Vegatopia Forum

Waarom stappen vegetariërs zo weinig over naar veganistisch?

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re:Waarom stappen vegetariërs zo weinig over naar veganistisch?
« Reactie #20 Gepost op: 09 september 2014, 11:29:45 »
Ik heb zelf wel moeite met 'gewone' zuivel en koop daarom het liefst biologische zuivel. Als een bepaald ingredient niet biologisch te koop is, verdraai ik het recept tot iets met wat ik wel bio gevonden heb, of ik laat het weg. In bepaalde gevallen 'kan het niet anders', maar ik probeer het wel te vermijden.

Bij anderen eet ik wel 'plof'-zuivel, maar eigenlijk alleen omdat ze iets speciaal voor mij gekocht hebben, of voor het gemak. Maar het 'smaakt' dan toch minder lekker (omdat het meestal 'goedkope' producten zijn maar ook gevoelsmatig).

Maar thuis weer lekker van koetjes en kipjes die wèl goed behandeld worden. Ik let bijvoorbeeld ook op gebruik van zuivelpoeder in chips ed.

Idem voor eieren (ik koop het liefst vegan koekjes en bio mayo). Gelatine eet ik sowieso niet en bij geboortes ben ik altijd opgelucht wanneer er een jongetje geboren wordt  :baby:
« Laatst bewerkt op: 09 september 2014, 11:33:24 door superhelen »

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 13 september 2014, 13:30:26 »
Je maakt het klinken alsof het een logische stap is. Ik vind het niet echt iets van zelfsprekends om na vegetarier veganist te worden. Bij sommige past het bij sommige niet. Vegetarier zijn maakt mij gelukkig. Ik mis de niet vegetarische dingen absoluut niet.  Maar veganist worden dat gaat mij niet gelukkiger maken. Zelfs kaas helemaal opgeven is moeilijk voor me. Daarom word ik geen veganist.
Wat is er onlogisch aan alle consumptie van dierlijke producten helemaal te vermijden nadat je een lange periode de consumptie van dieren hebt weten te vermijden? Mij lijkt het een heel logische stap. Maar wel een moeilijke en ascetische  stap.

Persoonlijk zag ik een grove tegenstrijdigheid in het verder consumeren van dierlijke vetten enerzijds (en dus in het stimuleren van de dierlijke vetten industrie die daarachter zit) en het leiden van een vegetarisch eetpatroon anderzijds. Kortom, ik wou op een gegeven moment consequent zijn en de knoop doorhakken. En ik ben blij dat het mij gelukt is. Ik gaf het geen grote kans vanwege de moeilijkheidsgraad en de duidelijk vereiste wilskracht. Die had ik dus wel.
Eet wat best is voor de planeet.

« Reactie #22 Gepost op: 13 september 2014, 14:31:14 »
Wat er onlogisch aan is? Niet iedereen heeft dezelfde motivatie en dezelfde doelstellingen, dat is waardoor veganisme geen vanzelfsprekende vervolgstap is. Het is alleen logisch voor de (toch wat beperkte) subgroep (van vegetariërs) die tegen iedere vorm van gebruik/exploitatie van dieren en in het verlengde daarvan tegen produkten afkomstig van dieren is. Dan moet je jezelf ook verplichten uitsluitend met kunstmest geproduceerde artikelen te gebruiken, zeg ik altijd maar, waarmee ik bedoel dat er érgens een grens getrokken moet worden, en dat die niet voor iedereen hetzelfde loopt.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2014, 14:33:16 door M@ñut@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #23 Gepost op: 13 september 2014, 23:40:34 »
Aan de andere kant zou veganisme voor iedereen die om ethische redenen (dierenwelzijn) vegetariër is geworden de meest consequente volgende stap zijn. We weten allemaal dat er ook het nodige dierenleed is bij de productie van eieren (goed nieuws: in de Duitse bondsstaat Hessen mogen mannelijke kuikens binnenkort niet meer worden uitgesorteerd, dit terzijde), melk en melkproducten. Het is echt geen andere productieketen.

Om even te chargeren: wie wel (biologische) eieren, melk en kaas eet, zou misschien net zo goed af en toe een biefstukje van goede komaf kunnen eten (je hóeft niet, natuurlijk).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline eno2

• 758
Re: Waarom stappen vegetariërs zo weinig over naar veganistisch?
« Reactie #24 Gepost op: 13 december 2014, 23:56:27 »
Er heeft hier iemand een draad op vegatopia die "alleen maar planten eet", maar de  veganistische religie verwerpt hij, als zijnde te fundamentalistisch. Ook raar.

http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,19366.0.html
« Laatst bewerkt op: 13 december 2014, 23:58:57 door eno2 »

Offline eno2

• 758
« Reactie #25 Gepost op: 01 maart 2015, 11:41:13 »
In een andere draad zegt Fynnya dit tegen mij (maar mijn reactie past beter hier)

Citaat
Eno2: Ja het is moeilijk veganist te zijn.
Citaat
Fynnya:Voor jou.

Eno2: Voor  de 99.9% van de bevolking die géén veganist is, moet het wel ondoenbaar lijken.  En wie weet hoeveel veganisten  het  moeilijk vinden. Toen ik er mee begon in 1998 dacht ik ook nooit dat ik het zou kunnen volhouden. 

« Reactie #26 Gepost op: 05 mei 2015, 12:30:34 »
Er heeft hier iemand een draad op vegatopia die "alleen maar planten eet", maar de  veganistische religie verwerpt hij, als zijnde te fundamentalistisch. Ook raar.

http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,19366.0.html

Nou nee, ik zou er zelfs voor willen pleiten dat de hele wereld over zou stappen op de veganistische levenswijze.
Waar ik wel moeite mee heb, is de blindheid van veel veganisten voor de ongelijkheid tussen diersoorten en vooral tussen minder ontwikkelde dieren en de mens. Als je daar gewag van maakt, beginnen zulke fundamentalisten direct te schreeuwen dat je "speciist" bent alsof dat net zoiets ergs is als racisme.

Racisme is van een heel andere orde, omdat de verschillen tussen rassen verwaarloosbaar klein zijn.
Ik vind dat een hond, wolf, dolfijn, aardworm of pissebed allemaal recht hebben op een lang leven met maximale ontplooiingskansen, maar ik vind dat bij honden, dolfijnen en vooral mensen veel belangrijker dan bij wormen, torren of leguanen en dus maak ik onderscheid.

Doordat ik dat onderscheid maak in belangrijkheid, ben ik geen fundamentalistische anti-speciistische veganist. Ze mogen er zijn en ik steun ze in hun strijd voor een veganistische samenleving, maar niet via dat dogmatisme van "alle levensvormen zijn gelijk".

« Reactie #27 Gepost op: 05 mei 2015, 12:42:20 »
Aan de andere kant zou veganisme voor iedereen die om ethische redenen (dierenwelzijn) vegetariër is geworden de meest consequente volgende stap zijn. We weten allemaal dat er ook het nodige dierenleed is bij de productie van eieren (goed nieuws: in de Duitse bondsstaat Hessen mogen mannelijke kuikens binnenkort niet meer worden uitgesorteerd, dit terzijde), melk en melkproducten. Het is echt geen andere productieketen.

Om even te chargeren: wie wel (biologische) eieren, melk en kaas eet, zou misschien net zo goed af en toe een biefstukje van goede komaf kunnen eten (je hóeft niet, natuurlijk).

Voor iedereen die vanwege het milieu of zijn gezondheid veganist is geworden lijkt het me ook een logische vervolgstap.

Wat er onlogisch aan is? Niet iedereen heeft dezelfde motivatie en dezelfde doelstellingen, dat is waardoor veganisme geen vanzelfsprekende vervolgstap is. Het is alleen logisch voor de (toch wat beperkte) subgroep (van vegetariërs) die tegen iedere vorm van gebruik/exploitatie van dieren en in het verlengde daarvan tegen produkten afkomstig van dieren is. Dan moet je jezelf ook verplichten uitsluitend met kunstmest geproduceerde artikelen te gebruiken, zeg ik altijd maar, waarmee ik bedoel dat er érgens een grens getrokken moet worden, en dat die niet voor iedereen hetzelfde loopt.
Precies, iedereen trekt zijn eigen grens. Maar ik zie veganisme wel logisch in het verlengde liggen van vegetarisme, net als dat vegetarisme in het verlengde ligt van flexitarisme zonder dat dat betekent dat iedere flexitarier ook vegetariër wordt.

Maar ik vind de vraag in dit topic wel interessant: Waarom nemen mensen niet die stap vérder?

« Reactie #28 Gepost op: 05 mei 2015, 18:39:23 »
Er blijken ook weinig van de vele honderdduizenden vegetariërs de overstap te wagen. Dat verwondert me eigenlijk pas erg. Omdat de motiveringen toch overlappen en de te overbruggen kloof veel kleiner is. De vraag is dus: waarom stappen vegetariërs zo weinig over naar veganistisch? Hoe denken vegetariërs daarover?

* cultureel: Nederland is vanouds gewend aan zuivel en eieren, supermarkten hebben hele koelafdelingen vol met zuivel. Ze eten het vrijwel de hele dag door in allerlei vormen en moeten echt gaan nadenken om daar uit te stappen, uit dat patroon.

* gezondheid: Veel Nederlanders denken ten onrechte nog steeds dat zuivel en eieren gezond zouden zijn, terwijl het wetenschappelijk allang is aangetoond dat dierlijke vetten de aderen doen dichtslibben (>> hart- en vaatziekten) en kankerverwekkend kunnen zijn.
Bij karnemelk en kleine hoeveelheden yoghurt (evt aangelengd met water) geldt dat weer veel minder.

* zuiverheid: Waar vlees, vis en zelfs eieren iets engs hebben dat met bloed en dood te maken heeft, geldt dat niet voor zuivel. Je spreekt niet voor niets van "het land van melk en honing" alsof melk en honing de meest zuivere en kostbaarste voedingsmiddelen zouden zijn.

* meer verborgen leed: Het dierenleed dat de productie van eieren en zuivel veroorzaakt, spreekt letterlijk minder tot de verbeelding; men kan zich er minder bij voorstellen dan bij een bloederige afslachting.

Maar de laatste jaren raken mensen beter geinformeerd en zie je zelfs types als Boele Ytsma de overstap maken naar een volledig plantaardige voeding.
Ik denk dan ook dat de aantallen steviger groeien dan voorheen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #29 Gepost op: 06 mei 2015, 20:57:42 »

* gezondheid: Veel Nederlanders denken ten onrechte nog steeds dat zuivel en eieren gezond zouden zijn, terwijl het wetenschappelijk allang is aangetoond dat dierlijke vetten de aderen doen dichtslibben (>> hart- en vaatziekten) en kankerverwekkend kunnen zijn.

Bullshit :). Dat soort onzin verkondigen ze graag op vega(n) sites, maar het is niet waar.

« Reactie #30 Gepost op: 07 mei 2015, 19:39:00 »
Het is algemeen bekend en je leest dat soort dingen in heel gewone kranten hoor.
Het is een questie van statistieken.
Heel veel tabak roken is ook een stuk slechter dan weinig roken.
Helemaal niet is uiteraard het beste.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #31 Gepost op: 07 mei 2015, 20:10:26 »
Het is algemeen bekend en je leest dat soort dingen in heel gewone kranten hoor.
Het is een questie van statistieken.

Ik denk dat je dat soort dingen vooral leest op slecht geïnformeerde vegetarische sites. Wat veel media schrijven kun je ook niet klakkeloos aannemen, want die hebben meestal een wetenschapsredactie van lik-me-vestje en papegaaien elkaar na. Ik snap heel goed dat je het veg*isme wilt promoten, maar dan wel graag met feiten.

En als je toch kranten wilt geloven, ze schrijven ook wel eens iets anders;):
http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/oct/23/butter-bad-saturated-fat-healthy-eating-industry

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/20071648/
http://wholehealthsource.blogspot.nl/2015/01/is-meat-unhealthy-part-vi.html
http://wholehealthsource.blogspot.nl/2011/01/does-dietary-saturated-fat-increase.html
https://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201109/dementia-and-other-stories-how-saturated-fat-is-good-you
http://anthonycolpo.com/vegetarian-diets-reduce-heart-disease-other-assorted-nonsense/ (hij heeft een vrij harde stijl, maar is goed geïnformeerd. Ook fel anti-lowcarb).

« Reactie #32 Gepost op: 08 mei 2015, 14:02:42 »
http://anthonycolpo.com/vegetarian-diets-reduce-heart-disease-other-assorted-nonsense/ (hij heeft een vrij harde stijl, maar is goed geïnformeerd. Ook fel anti-lowcarb).

Dat noem ik geen 'vrij harde stijl', maar een effectieve methode om jezelf ongeloofwaardig te maken, en het gros van je lezers te laten afhaken nog voordat je aan de essentie van je artikel toegekomen bent. De eerste 25% van z'n (toch niet al te kort) epistel heeft hij uitsluitend nodig om af te geven op een tak van wetenschap die hem, simpel gezegd, gewoon niet aanstaat. Hij mag (verderop) feitelijk nog zo correct zijn, mij bereikt hij op deze manier niet met die feiten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #33 Gepost op: 08 mei 2015, 14:08:41 »
Daarom waarschuw ik ook;).

« Reactie #34 Gepost op: 08 mei 2015, 14:12:34 »
Misschien kan je die man beter waarschuwen dat hij op deze manier het kind met het badwater weggooit.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #35 Gepost op: 08 mei 2015, 14:37:49 »
Dat weet hij zelf ook wel, lijkt me.

« Reactie #36 Gepost op: 08 mei 2015, 14:42:10 »
Je kunt zelf wel bedenken dat verzadigde vetten de aders dicht doen slibben waarbij het er nauwelijks toe doet welke bron die verzadigde vetten hebben.
Ik ben zelf geen veganist, maar weet heel goed dat plantaardige voeding zeer arm is aan verzadigd vet en zuivel en eieren juist rijk eraan zijn.
Dat weet ook iedere simpele huisarts je al te vertellen.

Gisteren nog maar eens genoten van de docu 'Fat, Sick and Nearly Dead':
http://www.rebootwithjoe.com/watch-fat-sick-and-nearly-dead/

« Reactie #37 Gepost op: 08 mei 2015, 14:48:37 »
Je kunt zelf wel bedenken dat verzadigde vetten de aders dicht doen slibben waarbij het er nauwelijks toe doet welke bron die verzadigde vetten hebben.

Maar waarom zou dat niet voor onverzadigde vetten gelden? Verzadigd 'plakt' en onverzadigd 'smeert' of zo?
Ik geef het toe, ik ben een volkomen leek op dit gebied.
William Shatner

« Reactie #38 Gepost op: 08 mei 2015, 14:51:18 »
Dat weet hij zelf ook wel, lijkt me.

Tsja, dan moet je je afvragen wat hij er mee bereiken wil.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #39 Gepost op: 08 mei 2015, 14:53:24 »
Je kunt zelf wel bedenken dat verzadigde vetten de aders dicht doen slibben

Waarom dan?