... Of bestaan biologische boeren niet en komt biologische melk van dezelfde boerderij als niet-biologische?
Een boer mag geen "biologische" en "niet biologische" koeien houden. En ook geen bio-melk en niet-bio-melk leveren.
Een boer mag wel "biologische" koeien en "niet biologische" andere dieren houden. En dan alleen onder duidelijke voorwaarden die vermenging bio en niet-bio moeten voorkomen.
Samenvatting van de regels voor bio-boeren:
http://www.skal.nl/assets/Infobladen/Infoblad-Biologische-veehouderij.pdf (pdf, 56 blz.)
Het lijkt me sterk dat voor alle biologische melk die verkocht wordt de gewone melk wordt weggegoten.
Voor melkquota wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bio-melk en niet-bio-melk. Iedere boer (bio of niet) heeft een quotum. Een quotum is feitelijk het recht om een zekere hoeveelheid melk te produren. Wie meer produceert krijgt voor iedere teveel geproduceerde liter een boete.
Overigens geldt deze regeling alleen voor
koemelk
. .. helaas hoorde ik niet lang geleden dat er wat gaat veranderen aan het quotum (zeg ik het goed?) ...
Heel de regeling wordt 1 april 2015 afgeschaft Dan is het aan de vrije markt. En wat er gaat gebeuren? Kijk maar in je kristallen bol.
Ik denk dat die boetes die ze kregen wel helpt om het niet weer te doen ...
Ik denk het niet.
Volgens mij ligt de "overproductie" van melk in NL al jaren in dezelfde orde van grootte, ondanks de boetes. (Even uit het blote hoofd. Zie edit onderaan.)
Deze boete is gewoon een deel van het bedrijfsrisico.
Op een koe zit nu eenmaal geen simpele aan/uit-knop en als een boer zijn hele quotum precies wil volmelken, dan schiet'ie er ook wel eens overheen.
Voor een deel van de boeren (veel, alle, een enkeling?) is het soms zelfs financieel voordelig iets meer melk te produceren dan het quotum (bijv. als de melkprijs hoger is dan de boete).
Overigens was de melkproductie voor de hele EU een paar procent minder dan het totale quotum.
Edit
Cijfers met quotumoverschrijdingen vond ik zo snel niet, wel de totale melkproductie in NL (1955-2010)
bron, zie blz. 7. Vanaf ca 1985 bleef de totale melkproductie min of meer stabiel: 11 à 12 miljoen ton. Waarvan we ca 10% zel opdrinken, 90% is voor de export.