Vegatopia Forum

De katten- en poezendraad

« Reactie #240 Gepost op: 16 november 2011, 23:46:44 »
Carnibest verkoopt biologisch vlees, prijs voor een kilo: €5,20. Hoe biologisch kan dat voor die prijs zijn?
« Laatst bewerkt op: 16 november 2011, 23:50:02 door Lapzwans »
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #241 Gepost op: 16 november 2011, 23:53:05 »
Leg het eens voor aan Keuringsdienst van Waarde?

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #242 Gepost op: 17 november 2011, 00:08:49 »
Dat zou best eens kunnen kloppen. Carnibest (CB) verkoopt in zijn rollen niet puur spiervlees, maar een mengsel van bevleesde botten, orgaanvlees en spiervlees als grootste componenten. Het is een kvv (kantenklaar vers voer).
Vleesbot en orgaanvlees worden door de meeste mensen in NL niet gegeten, dus geldt dat als afval/rest. De vraag ernaar is dus vrij laag en de prijs goedkoop. Vleesbot maakt tot wel 50% uit van een kvv (ik denk in CB iets minder, maar vast niet onder de 35%). Meestal zit er ruim orgaan in een kvv. Dit is goedkoop, bevat veel voedingsstoffen en kan een laxerende werking hebben (verstopte klant is niet bevorderlijk voor je naam). Dan blijft er spiervlees over. Dit is idd wel prijziger, maar als spiervlees gelden ook de resten die na het uitbenen overblijven. Een biefstuk komt immers niet als vierkant lapje uit een koe, maar wordt meestal zo wel verkocht. De afsnijsels die zijn ontstaan om van het biefstuk een vierkant lapje te maken, worden meestal niet zo los verkocht, maar kunnen wel als spiervlees in een kvv en deze hebben vaak nog steeds een zeer goede voedingswaarde. Vaak wordt een kvv ook opgeleukt met een fractie rijst (drukt de prijs, maar rijst is goedkoper dan vlees) en eventueel allerhande olietjes en een premix (vitamine/mineralencomplex).
Een kvv-fabrikant maakt dit natuurlijk op zeer grote schaal en koopt geen losse lapjes vlees per stuk. Door groot in te kopen, kan vaak ook een (staffel)korting worden bepaald bij de leverancier van de ingrediënten.
Dit alles bij elkaar maakt het wel aannemelijk dat de prijs van een kilorol CB op een ruime 5 eu ligt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

« Reactie #243 Gepost op: 17 november 2011, 02:08:39 »
Dank voor je uitleg. Ik zit een beetje in dubio over wat ik het beste kan voeren. Op het moment geven we brokjes en ik heb niet het idee dat ze het daar slecht op doen. Vers is natuurlijk beter, maar ik heb de indruk dat daar een hoop extra vlees mee gemoeid is en dat staat me een beetje tegen, als ze het op de brokjes toch al goed doen. Wat ik begrijp uit je verhaal is dat Carnibest echter vooral een bijproduct is van menselijke consumptie, dus voor mijn eigen gemoedsrust scheelt dat al een hoop.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #244 Gepost op: 17 november 2011, 07:33:02 »
Volgens mij is het leeuwendeel van het huisdierenvoer grotendeels gemaakt van rest"product".
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #245 Gepost op: 17 november 2011, 10:11:57 »
Ja, zowel kvv als barf (zelf een menu samenstellen) gebeurt met name met producten die overblijven zeg maar, vanuit de industrie voor dierlijke producten voor de mens. Je kan ook prooidieren voeren, die zijn meestal geen restproduct. Ik voer die ook wel, maar niet zoveel. Ze zijn duur, speciaal voor mijn kat naar de knaagdierhemel geholpen en Ot krijgt er sneller haarballen van. Ik voer ze soms wel omdat Sien (de dikke vreetschuur) ze niet moet en Otje ze juist erg lekker vindt. Zo is het makkelijker dat Ot genoeg binnenkrijgt en Sien niet alles naar binnen werkt. Otje eet overigen ook geen hele vleesbotten, ze weigert te knagen. Op prooitjes knaagt ze wel, dus is dat haar primaire tandreinigende werking. Mijn katten zijn 4,5 en 5,5 en hebben totaal geen tandsteen en zelfs geen tandplak.

Ik vind dat geen enkel huisdier het goed doet op brokken. Het is maar net wat je referentiekader is. Ik heb mijn referentiekader ook heel erg bij moeten stellen toen ik vers ben gaan voeren. Ik vind dat mijn katten er nu pas goed uitzien en 'het er goed op doen'.
Ik blijf het erg vinden dat heel veel katten blaas- en nierproblemen hebben en dat het lijkt alsof dat tegenwoordig normaal wordt gevonden. Terwijl het nog steeds een ernstig medisch probleem is. De grote toename van zulke problemen is gekomen sinds de invoering van de brok.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #246 Gepost op: 18 november 2011, 14:55:29 »
Carnibest vonden onze katten niet lekker. Wij geven nu Animonda carny blikvoer, wat voor 98% uit vlees en dierlijke bijproducten bestaat. De katten vinden het erg lekker en wij vinden het wel zo makkelijk uit blik.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #247 Gepost op: 18 november 2011, 16:50:11 »
Dat is blik en geen rauwe voeding. Het bevat nog steeds smaak- en geurstoffen (waarschijnlijk vinden ze het daarom wel lekker). Sien heeft dat vroeger ook gegeten en vond het erg lekker, helaas meurden de kattenbakken daardoor ook enorm.

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #248 Gepost op: 18 november 2011, 18:27:26 »
Het bevat nog steeds smaak- en geurstoffen

Kun je een link geven waarin staat dat Animonda carny smaak- en geurstoffen bevat?

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #249 Gepost op: 18 november 2011, 19:00:06 »
Het bevat nog steeds smaak- en geurstoffen

Kun je een link geven waarin staat dat Animonda carny smaak- en geurstoffen bevat?

Hier staat het. Ziet er wel betrouwbaar uit, lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2011, 19:04:32 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #250 Gepost op: 18 november 2011, 19:04:13 »
Hier staat van niet. Ik ben benieuwd of Koekje andere informatie heeft of maar wat zei.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #251 Gepost op: 18 november 2011, 19:11:23 »
er staat "kunstmatige" smaakversterkers.

ik heb wat staan voor noodgevallen (verstopte neusjes en alleen stinkend voer wordt gegeten, er moet een keer gevoerd worden door iemand die mijn normale voer eng vind, logeerkat die normaal brokken eet, maar die wil ik absoluut niet in huis) maar het stinkt. en het ruikt idd precies hetzelfde als het er weer uit komt (en dan plakt het, fijn met langharige katten). ik heb wel eens gekookt vlees geroken en die geur is een stuk minder penetrant.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #252 Gepost op: 18 november 2011, 19:13:40 »
ik zou nu natuurlijk op de verpakking kunnen gaan kijken, maar kai en plien liggen op schoot te slapen, vind ik leuker.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #253 Gepost op: 18 november 2011, 20:07:14 »
Ik zou zeggen, ruik eens aan een geopend blikje en aan een rauw kipfiletje. Eventueel geblinddoekt, zodat je niet door visuele dingen wordt afgeleid.
Gekookt vlees ruikt ietsjes sterker dan rauw vlees, maar nog steeds lang niet zo heftig als een blikje kattenvoer opendoen. Ik vind AC een goed merk blik, maar het is wel blik.

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #254 Gepost op: 18 november 2011, 20:21:47 »
Maar ik kan geen smaak- of geurstoffen ruiken. De verpakking suggereert dat er alleen vitamine D3 en vitamine E wordt toegevoegd.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #255 Gepost op: 18 november 2011, 20:39:00 »
maar als je zo'n blik openmaakt ruik je het 3 straten verderop nog, hoe kun je dat nou niet ruiken?  en als al het vlees zo rook, was ik allang in een hutje op de hei gaan wonen.

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #256 Gepost op: 18 november 2011, 21:04:38 »
Bedoel je dat als kattenvoer stinkt, dat door geur- en smaakstoffen komt? Zo ja, waar baseer je dat op?

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #257 Gepost op: 18 november 2011, 22:48:48 »
ik kan me niet voorstellen hoe ze die geur anders in dat blikje hebben weten te stoppen, rottend vlees is ook heel  penetrant, maar ruikt anders, en ik denk dat het verkooptechnisch handiger is om geurstoffen te gebruiken dan rottend vlees.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #258 Gepost op: 20 november 2011, 23:27:18 »
Sien heeft een spannende droom. Ze ligt opgevouwen in haar fruitschaal met de pootjes voor de ogen. Ze knort wat en maakt schokkende geluiden, zodat de tafel ook meewiebelt. Zolang ze nog niet gilt of ineens hard miauwt, is het goed. Dan heeft ze geen nachtmerrie.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #259 Gepost op: 20 november 2011, 23:51:55 »
plien heeft al de hele week ontzettend heftige dromen op schoot, zo schattig  :heart:

maar van de week had ze wel een nachtmerrie, heel zielig, eerst gilde ze en daarna maakte ze snikgeluidjes. ik wilde haar wakker maken, maar omdat ze heel veel op schoot of tegen me aan slaapt reageert ze niet op schudden of aaien, uiteindelijk heb ik even aan haar nekvel getrokken, en toen ging ze me een halfuur wassen. misschien was ze blij dat ik haar wakker maakte, maar het kan ook  gewoon haar net-wakker-wasbeurt zijn en dat mijn hand makkelijker te bereiken was dan haar billen.