Vegatopia Forum

De katten- en poezendraad

Offline chantalv80

• 911
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #680 Gepost op: 16 april 2013, 19:28:54 »
Een kat kan vaak prima alleen, zonder een soortgenoot. Maar met z'n tweeën is het wel gezellig voor een speelse kat. Zeker wanneer jij vaak van huis bent voor je werk oid. Hangt ook wel van de leeftijd af.
Want a sugarcube?

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #681 Gepost op: 16 april 2013, 21:39:15 »
Boef is anderhalf,.dus echt best jong nog.
Wat ik vooral spannend vind is wat doe je nou als het niet blijkt te klikken tussen de twee katten? Boef heeft best een stevig karakter namelijk.

Offline RvO

• 286
« Reactie #682 Gepost op: 16 april 2013, 23:10:10 »
Zoiets heb ik ook één keer bij de hand gehad.

Ik had twee zusjes en na ruim een jaar is er eentje doodgereden. De ander was helemaal van slag.
Toen een nieuwe, veel jongere, uit het asiel gehaald. Die twee hebben een paar weken echt met elkaar gevochten. Zo erg dat ik de nieuwe in de douche opsloot als ik niet thuis was of wilde slapen. De douche had een deur met een grote kier eronder. Zo konden ze elkaar wel ruiken en net een beetje aanraken en zo een beetje aan elkaar wennen. Uiteindelijk is het gewapende vrede geworden.  

OK dit is maar één anekdote en ik weet niet of dit algemeen zo is.

Tip: Spreek met het asiel af dat je de kat terug mag brengen als het samenwonen echt niet lukt. Ik moest wel even aandringen, maar het lukte toch.

Succes, RvO.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2013, 23:15:12 door RvO »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #683 Gepost op: 16 april 2013, 23:15:17 »
Boef is anderhalf,.dus echt best jong nog.
Wat ik vooral spannend vind is wat doe je nou als het niet blijkt te klikken tussen de twee katten? Boef heeft best een stevig karakter namelijk.
Misschien vantevoren een gedragstherapeut raadplegen over wat voor kat een goed maatje zou zijn?

En dan heel langzaam introduceren natuurlijk.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #684 Gepost op: 16 april 2013, 23:25:20 »
Ik zou op Kattenplaza even informeren (of lezen), daar zijn veel ervaringsdeskundigen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #685 Gepost op: 17 april 2013, 01:31:18 »
En soms gaat het zomaar goed.

Voormalige buren van mij hadden naast de woning, ook de kat van de vorige bewoonster overgenomen. Lief beestje, maar een enorme stresskip. Nieuwe kat in de buurt: huiduitslag en torenhoge dokterskosten. Persoonlijk leek het me dus niet verstandig dat ze vrij snel na die overname er ook een heel schattig babykatertje bij namen (weer een andere buuv had nestje), maar wonderwel ging dat goed. Zeker nadat meneertje wat ouder werd en minder behoefte voelde om de oudere poes te 'terroriseren'. Nu slapen ze tegen elkaar aan, eten ze naast elkaar, het gaat echt supergoed samen!

Mijn Nelisje is wel alleen, maar heeft een vriendinnetje/plaagslachtoffer gevonden in het konijn. Als ze de buurkatten ziet, wil ze altijd even snuffelen (ze rent dan mekkerend op ze af, vinden ze heel leuk... ::)). Maar er hoeft er maar een mee naar binnen te lopen en mijn bank of het bed moeten het ontgelden. En ik dus ook :smeerie:.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #686 Gepost op: 17 april 2013, 02:02:39 »
Ja met jonge katten onderling gaat het volgens mij meestal wel goed, en een kitten bij een niet al te oude kat ook meestal wel.

Ik heb mijn drietal ook gewoon bij elkaar gezet, niets introduceren, maar nu zijn ze drie, en ik merk nu dat ze volwassener worden, dus ik zou er nu voorzichtiger mee zijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #687 Gepost op: 17 april 2013, 02:04:25 »
Ja met jonge katten onderling gaat het volgens mij meestal wel goed, en een kitten bij een niet al te oude kat ook meestal wel.

De poes was denk ik al een jaar of 8 toen de kitten in huis kwam, dus niet meer piep.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #688 Gepost op: 17 april 2013, 08:17:35 »
Ik hoor hier en ook om mij heen heel verschillende verhalen. Soms (vaak) gaat het uiteindelijk goed, soms niet.
Zal eens op kattenplaza kijken inderdaad, en ook mijn collega vragen die er vrij veel vanaf weet.
Gisteren was ik door een lange werkdag van 7 tot 20 van huis, en toen ik thuis kwam klom hij zowat in me. Heb dus wel echt het idee dat hij zich alleen voelt.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #689 Gepost op: 17 april 2013, 09:07:38 »
Toen ik klein was hadden we twee katten, Dropje en Muntje. Toen Dropje dood ging wilde Muntje niet meer eten, en zat ze de hele dag miauwend voor het raam. Dus kwam er een klein katje bij, als gezelschap. Dat was geen succes, want Punkie wilde spelen en Muntje had daar helemaal geen zin in. Dus toen kwam er nog een klein katje bij (vond ik natuurlijk helemaal niet erg), en toen was alles weer goed  :)

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #690 Gepost op: 17 april 2013, 09:32:19 »
Het probleem tussen Wodka en Boef was juist dat Boef heel graag wilde spelen, en Wodka niet meer zo graag.
Nu is Wodka er niet meer en heeft Boef helemaal niemand meer om mee te spelen (als ik er niet ben).
Ook op kattenplaza lees ik veel dat een kitten erbij waarschijnlijk het beste idee is. Ik ga me eens verder oriënteren, want het idee staat mij natuurlijk wel aan. Heerlijk zo'n klein mormeltje in huis  ;)

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #691 Gepost op: 17 april 2013, 14:14:28 »
Ik heb twee hele leuke katjes gezien, allebei ongeveer 1 jaar oud.
Ga morgenmiddag kijken, wie weet...

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #692 Gepost op: 17 april 2013, 14:30:16 »
Veel plezier alvast :) Heb je je ook al ingelezen over het introduceren van een nieuwe kat?

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #693 Gepost op: 17 april 2013, 15:43:03 »
Ja, dat had ik bij het in huis halen van Boef al gedaan.
En dank je, altijd leuk, katten kijken  :)

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #694 Gepost op: 17 april 2013, 16:17:26 »
Ik heb twee hele leuke katjes gezien, allebei ongeveer 1 jaar oud.
Ga morgenmiddag kijken, wie weet...

Spannend! Houd ons op de hoogte.
Want a sugarcube?

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #695 Gepost op: 17 april 2013, 16:21:09 »
Doe ik zeker. Eentje is vanmiddag geplaatst bij andere mensen, maar het asiel gaf wel aan dat ze nog wat andere mogelijke kandidaten voor me hadden. Ga gewoon maar een kijkje nemen.

Offline Miranda

• 3.376
« Reactie #696 Gepost op: 19 april 2013, 11:26:34 »
Gisteren bij 4 asiels geweest, maar nog geen match helaas.
Ik ga morgen weer verder op zoek.

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #697 Gepost op: 20 april 2013, 21:12:51 »
 :P Het is bijna winkelen voor een kat, haha. Wel leuk al die poezebeesten :)
Want a sugarcube?

Offline jol

• 2.653
« Reactie #698 Gepost op: 21 april 2013, 14:15:46 »
Wij dachten destijds ook dat we Wit Kippetje nieuw gezelschap moesten bezorgen toen Bruin Kippetje verdwenen was. Ze heeft ons nooit helemaal vergeven dat we Pino in huis haalden, 6 jaar na dato is ze er nog chagrijnig over. Terwijl we nog zo ons best hadden gedaan een goede match te vinden blijkt Kippetje volkomen gelukkig zonder andere kat om d'r heen, zolang de man maar voldoende aandacht voor d'r heeft. Gelukkig zit dat wel goed!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #699 Gepost op: 21 april 2013, 14:16:30 »
Voor de duidelijkheid: we hebben het hier niet over gevogelte?