Vegatopia Forum

Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?

Offline Duncan

• **
  • 34
Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Gepost op: 15 augustus 2014, 20:32:58 »
Al jaren doe ik bakken in olijfolie omdat dat een gezonde olie was begreep ik. Maar laatste zei iemand van reformzaak dat dat juist fout was.
Omdat bij bakken door de hoge temperaturen schadelijke stoffen zouden ontstaan. Die krijg je dan binnen. En zou je juist tegenovergestelde bereiken.

Ik heb internet rondgekeken en ben nu de draad kwijt. ???

Wie heeft een zinnige advies hieromtrent?

Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2014, 22:54:06 »
Het hangt ervan af wat voor soort olijfolie het is. Extra vergine is inderdaad niet zo goed om in te bakken, want het heeft een laag rookpunt en gaat dus bij hoge temperaturen snel slechte stoffen vormen. Meer geraffineerde olijfolie (waar op de fles staat dat ie geschikt is voor bakken en braden), heeft een hoger rookpunt en is dus beter om in te bakken.

Als je echt op hoge temperaturen wilt wokken of frituren kun je beter een andere olie kiezen, zoals rijstolie. Die is minder 'gezond', omdat er een minder goede verhouding van omega 3 en 6 vetten in zit dan in olijfolie, maar hij heeft wel een heel hoog rookpunt.

De gezondste olie qua omega 3 en 6 is trouwens koolzaadolie. Die is qua bak-eigenschappen vergelijkbaar met olijfolie. De koudgeperste variant is niet goed om mee te bakken, de geraffineerde variant is iets beter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_point
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2014, 23:09:34 »
Kokosolie had dacht ik ook goede eigenschappen die bij hogere temperaturen behouden blijven. Je kan er in ieder geval in frituren.
Als je gewoon een beetje groenten zachtjes stooft, dan zal het nog wel meevallen. Maar als je echt gaat bakken, dan is het ook gewoon zonde van lekkere olijfolie. Aan het einde, als het gerecht van het vuur is, kan je voor de smaakt nog wat extra vergine toevoegen.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2014, 23:51:03 »
Ja, kokosvet, b.v. van Royal Green, in winkels als De Tuinen verkrijgbaar.

brenda_lelie

« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2014, 08:33:04 »
Wij zijn overgestapt van olijfolie naar kokosolie om te bakken. Alles smaakt veel lekkerder vind, minder zwaar. En het schijnt veel gezonder te zijn door dat rookpunt enzo.

Offline Duncan

• **
  • 34
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2014, 13:47:26 »
Bedankt voor jullie reacties. Begin nu wat duidelijkheid te krijgen.
Olijfolie bakken: niet extra vierge.
Alternatieven: rijstolie of kokosolie.

Hoe zit het eigenlijk met zonnebloemolie?

Offline karl

• 6.377
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2014, 15:57:52 »
Ik bak veel met olijfolie, wel geen extra vergine.
Als je deze discussie leest http://www.goeievraag.be/vraag/eten-drinken/koken-recepten/extra-vergine-olijfolie-bakken.222860, komt er naar voor dat bakken met (zelfs extra vergine) olijfolie niet schadelijk is, dat er enkel gezondheidsbevorderende stoffen en smaak kunnen verloren gaan. Frituren lijkt wel niet aangewezen, maar gewoon redelijk kort bakken lijkt me niet schadelijk. Nu denk ik ook dat je de duurdere en delicate extra vergine, gewoon omwille van de smaak, beter enkel in koude bereidingen gebruikt.
Zonnebloemolie is ook geschikt om te bakken, maar mag je niet te veel verhitten. Zie http://www.optimalegezondheid.com/plantaardige-olien-en-je-gezondheid/
Maar voor echt hoge temperaturen lijkt kokosolie inderdaad geschikt. Een beetje gek omdat er veel verzadigde vetten in zitten die de naam hebben hart-en vaatziekten te veroorzaken, doch volgens de verklaringen is er in dit geval geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2014, 16:18:48 door karl »

brenda_lelie

« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2014, 19:16:42 »
Maar voor echt hoge temperaturen lijkt kokosolie inderdaad geschikt. Een beetje gek omdat er veel verzadigde vetten in zitten die de naam hebben hart-en vaatziekten te veroorzaken, doch volgens de verklaringen is er in dit geval geen probleem.

Dat komt doordat het plantaardige en niet dierlijke vetten zijn.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2014, 21:04:23 »
En ik geloof dat ze ook alweer de (meervoudig) onverzadigde vetten minder gezond vinden dan eerst, en de verzadigde ook weer minder slecht zijn. Ik wissel gewoon af tussen allerlei olieën en roomboter. :P

Aiko

« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2014, 21:06:01 »
Gewoon nooit bakken en altijd een type soep maken, zoals ik!

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2014, 22:33:56 »
Voor wokken gebruiken wij zonnebloemolie, maar ik begrijp dat dat niet (meer) de voorkeur heeft?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Duncan

• **
  • 34
« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2014, 00:50:25 »
Wat duidelijker nu.
Ik hou dan olijfolie aan, maar niet de extra vierge.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2014, 06:27:37 »
Wat duidelijker nu.

En wellicht voor heel heet / frituren een alternatief zoeken, als ik het allemaal goed begrepen heb.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Duncan

• **
  • 34
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2014, 23:33:07 »
Wat duidelijker nu.

En wellicht voor heel heet / frituren een alternatief zoeken, als ik het allemaal goed begrepen heb.

Ik doe geen frituren vanwege brandgevaar (lees steeds over in fik raken van huizen erdoor).

Aiko

« Reactie #14 Gepost op: 18 augustus 2014, 23:51:01 »
Dan kan je beter al je elektronisch apparatuur buiten gebruik uit het stopcontact halen; kortsluiting is een véél groter brandgevaar...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2014, 12:56:33 »
Wat duidelijker nu.

Ik doe geen frituren vanwege brandgevaar (lees steeds over in fik raken van huizen erdoor).

Volgens mij gebeurt dat vooral wanneer mensen de frituurpan na gebruik laten aanstaan en zelf in slaap dommelen met hun volle buik. Zo lang je in de buurt blijft en het apparaat na gebruik meteen uitzet, kan er weinig gebeuren. Hetzelfde geldt voor wasmachine, vaatwasser en droger, die moet je eigenlijk ook niet onbeheerd laten draaien.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2014, 13:13:03 »
Hetzelfde geldt voor wasmachine, vaatwasser en droger, die moet je eigenlijk ook niet onbeheerd laten draaien.

Echt? dan krijg ik toch niets meer gedaan in huis, als ik daar langs moet blijven zitten?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2014, 13:33:03 »
Hetzelfde geldt voor wasmachine, vaatwasser en droger, die moet je eigenlijk ook niet onbeheerd laten draaien.

Echt? dan krijg ik toch niets meer gedaan in huis, als ik daar langs moet blijven zitten?

Je hoeft er niet bij te zitten, maar over het algemeen wordt (geloof ik) aangeraden deze machines niet te laten draaien als je niet thuis bent.

« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2014, 14:41:51 »

Tegen de tijd dat je een eventuele brand ruikt, is het toch al te laat, als je in de woonkamer zit met kamerdeuren dicht. Kan je net zo goed de deur uitgaan lijkt me.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2014, 15:11:45 »
Daar zijn brandmelders voor gemaakt. Bovendien beperk je de schade als je er op tijd bij bent.