Dag kattenliefhebbers, ik wil jullie graag om advies vragen.
Sinds ca 2.5 jaar hebben we een lieve ex-kater uit het asiel, die nu ongeveer 5 jaar is. We kregen hem toen we nog in een appartementje woonden, en toen kwam ie op het balkon. Afgelopen zomer zijn we verhuisd naar een benedenwoning met tuin. Het is midden in de stad, dus onze tuin grenst aan die van anderen en is helemaal omsloten met huizen. We hebben hem een half jaar binnen gehouden, en vanaf januari komt hij buiten. Dat vindt ie echt fantastisch :-). Hij gaat vaak de tuin uit, op bezoek bij buren & buurkatten, en blijft weleens een nachtje weg.
Vorige week zondag is ie echter ontsnapt; er zijn nl 2 'gangen' van de straat naar wat berging in de binnentuin. Daar zitten 2 deuren aan (een aan straatkant en een aan tuinkant) maar waarschijnlijk was er iemand aan het verhuizen oid en hebben ze een tijdje alle 2 open gestaan. Na een week ongerustheid is hij gisteren teruggekomen. In eerste instantie is ie best ver buiten ons blok gesignaleerd (wrs water, bosjes en rust opgezocht) maar later aan deuren gaan miauwen voor eten. Uiteindelijk liep ie een stel hangjongens achterna die toen maar langs ons huis zijn gelopen (mijn vertrouwen in de medemens is weer wat hersteld :-)). Hij kwam hongerig en moe terug, maar voor de rest alles prima :-).
We houden 'm nu even binnen maar omdat hij het zo naar zijn zin heeft buiten, willen we hem op niet al te lange termijn weer buiten laten. Hoe zorgen we ervoor dat dit niet nogmaals gebeurd?
Ik denk dat het goed kan gebeuren dat hij nogmaals op dezelfde manier ontsnapt, omdat we niet van onbekenden kunnen/mogen verwachten dat ze onze kat in de gaten houden (en zelfs als ze het willen: of dat lukt, als je aan het klussen bent, etc). Mijn schoonzus heeft altijd prikdraad op haar schutting gehad, en haar katten bleven op de manier in de tuin. Mijn vriend wil dat niet; hij wil 'niets doen' (en duimen dat het niet nogmaals gebeurd). Ik vind dat een te groot risico. Aan een riempje is ook niets; hij loopt altijd te spelen, in bomen klimmen, etc.
Hoe gunnen we onze kat het plezier van buitenzijn, zonder het risico om 'm kwijt te raken? Iemand hier ervaring mee, of een goed advies?