Vegatopia Forum

Melk en eieren: biologisch of niet?

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Melk en eieren: biologisch of niet?
« Gepost op: 05 oktober 2014, 00:14:20 »
Ik ben vegetariër en geen veganist, dus ik eet wel kaas, drink of gebruik melk, en ook eieren. Bij melkproducten let ik er zoveel mogelijk op dat het biologisch is, maar meestal neem ik dan toch maar die niet-biologische camembert of Emmentaler, omdat ik geen zin heb om ook nog eens naar de natuurvoedingswinkel te gaan. Bij eieren let ik behalve op het keurmerk ook op de herkomst (kleine boerderij uit de regio).

Dat beetje extra geld betaal ik graag, als ik daarmee een bijdrage lever aan een verantwoorde omgang met dieren en ook een signaal uitzend dat (samen met dat van anderen die dezelfde keuze maken) hopelijk eens wordt opgepakt. Noem me idealistisch, noem me naïef.

En ik krijg steeds meer het gevoel dat het vooral naïef is. Vandaag stond in de krant dat de Europese boeren boetes hebben gekregen omdat ze teveel melk hebben geproduceerd, dat dan ook netjes 'uit de markt is verwijderd' (lees: weggegoten). Als die gewone melk wordt weggegoten, waarom zou je dan (hopelijk redelijk) netjes geproduceerde biologische melk voor ongeveer twee keer zoveel geld kopen? Blijkbaar gaan de 'gewone' boeren niet minder produceren als mensen als ik liever 'bio' kopen, dus als ik er al een signaal mee geef, wordt het niet opgevangen.

Wie heeft er goede argumenten om toch vooral voor biologisch te gaan?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Mira

• 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Melk en eieren: biologisch of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2014, 00:20:24 »
moet je perse een signaal afgeven ?
Je wilt toch voor jezelf verantwoorden dat je niet meewerkt aan meer dierenleed dan nodig ?
En ik denk dat er toch wel een signaal is in de zin van dat er al zoveel biologisch verkrijgbaar is.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2014, 00:25:23 »
moet je perse een signaal afgeven ?
Je wilt toch voor jezelf verantwoorden dat je niet meewerkt aan meer dierenleed dan nodig ?
En ik denk dat er toch wel een signaal is in de zin van dat er al zoveel biologisch verkrijgbaar is.
Als nu voor elke liter biologische melk die ik koop een liter 'normale' melk wordt weggegoten, dan ben ik toch gekke Gerritje om daar meer voor te betalen? (Ja, ik chargeer een beetje  ;) )

Offline Mira

• 149
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2014, 00:33:41 »
Het lijkt me sterk dat voor alle biologische melk die verkocht wordt de gewone melk wordt weggegoten.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2014, 00:48:55 »
Het lijkt me sterk dat voor alle biologische melk die verkocht wordt de gewone melk wordt weggegoten.
Nou ja, ik geloof ook niet dat er een mannetje is dat op een sigarenkistje bijhoudt hoeveel biologische melk wordt verkocht en dan naar 'Europa' belt: "Jongens, Eelco heeft een liter daarvan gekocht, dus loos maar een litertje extra." Maar in feite zou dat mannetje best in het systeem passen, want de boeren produceren er dus geen liter 'gewone' melk minder om. Dus kan ik net zo goed 'gewone' melk kopen.

En ja, ik weet dat dit heel simplistisch gedacht is. En ja, ik weet ook wat de andere, consequentere oplossing zou zijn. Maar ook dan zou dat litertje melk worden weggegoten, terwijl ik heel dapper pannenkoeken met sojamelk en no-egg zou bakken.

Offline Mira

• 149
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2014, 00:56:26 »
Ik denk dat die boetes die ze kregen wel helpt om het niet weer te doen,
maar............
helaas hoorde ik niet lang geleden dat er wat gaat veranderen aan het quotum (zeg ik het goed?)

Door iets anders te kopen biologische melk of sojamelk zijn er boeren die iets anders produceren
als je stopt met dat te kopen zou in het ergste geval die boer gewone melk moeten gaan produceren.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2014, 01:01:58 »
Door iets anders te kopen biologische melk of sojamelk zijn er boeren die iets anders produceren
als je stopt met dat te kopen zou in het ergste geval die boer gewone melk moeten gaan produceren.
Maar die boeren produceren de gewone melk dus sowieso  ::). Dat is het hem dus net.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2014, 01:05:31 »
Hoe meer mensen biologische melk kopen, hoe meer biologische boeren er zullen komen, waarschijnlijk? Of bestaan biologische boeren niet en komt biologische melk van dezelfde boerderij als niet-biologische?

« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2014, 01:08:56 »
Ik zou zeggen: Hou je voor dat het alternatief is om helemaal geen melk te gebruiken. Met elke liter biologische melk die je koopt, bewerkstellig je mogelijk ook dat er een liter gewone melk minder wordt weggegooid. (Ik ben dan weer zo naïef om te denken dat de balans vanzelf in biologische richting opschuift, waarmee ik bedoel dat ik denk dat de biologische melk het eerst uit de markt wordt gekocht.)

Zou het misschien een idee zijn om de melkquota alleen voor niet-biologische melk te laten gelden - en die dan jaarlijks aan te passen aan de hand van de productiecapaciteit van biologische melk? Mede als een soort stimulans/zekerheid voor de biologische melkproduktie?
Of maak ik ergens een redenatiefout?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2014, 01:16:34 »
Ik zou zeggen: Hou je voor dat het alternatief is om helemaal geen melk te gebruiken. Met elke liter biologische melk die je koopt, bewerkstellig je mogelijk ook dat er een liter gewone melk minder wordt weggegooid. (Ik ben dan weer zo naïef om te denken dat de balans vanzelf in biologische richting opschuift, waarmee ik bedoel dat ik denk dat de biologische melk het eerst uit de markt wordt gekocht.)
Dat heb ik me voorgehouden, en die redenering lijkt dus niet te kloppen.
Citaat
Zou het misschien een idee zijn om de melkquota alleen voor niet-biologische melk te laten gelden - en die dan jaarlijks aan te passen aan de hand van de productiecapaciteit van biologische melk? Mede als een soort stimulans/zekerheid voor de biologische melkproduktie?
Of maak ik ergens een redenatiefout?
Nee, jij maakt niet ergens een redenatiefout  ;).

« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2014, 01:23:31 »

Dat volg ik toch even niet helemaal. Volgens mij draaide je het precies andersom:
Citaat
Als nu voor elke liter biologische melk die ik koop een liter 'normale' melk wordt weggegoten ...

Of moet ik dat lezen als:
"Als nu voor elke liter biologische melk die ik koop niet een liter 'normale' melk minder wordt weggegoten ..."
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #11 Gepost op: 05 oktober 2014, 01:31:18 »

Dat volg ik toch even niet helemaal. Volgens mij draaide je het precies andersom:
Citaat
Als nu voor elke liter biologische melk die ik koop een liter 'normale' melk wordt weggegoten ...

Of moet ik dat lezen als:
"Als nu voor elke liter biologische melk die ik koop niet een liter 'normale' melk minder wordt weggegoten ..."
Ja, en dat heeft dan weer met dat mannetje met het sigarenkistje te maken. Dat mannetje bestaat (waarschijnlijk) niet, maar eigenlijk zou zijn taakbeschrijving inderdaad moeten zijn dat hij voor elke liter biologische melk die ik koop niet een liter meer gewone melk zou moeten laten weggieten. En dat die liter melk na verloop van tijd ook niet wordt geproduceerd. En dat doet dat mannetje dus niet.

Offline RvO

• 286
« Reactie #12 Gepost op: 05 oktober 2014, 04:33:46 »
... Of bestaan biologische boeren niet en komt biologische melk van dezelfde boerderij als niet-biologische?
Een boer mag geen "biologische" en "niet biologische" koeien houden. En ook geen bio-melk en niet-bio-melk leveren.
Een boer mag wel "biologische" koeien en "niet biologische" andere dieren houden. En dan alleen onder duidelijke voorwaarden die vermenging bio en niet-bio moeten voorkomen.
Samenvatting van de regels voor bio-boeren: http://www.skal.nl/assets/Infobladen/Infoblad-Biologische-veehouderij.pdf (pdf, 56 blz.)

Voor melkquota wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bio-melk en niet-bio-melk. Iedere boer (bio of niet) heeft een quotum. Een quotum is feitelijk het recht om een zekere hoeveelheid melk te produren. Wie meer produceert krijgt voor iedere teveel geproduceerde liter een boete.

Overigens geldt deze regeling alleen voor koemelk

. ..  helaas hoorde ik niet lang geleden dat er wat gaat veranderen aan het quotum (zeg ik het goed?) ...
Heel de regeling wordt 1 april 2015 afgeschaft Dan is het aan de vrije markt. En wat er gaat gebeuren? Kijk maar in je kristallen bol.

Ik denk dat die boetes die ze kregen wel helpt om het niet weer te doen ...
Ik denk het niet.
Volgens mij ligt de "overproductie" van melk in NL al jaren in dezelfde orde van grootte, ondanks de boetes. (Even uit het blote hoofd. Zie edit onderaan.)

Deze boete is gewoon een deel van het bedrijfsrisico.
Op een koe zit nu eenmaal geen simpele aan/uit-knop en als een boer zijn hele quotum precies wil volmelken, dan schiet'ie er ook wel eens overheen.
Voor een deel van de boeren (veel, alle, een enkeling?) is het soms zelfs financieel voordelig iets meer melk te produceren dan het quotum (bijv. als de melkprijs hoger is dan de boete).

Overigens was de melkproductie voor de hele EU een paar procent minder dan het totale quotum.

Edit
Cijfers met quotumoverschrijdingen vond ik zo snel niet, wel de totale melkproductie in NL (1955-2010) bron, zie blz. 7. Vanaf ca  1985 bleef de totale melkproductie min of meer stabiel: 11 à 12 miljoen ton. Waarvan we ca 10% zel opdrinken, 90% is voor de export.

« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 06:24:22 door RvO »

Offline RvO

• 286
« Reactie #13 Gepost op: 05 oktober 2014, 06:36:45 »
..... Vandaag stond in de krant dat de Europese boeren boetes hebben gekregen omdat ze teveel melk hebben geproduceerd, dat dan ook netjes 'uit de markt is verwijderd' (lees: weggegoten). ...
Waarom denk je dat een deel van de melk wordt weggegoten?
In het verleden werd er melkpoeder van gemaakt Het poeder werd op de wereldmarkt, buiten de EU, gedumpt. OK dumpen is ook niet zo fraai, maar dumpen is nog geen weggooien.

« Reactie #14 Gepost op: 05 oktober 2014, 10:53:08 »
In het verleden werd er melkpoeder van gemaakt Het poeder werd op de wereldmarkt, buiten de EU, gedumpt.

Kan je het dan buiten de boeken houden als je er melkpoeder van laat maken? Of doet de boer dat zelf? Hoe zou dat mechanisme in elkaar moeten steken?
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
    • dimitri.org
« Reactie #15 Gepost op: 05 oktober 2014, 11:01:02 »
Maar er is dus een overschot aan melk? Er is nog steeds een tekort aan melkpoeder. Dan gaat er toch iets niet helemaal goed.

Offline RvO

• 286
« Reactie #16 Gepost op: 05 oktober 2014, 11:24:12 »
In het verleden werd er melkpoeder van gemaakt Het poeder werd op de wereldmarkt, buiten de EU, gedumpt.

Kan je het dan buiten de boeken houden als je er melkpoeder van laat maken? Of doet de boer dat zelf? Hoe zou dat mechanisme in elkaar moeten steken?
Hoe het precies werkte weet ik niet. Wat ik me herinner is:

De boer kreeg net als nu een boete bij overschrijding van zijn quotum.

De "melkindustrie" kreeg van de EU exportsubsidies. Daarmee kon een deel van de melk op de wereldmarkt afgezet worden (wereldprijzen waren lager dan de prijzen in EU). Het was dus net zoiets als het weggieten waar Eelco het over had, maar dan in de vorm van poeder, en niet in het riool, maar in China, India o.i.d..

Offline RvO

• 286
« Reactie #17 Gepost op: 05 oktober 2014, 11:37:41 »
Maar er is dus een overschot aan melk? Er is nog steeds een tekort aan melkpoeder. Dan gaat er toch iets niet helemaal goed.
Tsja, als alle chinezen het chinees babymelkpoeder opeens niet meer vertrouwen en en masse hier komen shoppen dan kan de productie dat natuurlijk niet bijhouden. Een melkpoederfabriek bouw je nou eenmaal niet op een achternamiddag voor een paar dubbeltjes.

Overigens vermoed ik dat een overschot deels ook een financieel verhaal is.
Als de EU veel meer melk gaat produceren dan zakt de prijs. Dan gaan er boeren failliet en/of moeten er meer subsidies worden uitgedeeld.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 11:45:42 door RvO »

Offline Mira

• 149
« Reactie #18 Gepost op: 05 oktober 2014, 11:44:18 »
Maar die boeren produceren de gewone melk dus sowieso  ::). Dat is het hem dus net.

dat snap ik niet een biologische boer produceert geen gewone melk alleen biologische
als boeren biologisch zijn zijn dat dus een paar gewone boeren minder

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #19 Gepost op: 05 oktober 2014, 12:06:02 »

dat snap ik niet een biologische boer produceert geen gewone melk alleen biologische
als boeren biologisch zijn zijn dat dus een paar gewone boeren minder

Als ik het goed heb, correct me if I'm wrong, heeft het te maken met landbouwsubsidies. Een boer krijgt subsidiegeld om zoveel liter melk te leveren, ook al is er vanuit de consument geen vraag naar.

Die subsidies zijn niet zo 1 2 3 aan te passen. Stel dat heel Nederland deze oktober ineens geen zuivel meer drinkt. Dan blijft de boer die subsidies houden, hij verliest alleen de opbrengst van de melk.

Zie die subsidie als een soort van uitkering: ook al werk je niet, dat nog krijg je geld. Ook al is er geen vraag naar je melk, dan nog krijg je geld.