Laat ik maar eens een update geven, na driekwart jaar zonder shampoo. Inmiddels ben ik afgestapt van de sodium bicarbonaat, het droogde mijn haar teveel uit. Ik spoel met veel lauwwarm water, met vooraf een goede borstelbeurt en veel hoofdmassage om het vuil te verwijderen, en af en toe was ik het met conditioner (zonder siliconen). Ik spoel af en toe na met appelazijn of andere milde azijn. Laatst bij de kapper geweest en daar gebruiken ze wel shampoo, ik vond mijn haar daarna een beetje iel aanvoelen maar na een week of twee was het wel weer hersteld van (hoe ik het voelde) die aanslag op het natuurlijke milieu, en zit het weer net zo lekker als daarvoor.
Mijn haar stinkt niet, ik heb geen plakhoofd, het klit nooit meer, het enige wat ik 's morgens hoef te doen is mijn natte handen er even doorheen halen met eventueel wat leave-in conditioner voor krullen, en dat is het. Ik ben er nog steeds erg happy mee. Ik ga echt niet terug naar iedere week met shampoo wassen, ben er echt van overtuigd dat het de pest is voor mijn haar. Het voelt zoveel lekkerder en krult zoveel beter!
Ik heb me nu trouwens volgens het Curlsys systeem laten knippen, past erg goed bij mijn haar.