Onderschat niet de invloed van de (vlees/zuivel) industrie op sommige onderzoeken en/of uitkomsten, Yanis.
Ik onderschat niets, maar om op één documentaire af te gaan die tegen de gevestigde (wetenschappelijke) inzichten ingaan, lijkt me wel wat magertjes.
Vooralsnog komt dit me wat anekdotisch over, althans als ik de beschrijving(en) over deze documentaire lees.
De bijbehorende website doet me bovendien erg commercieel aan, en de naam 'Moerman' komt onvermijdelijk bij me bovendrijven als ik dit soort claims zie.
Daarbij wordt het me geheel niet duidelijk of die effecten nou aan een strikt plantaardig dieet zijn toe te schrijven, of dat ook anderszins 'beter' gegeten wordt, of dat men twee kilo vlees per dag at, of zwaar overgemedicamenteerd was, men tegelijkertijd ook andere veranderingen in de levensstijl (meer bewegen!) heeft doorgevoerd, enz. enz.
Waarbij zeker niet uit het oog verloren moet worden dat het erg op de Amerikaanse levensstijl en dieet betrokken lijkt te zijn.
Als ze een punt hebben, zie ik dat heel graag bevestigd in ge-peer-reviewde onderzoeken. Dat het zo onbekend is, is wel een beetje een teken aan de wand vind ik.