Ik gebruik al jaren gel polish van Gelish, en dat is volgens henzelf niet op dieren getest en bevat geen dierlijke grondstoffen. Het is niet terug te vinden op de lijsten van Peta. Hier een
vegan review. Er zijn meerdere links naar vegan beauty blogs te vinden, ik was dus best happy met deze vondst.
Ik kwam echter nu wel de volgende
datasheet uit 2010 tegen:
Limited tests showed no evidence of teratogenicity in animals. A lifetime skin painting study with mice showed no evidence of carcinogenicity. Er staat niet op wie deze MSDS heeft gemaakt en dus de muizen heeft volgesmeerd met nagellak, of dit de producent is of een andere partij. Het is niet te rijmen met de statement dat het product niet getest is op dieren.
Op een modernere MSDS staat hier niets meer over,
link, hier staat bij alle giftigheid voor dieren dat er geen informatie beschikbaar is. Dit is in lijn met het verbod op dierproeven in de EU. Als je echter de hele lijst zwaar industrieele ingredienten bekijkt is het wel duidelijk dat het idee dat niets hiervan op dieren is getest nogal onwaarschijnlijk is. Gel polish is een cosmetisch product maar de ingredienten zijn eerder te vergelijken met die van verf dan met een dagcreme.