Kugel is een Joods aardappelgerecht en wij eten het regelmatig. Er zitten wel eieren in. Het lijkt op rösti, maar dan met minder werk. Ik heb het recept trouwens wat aangepast zodat het wat minder vet bevat (er moest nl. nog extra olie/vet doorheen, maar zo is het ook al erg lekker)
Voor ongeveer 4 personen heb je nodig:
1 1/2 kilo aardappelen
4 eieren
1 grote ui
1 of 2 teentjes knoflook
peper en zout
boter om de vorm mee in te vetten
Vet een lasagnevorm in en zet de oven op 180 graden.
Kluts de eieren. Schil de aardappelen en maak de ui en knoflook schoon. Rasp de aardappelen en de ui in de keukenmachine ('t kan natuurlijk op de hand, maar je moet heel snel werken omdat de aardappelen anders verkleuren). Pers het teentje knoflook bij de aardappelen/uimassa en doe er de geklutste eieren, peper en zout door.
Dan de massa in de lasagnevorm doen en een uur onder in de oven op de laagste riggel zetten. Anders wordt het te snel bruin. Daarna de oven op 230 graden zetten en nog 10 minuten bruin laten bakken.
Als ik dit recept veganistisch zou maken dan zou ik er denk ik wel een flinke scheut lekkere olie (sesam of goede olijfolie) door doen. Dit heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, maar ik heb zo het idee dat het dan ook lekker wordt. En misschien een flinke hand verse kruiden, of couscouskruiden en verse koriander, zongedroogde tomaatjes en salie, olijven en salie erdoor doen. Volgens mij kun je met dit recept alle kanten op.
Jullie nog ideeën?