Ik hoop ook dat ze weer wat opknapt.
Swarts had een paar jaar geleden ook zoiets. Ik merkte op dat haar zicht slechter werd. Een paar maanden nadat ik dat voor de eerste keer had geconstateerd, kreeg ze een soort hersenbloeding (de weg kwijt zijn, omvallen, helemaal niets meer kunnen zien). Bloeddruk meten bij katten is moeilijk. Bij de dierenarts is deze namelijk altijd te hoog en een thuismeting is lastig en dan vaak ook te hoog, want vervelend ding aan het lijf ineens etc. En net zoals bij mensen, zegt een eenmalige meting niet zoveel.
Swarts is overigens redelijk opgeknapt van haar hersenbloeding. Ze heeft er geen duidelijke verschijnselen aan over gehouden, maar is vanaf dat moment wel achteruit gegaan. En haar zicht is helemaal 0 geworden en niet meer teruggekomen. Tot vorig jaar ze weer een hersenbloeding kreeg en er niet meer uit leek te raken. Met een spuit (prednison) is ze nog wel even half opgelapt geweest, maar voordat de spuit helemaal uitgewerkt was, kreeg ze weer een hersenbloeding. Ze is toen ingeslapen op de gezegende leeftijd van 18.
In de tussenliggende jaren (Sien was een baby toen Swarts haar eerste bloeding kreeg en Sien was vorig jaar 4), heeft ze zeker heel gelukkig geleefd. Ze had wel een bejaardenleven en sliep eigenlijk heel veel. In huis werden geen dingen veel aangepast of erg verplaatst, omdat het anders niet meer snapte. Ook had ze eigen opstapjes om toch op tafel te kunnen enzo. Springen kon ze immers niet meer, want dan kon ze niet zien waar ze terecht zou komen. Ze kreeg daardoor een hele platte kont. Uiteindelijk werd ze ook doof, maar haar man (meneer koekje) kon ze altijd vinden op de tast en geur; katten hebben een goede neus en daarom kon ze hem ruiken en ze kon hem voelen door zijn diepere stem met grote klankkast.