom, maar een paar jaar terug toen ik een heel coole (en prachtig blauwe) jurk zag bij Monsoon, vond ik het wel erg jammer te constateren dat die van zijde was gemaakt, die heb ik dus maar laten hangen.
Peace silk hoef ik ook niet als ik het zo lees.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2014, 10:05:18 »
Ik ben dus niet de enige die peace silk niks vindt. Ik vond het toch een beetje lullig staan, iemand die "vegetarian silk" aanprijst waarvan ik dan nog steeds denk: mwah. Ik hou het maar op een zijde-loze aankoopstrategie qua kleding, hoe leuk ze het ook proberen aan te kleden.

Wat ik aan zijde heb van vroeger draag ik nog wel trouwens. Het is allemaal meer dan 20 jaar oud maar nog heel erg mooi, het slijt gewoon niet. Ik heb oude leren schoenen destijds ook afgedragen, alleen nooit meer nieuwe gekocht.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light