Vegatopia Forum

Vegetarisch en koemelk-allergie

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline danoon

  • *
  • 3
Vegetarisch en koemelk-allergie
« Gepost op: 05 juli 2014, 18:18:44 »
Hoi allemaal,

Ik had even een vraagje.
Wij willen ons zoontje vegetarisch opvoeden en tot nu toe lukt dat. Maar ik merk wel dat mijn inspiratie voor gezond, gevarieerd en vooral ook voldoende voedingsstoffen een beetje op begint te raken.  ::) Ons zoontje heeft namelijk koemelk-allergie en dus mag hij ook geen kaas, yoghurt en melk hebben. In veel kant en klare potjes zit dit sowieso en ook in veel recepten voor baby's wordt het gebruikt.

Heeft er iemand tips voor vegetarische baby-hapjes zonder melk-producten erin? Ei lust hij (nog) niet.

En weten jullie of baby's die vegetarisch eten elke dag peulvruchten mogen? Mijn zusje zei namelijk van niet, omdat dit te belastend zou zijn voor de nieren ivm de eiwitten, maar ik vraag me af of dit ook geldt wanneer je vegetarisch en koemelkvrij eet...

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en koemelk-allergie
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2014, 18:58:51 »
Hoe oud is je zoontje? Ik heb zelf nooit potjes gegeven maar gaf in het begin fruit en groente en later kwam daar van alles bij. Toen mijn dochtertje oud genoeg was om rijst en pasta te eten maakte ik vaak iets klaar door groenten en pasta of rijst samen in een pan te koken, wat olie en kruiden erover en klaar. Of ze at met de pot mee, in het geval van iets scherps haalde ik dan voor haar eten uit de pan voordat ik de kruiden erbij deed.

Offline danoon

  • *
  • 3
Re:Vegetarisch en koemelk-allergie
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2014, 19:30:55 »
Hij is nu 8 maanden.

We doen gedeeltelijk rapley en gedeeltelijk pureren. Ligt er ook een beetje aan hoeveel tijd en zin ik heb om na afloop de hele boel schoon te maken  :angel:

Kan rijst al zo met acht maanden?? Ik ben bang dat hij er misschien in stikt, omdat de korreltjes zo klein zijn...

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetarisch en koemelk-allergie
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2014, 19:34:03 »
Misschien heb je wat aan forummer en redactielid Annemieke's blog: Baby en Dreumes Eetfestijn
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en koemelk-allergie
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2014, 22:15:38 »
Hij is nu 8 maanden.

We doen gedeeltelijk rapley en gedeeltelijk pureren. Ligt er ook een beetje aan hoeveel tijd en zin ik heb om na afloop de hele boel schoon te maken  :angel:

Kan rijst al zo met acht maanden?? Ik ben bang dat hij er misschien in stikt, omdat de korreltjes zo klein zijn...

Volgens mij zijn ze zo klein dat je er juist niet in kunt stikken :)

Ik hield dit schema globaal aan met het introduceren van nieuw eten, voor rijst staat er 8-9 maanden.

Wij eten trouwens veganistisch dus hebben onze dochter ook geen koemelk producten gegeven. Maar ik heb vrij lang borstvoeding gegeven (21 maanden). We zijn met ongeveer 10 maanden begonnen met het introduceren van sojaproducten (tofu, sojayoghurt) maar in het geval van allergieën zou ik daar wel voorzichtiger mee zijn. Misschien geitenkaas of melk eens proberen?
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2014, 22:18:47 door M. »

Offline danoon

  • *
  • 3
Re:Vegetarisch en koemelk-allergie
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2014, 07:34:35 »
Geitenkaas is inderdaad nog te overwegen.... Bedankt voor de tip!!  :)

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vegetarisch en koemelk-allergie
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2014, 11:48:18 »
Biobim, van Joannusmolen, heeft een stuk of 20-30 babyhapjes (pap, fruithappen, groentehappen en tussendoortjes) die vegetarisch en zonder koemelk zijn. Of ze ook geen sporen van melk kunnen bevatten, weet ik niet.
Het merk Holle heeft geloof ik ook wat melkvrije vega babyvoeding (pap), maar dat weet ik niet zeker.
Beide zijn te koop bij biologische winkels/natuurvoedingswinkels (en ik denk ook wel allerlei webwinkels).

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch en koemelk-allergie
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2014, 19:39:33 »
Geitenkaas niet doen, helemaal niks van geitenmelk gemaakt, de eiwitten van geitenmelk lijken namelijk heel sterk op die van koemelk.
Ik zit binnenkort met hetzelfde probleem dus ik lees even mee.