Ik was een weekendje in Brussel. Wat een fijne stad toch. Omdat je daar niet op de bonnefooi mag rondlopen
had ik van te voren bedacht waar te eten. Vrijdagavond bij Libanees Al Bamarki, hier al eerder aangeraden door Karl, op een steenworp afstand van de Grote Markt. Erg lekker en aardige bediening. Je kunt online reserveren (makkelijk), wat nodig was ook. Achter ons zat een groepje oudere Libanese mannen, wat sfeerverhogend werkte. De bediening was erg aardig, en Franstalig.
Op de kaart stond dat je minimaal 3 mezze pp moest afnemen (als je voor mezze ging). We namen er met z'n 2'en 7 mezze, maar dat was iets te veel (we hadden ook vrij machtige genomen), wel erg lekker: krokante falafel (zonder tahin erbij, dat was wel jammer, maar niet onoverkomelijk), gefrituurde aubergine en bloemkool (de aubergine ietsje vet), mega lekkere foul medames (tuinbonen), labne, feta met tijm, erg lekkere gebakken kaasrolletjes, artisjokkenharten. Allemaal erg lekker, alleen de artisjokkenharten waren wat saai. Vooraf kregen we gratis een lekkere olijvenmix. De Libanese wijn was alleen per fles en wij wilden een halve fles, dus we namen iets Fransig. Gek is dat ze geen glazen wijn hebben (maar wellicht wel als je het vraagt).
Echt duur is het niet en de jonge bediening was heel aardig. Er zaten hier allerlei soorten mensen ook.
Zaterdags lunchten we bij Kif Kif, een Marokkaan waar je bij lekker weer leuk buiten kan zitten. We hadden vega tajine, en vega kleine Marokkaanse hapjes, onder andere een heerlijke tahin. Allemaal heel lekker, alleen was de mevrouw die bediende echt niet aardig tegen ons (wel tegen andere mensen
). Jammer, want het eten was heerlijk.
Zaterdagavond met Karl en zijn vrouw gaan eten bij Rouge Tomate. Een sjiek restaurant dat ook in New York zit en met veel groenten kookt en ook een voedingskundige in dienst heeft. De ober legde uit welke gerechten vega waren, niet heel veel, maar dat gaf niet, hij nam duidelijk de moeite een en ander uit te leggen en sprak ook Nederlands. Wel gek was dat daarna de amuse niet vega was, maar bij voor- en hoofd ging het prima met vega: vooraf een erg lekkere kruidensalade met bloemen en als hoofdgerecht een bord met van alles erop: veel soorten paddenstoelen, krokant brood, een gepocheerd ei (maar anders dan anders), erg lekkere truffeldingen die niet te overheersend waren, wat sauzen. Ik vond het wel bijzonder, en het was ook allemaal niet te zwaar, dus dat was wellicht de invloed van de voedingskundige. Erbij een belachelijk lekkere, door Karl uitgezochte, witte Loirewijn.
Daarna had ik geen plek meer voor een dessert (maar Karl wel dus die kan daar nog wellicht commentaar op geven), maar ze hadden Marriage Frères-thee, lekker, en daarbij kwamen friandises: ananas, en chocolademintdinges.
Lekker, maar wel een heel erg duur restaurant, het is me niet helemaal duidelijk waarom het nu zo duur was. Maar leuk om er een keer, in goed gezelschap ook nog, te eten, stond al een tijdje op mijn lijstje.